Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie sztalugowym 1402-TRWM-3L-SJ
W ramach zajęć studenci realizując kolejne zadania poznają różne współcześnie stosowane materiały do uzupełnień i uczą się rozpoznawać cechy istotne z punktu widzenia praktyki i etyki konserwatorskiej, pozwalające na dokonywanie optymalnych wyborów. Współpracując w grupie przygotowują warsztat pracy i wykonują indywidualne ćwiczenia służące powyższym celom. Dokonują porównań właściwości aplikacyjnych stosowanych materiałów i cech warstw uzyskiwanych przy ich użyciu ucząc się samodzielnego doboru środków stosownie do oczekiwań wynikających z charakterystyki warstwy malarskiej dzieła poddawanego restauracji i jej zniszczeń.
Poznają metody uzupełnień ubytków warstwy malarskiej obrazów sztalugowych pozwalające na różnicowanie stopnia reintegracji zaznajamiając się z praktyczną stroną ich wykonania. Zaznajamiają się z zasadami wykonywania uzupełnień służącymi zagwarantowaniu ich trwałości. W tym celu dokonują poszukiwań niezbędnych informacji i uczą się je interpretować. W końcowym etapie elementy ćwiczeń mogą być prowadzone na pełnowartościowych obiektach zabytkowych.
|
W cyklu 2022/23L:
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć , na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów studenci uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwałości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania barwnych uzupełnień i technik. Zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami wyłącznie żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb konserwatorskich. |
W cyklu 2023/24L:
Studenci na wstępie zapoznają się z asortymentem materiałów stosowanych w przeszłości i obecnie do wykonywania uzupełnień ubytków warstwy malarskiej, klasyfikacją zmian wyglądu, jakie w och obrębie mogą się zamanifestować oraz poznają ich wyjaśnienie - by w praktyce je eliminować. W toku zajęć , na przykładach konkretnych farb stosowanych przez konserwatorów studenci uczą się dokonywania oceny ich przydatności przede wszystkim pod kątem światłotrwałości oferowanych produktów, wykorzystując dane podawane przez producentów i poszukując niezbędnych dodatkowych informacji. Równolegle poznają kilka metod wykonywania barwnych uzupełnień i technik. Zaznajamiają się w praktyce z techniką punktowania akwarelą jednolicie i z wykończeniem żywicznym oraz z technikami wyłącznie żywicznymi - z użyciem farb przygotowywanych własnoręcznie i obecnych w ofercie dla konserwatorów.Aktualizują informacje dotyczące oferowanych farb konserwatorskich. |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Następuje na podstawie oceny bieżącego przygotowania do zajęć i wykonania kolejnych, różnorodnych zadań.
W ocenie ćwiczeń/zadań brane jest pod uwagę zaangażowanie studenta w ich wykonanie i jakość wykonania.
Ocena końcowa wynika ze średniej ważonej wszystkich składowych.
Do 50% maksymalnej punktacji - ndst
51-60% - dst
61-70 - dst +
71-80 - db
81-90 - db+
91-50 - bdb
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1. Mixing and Matching. Approaches to retouching, London, Archetype Publications, 2010 (fragmenty)
2. E. Szmit-Naud, Zmiany wyglądu punktowań w malarstwie sztalugowym - bielenie powodowane przez niektóre białe pigmenty, Ochrona Zabytków, 2000, 1(208), s. 69-76
3. E. Szmit-Naud, Analiza przykładów zabieleń retuszy konserwowanych obrazów sztalugowych w polskich zbiorach, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, 32, z. 344, Toruń, 2002, s. 187-209
4. E. Szmit-Naud, Materiały do konserwacji i restauracji malarstwa: werniksy i spoiwa retuszerskie, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol.14, 3-4 (54-55), 2003, s. 142-143.
5. E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006 (wskazane fragmenty)
6. E. Szmit-Naud, Rozpuszczalnikowe farby przeznaczone do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej – właściwości aplikacyjne i stabilność w procesie starzenia,[w:] Badania technologii i technik malarskich, konserwacja dzieł sztuki, Wydawnictwo UMK, Toruń, 2007, s. 298-309.
6. aktualne strony www dotyczące pigmentów i farb używanych do uzupełnień ubytków warstwy malarskiej (instrukcje podawane w trakcie zajęć)
Część literatury bezpośrednio udostępniana przez prowadzącego w toku zajęć.
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2023/24L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2024/25L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
W cyklu 2025/26L:
Jak w podstawowych informacjach o przedmiocie. |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25L:
- |
W cyklu 2025/26L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: