Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie ściennym 1402-TRMŚ-3L-SJ
W ramach zajęć Techniki reintegracji warstwy malarskiej w malarstwie ściennym studenci wykonują prace o charakterze restauratorskim. Na przygotowanych modelach uszkodzonych malowideł ściennych ćwiczą umiejętności reintegracji uszkodzonych warstw malarskich. Uzupełnianie ubytków wykonywane jest dwiema metodami: punktowaniem drobną kropką oraz retuszem cienką, pionową kreską. W obu przypadkach wykorzystywane jest laserunkowe podmalowanie, nanoszone na pobiałę uzupełniającą ubytki gruntu. Spoiwa farb stosowanych do reintegracji dopasowywane są do techniki oryginalnego malowidła oraz charakteru uszkodzeń oryginalnej warstwy malarskiej. W trakcie zajęć studenci poznają problemy estetyczne związane z konserwacją zniszczonych malowideł ściennych.
Przed wykonaniem zabieg jest omawiany, a uzyskany efekt estetyczny poddany dyskusji.
|
W cyklu 2022/23L:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje rekonstrukcje stosując rożne spoiwa i poznając rożne metody. Przed wykonaniem zabieg jest omawiany, a uzyskany efekt estetyczny jest dyskutowany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
W cyklu 2023/24L:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje rekonstrukcje stosując rożne spoiwa i poznając rożne metody. Przed wykonaniem zabieg jest omawiany, a uzyskany efekt estetyczny jest dyskutowany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
W cyklu 2024/25L:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje rekonstrukcje stosując rożne spoiwa i poznając rożne metody. Przed wykonaniem zabieg jest omawiany, a uzyskany efekt estetyczny jest dyskutowany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
W cyklu 2025/26L:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne w celu doświadczeń i obserwacji procesów fizyko-chemicznych jakie zachodzą między podłożem a warstwą malarską. Na przygotowanych dekoracjach ściennych student wykonuje rekonstrukcje stosując rożne spoiwa i poznając rożne metody. Przed wykonaniem zabieg jest omawiany, a uzyskany efekt estetyczny jest dyskutowany. W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
- wykonanie zadań realizowanych na zajęciach, określających poziom umiejętności, wykorzystanych do uzyskania określonego efektu restauratorskiego (U1, U2, U3, U4, W2, W3): 80%
- ustne kolokwium końcowe, sprawdzające nabytą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne (K1, K2, K3, W1, W2, W3): 20 %.
ndst - 50%,
dst - 51-60%,
dst plus - 61-70%
db - 71-80%,
db plus - 81-90%,
bdb- 91-100%.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44.
- Robert Rogal, Meandry mody a różnorodne i ambiwalentne postawy estetyczne w kreacjach restauratorskich,[w:] E. Szmit-Naud, B.J. Rouba, J. Arszyńska (reds), Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, Warszawa-Toruń 2012, s. 583-594.
Literatura uzupełniająca:
- Władysław Zalewski, Rozwiązania estetyczne kształtujące się w malarstwie ściennym w procesie konserwacji i restauracji, [w:] E. Szmit-Naud, B.J. Rouba, J. Arszyńska (reds), Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, Warszawa-Toruń 2012, s. 257-268.
- Grażyna Schulze-Głazik, Potrzeba rekonstrukcji w iluzjonistycznym monumentalnym malarstwie ściennym epoki baroku - rozważania nad konserwacją-restauracją dzieł sztuki, [w:] E. Szmit-Naud, B.J. Rouba, J. Arszyńska (reds), Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, Warszawa-Toruń 2012, s.295-310.
|
W cyklu 2022/23L:
Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. |
W cyklu 2023/24L:
Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. |
W cyklu 2024/25L:
Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. |
W cyklu 2025/26L:
Lim S., Roznerska M., Problemy estetyczne malowideł ściennych przy konserwacji Srebrnej Pagody w Phnom Penh, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXIV, Toruń 1994, s. 33-44. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: