Zagadnienia teorii sztuk wizualnych 1402-TSW-1Z-S2
W ramach przedmiotu Zagadnienia teorii sztuk wizualnych omawiana jest klasyka formalistycznej analizy dzieł sztuki oraz jej późniejsza krytyka, problematyka percepcji wzrokowej w kontekście sztuk plastycznych, zagadnienia perspektywy w sztukach plastycznych, teorie rozwoju sposobów przedstawiania świata w kontekście organizacji życia społecznego na przestrzeni dziejów, przykładowe traktaty o sztuce artystów XX wieku oraz antropologiczna i interdyscyplinarna koncepcja badań sztuki.
Harmonogram zajęć:
1. Heinrich Wölfflin, Podstawowe pojęcia historii sztuki, czyli próba scharakteryzowania uniwersalnych tendencji stylistycznych w sztuce na podstawie par opozycyjnych pojęć: linearyzm i malarskość, płaszczyzna i głębia, forma zamknięta i forma otwarta, wielość i jedność oraz jasność i niejasność - część pierwsza.
2. Podstawowe pojęcia historii sztuki Wölfflina - część druga.
3. Polemika z podstawowymi ustaleniami pionierów historii sztuki. Gombrich, Ernst. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia
obrazowego.
4. Problematyka percepcji wzrokowej z punktu widzenia psychologii postaci. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część pierwsza.
5. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część druga.
6. Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa – część trzecia.
7. Historia perspektywy w sztuce. Ervin Panofsky, Perspektywa jako forma symboliczna.
8. Historia postrzegania w ujęciu marksistowskiej dialektyki. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia – część pierwsza.
9. Władysław Strzemiński, Teoria widzenia – część druga.
10. Kazimierz Malewicz, porządek, organizacja i czyste uczucie w sztuce abstrakcyjnej.
10. W poszukiwaniu metafizyki w sztuce abstrakcyjnej. Wassily Kandinsky, O duchowości w sztuce.
11. Antropologia na tropie źródeł kultury Europejczyków. Aby Warburg, Atlas obrazów Mnemosyne.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z egzaminu ustnego dotyczącego zagadnień omawianych w trakcie zajęć, (W1, W2, W3, U4, U5, U1, U2, U3).
Kryteria oceny: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.
Egzamin ustny może być przeprowadzony metodą zdalną, za pomocą platformy MS Teams.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
H. Wölfflin, "Podstawowe pojęcia historii sztuki. Problem stylu w sztuce nowożytnej", tłum. D. Hanulanka, Gdańsk 2006;
Gombrich, Ernst. Sztuka i złudzenie. O psychologii przedstawienia
obrazowego. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, 1981.
R. Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka", tłum. J. Mach, Warszawa 1978;
E. Panofsky, "Perspektywa jako 'forma symboliczna'", tłum. i oprac. Grażyna Jurkowlaniec, Warszawa 2008;
W. Strzemiński, "Teoria widzenia", red. I. Luba, Łódź 2016;
W. Kandinsky, "O duchowości w sztuce", tłum. S. Fijałkowski, Łódź 1996;
K. Malewicz, "Świat bezprzedmiotowy", tłum. Stanisław Fijałkowski, Gdańsk 2006;
A. Warburg, "Atlas obrazów. Mnemosyne", red. M. Warnke, C. Brink, red. wyd. pol. i tłum. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: