Technologia papieru i skóry 1402-TPS-2Z-SJ
Zajęcia z technologii papieru mają powiązanie ze wszystkimi pracowniami -introligatorskimi, badawczymi i konserwatorskimi. Znajomość technologii i techniki wykonania wytworów papierowych jest absolutnie konieczna dla czynnego uczestnictwa w zajęciach realizowanych od II do VI roku w Katedrze Konserwacji-Resturacji Papieru i Skóry.
Brak podstaw znajomości technologii i techniki wykonania wytworów papierowych uniemożliwia realizowanie badań i prac konserwatorskich.
1). WYKŁAD
Celem wykładów jest zaprezentowanie historii i technologii wytwarzania oraz właściwości takich materiałów, jak: licząc od najstarszych - tapa, papirus, tkaniny, następnie wyrobów papierowych (wyroby ręczne i maszynowe), wyrobów z estrów i eterów celulozy, pergaminów, przedmiotów skórzanych wykonanych ze skór garbowanych różnymi sposobami.
Prezentowane są materiały, technologie używane od czasów starożytnych do czasów współczesnych. Omawiane są procesy starzeniowe zachodzące w wyżej wymienionych materiałach. Wykład urozmaicony jest licznym materiałem ilustracyjnym oraz wideo.
2). PRACOWNIA
Celem ćwiczeń jest nauka badań laboratoryjnych (nieniszczących, mikroniszczących, niszczących) materiałów celulozowych i proteinowych prezentowanych na wykładzie.
Studenci uczą się badań właściwości strukturalno-wymiarowych, wytrzymałościowych, chemicznych oraz specjalnych. Z materiałów zabytkowych pobierane i badane są mikropróbki.
Uczestnicy zajęć pozyskują wiedzę praktyczną na temat ręcznego wytwarzania papieru, zdobienia papierów i skór.
|
W cyklu 2022/23Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
1). WYKŁAD
Metody weryfikacji i oceny:
- aktywny udział w zadaniach podczas zajęć: K1, K3
- egzamin pisemny: W1-W3, U1-U3, K1, K3
Egzamin odbywa się w formie pisemnej.
Punktacja:
bdb 22-20 pkt (90-100%)
db+ 19-18 pkt (>82%)
db 17-16 pkt (>73%)
dst+ 15-14 pkt (>64%)
dst 13-12 pkt (>55%)
ndst 0-11 pkt (<55%)
2). PRACOWNIA
Zaliczenie odbywa się na podstawie: sprawozdań z badań oraz kilku testów zaliczeniowych w ciągu semestru. Na koniec semestru wyciągana jest średnia arytmetyczna z ocen.
Metody weryfikacji i oceny:
- aktywny udział w zadaniach podczas zajęć: W4, U3, U4
- zaliczenie: W1-W3, U1-U4, K1, K2
Punktacja dla testów zaliczeniowych:
bdb 7 pkt (100%)
db+ 6 pkt (>86 %)
db 5 pkt (>71%)
dst+ 4 pkt (>57%)
dst 3 pkt (>43%)
ndst <3pkt (<43%)
Praktyki zawodowe
---
Literatura
1). WYKŁAD
LITERATURA OBOWIĄZKOWA
Dąbrowski J., Siniarska-Czaplicka J., „Rękodzieło papiernicze”, Warszawa 1991 (do przeczytania całość; kluczowa i najważniejsza pozycja z zakresu historii papiernictwa oraz technologii papieru na wszystkie lata studiowania na specjalności KKRPS).
Dąbrowski J., „Papier drukowy i jego trwałość”, Notes Konserwatorski, 1998, nr 1, s. 103-138.
Lasek W., „Kolagen – chemia i wykorzystanie”, Warszawa 1978 (obowiązują tylko wybrane fragmenty wskazane na wykładzie).
Surmiński J., "Zarys chemii drewna", Poznań 2006 (do przeczytania całość; krótkie, syntetyczne opracowanie).
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (NIEOBOWIĄZKOWA)
Abt J., Fusco A. Margaret: „A Byzantine Scholar’s Letter on the Preparation of Manuscript Vellum”, Journal of the American Institute for Conservation, 1989, t. 28, nr 2, s. 61-66, http://aic.stanford.edu/jaic/articles/jaic2802001.html (dostęp: 12.12.2007).
Jakucewicz S., „Papier w poligrafii”, Warszawa 1999.
Liszewska W., "New Methods of Leafcasting in the Conservation of Historic Parchments. Technologia-Sztuka-Konserwacja/Technology-Art-Conservation, tomm 1, Warszawa 2017" (do przeczytania: s. 10-32 i n., fig. 34).
2). PRACOWNIA
Surmiński J.: „Budowa i morfologia surowców i mas włóknistych”, Poznań 1997.
Jakucewicz S., Czichon H., Dudziak H.: „Ćwiczenia laboratoryjne z materiałoznawstwa poligraficznego”, Warszawa 2001.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA (NIEOBOWIĄZKOWA)
Kozielec T., „Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich. Cz. 1. Przegląd odczynników stosowanych do identyfikacji”. Przegląd Papierniczy, 2013, t. 69, nr 7, s. 351-355.
Kozielec T. „Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich. Cz. 2. Wybrane włókna roślinne i zwierzęce pochodzące z dawniej wytwarzanych papierów i tektur”. Przegląd Papierniczy, 2014, t. 70, nr 4, s. 223-228.
Kozielec T., „Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich. Cz. 3. Włókna z dużą zawartością ligniny”, Przegląd Papierniczy, 2020, t. 76, nr 4, s. 210-216.
Kozielec T. „Identyfikacja włókien dla celów konserwatorskich. Cz. 4. Słomy zbożowe, esparto, bagassa”, Przegląd Papierniczy, 2020, t. 76, nr 5, s. 277-285.
Kozielec T., Zapolska K. „Identyfikacja włókien do celów konserwatorskich. Cz. 5. Włókna celulozy i jej chemiczne modyfikacje: bawełna, bawełna merceryzowana, wiskoza, fibra”. Przegląd Papierniczy, 2020, t. 76, nr 7, s. 397-406.
Ławińska K., Kosińska K., "Analiza nowych metod badań wybranych właściwości skór garbowanych oraz ich struktury", Technologia i Jakość Wyrobów, 2017, 62, s. 76-85.
Michalec T.: „Ćwiczenia laboratoryjne z technologii garbarstwa”, Skrypty uczelniane Politechniki Świętokrzyskiej, nr 53, Kielce 1978.
Modrzejewski K., Olszewski J., Rutkowski J.: „Metody badań w przemyśle celulozowo-papierniczym”, Łódź 1985.
Von Bergen Werner, Krauss Walter, "Textile fiber atlas. A Collection of Common Textile Fibers", New York 1942 (dostępne online: https://library.si.edu/digital-library/book/textilefiberatl00vonb).
|
W cyklu 2022/23Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
patrz: podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
W cyklu 2023/24Z:
Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
W cyklu 2024/25Z:
Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
W cyklu 2025/26Z:
Uwaga: w roku akademickim 2021/22 z uwagi na trwającą epidemię wykłady będą prowadzone synchronicznie na platformie MS Teams zgodnie z rozporządzeniem rektora uczelni, tj. od dnia 13 grudnia 2021 do 9 stycznia 2022. W roku akademickim 2021/22 egzamin odbędzie się w formie ustnej na platformie MS Teams. Zadawanych będzie 8 pytań, za prawidłową |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: