Technika pastelu
1402-TP-3L-SJ
Podstawy techniki pastelowej to przede wszystkim problemy techniczne:
materiały i różne techniki wykonawcze.
Studenci poznają różne rodzaje podłoży papierowych ich faktury, różne rodzaje narzędzi i materiałów malarskich takich jak pastele miękkie, twarde, wodo rozpuszczalne, olejne, kredki, pastele w pudrze papiery i inne podłoża wykorzystywane w tej technice.
Poznają też różnego rodzaju grunty, podmalowania pod
pastel a także sposoby utrwalanie obrazów pastelowych.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe -15.
Praca indywidualna -35.
Razem -50.
Łącznie 50 godz. (2ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1- ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną, (K_W01).
W2- wykazuje głębokie zrozumienie wzajemnych relacji pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami studiów, a także potrafi wykorzystywać tę wiedzę dla dalszego rozwoju (,K_W02).
W3- posiada wiedzę w dziedzinie sztuk plastycznych w zakresie warsztatu
artystycznego (,K_ W10).
W4- zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznych, (K_W11).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1- rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych, wraz z ich wariantami warsztatowymi (K_U10).
U2- posiada umiejętności warsztatowe i potrafi zrealizować swoją wizję artystyczną w wybranej formie, (K_U11).
U3-potrafi wykonać dzieło artystyczne w różnych konwencjach (dawnych i
współczesnych),K U12
U4-Student rozpoznaje techniki realizacyjne na podstawie oglądu, potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do własnej pracy artystycznej. (K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1- ma świadomość znaczenia profesjonalizmu i konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej (,K_ K02).
K2- zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego
kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do
rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień artystycznych i konserwatorskich, (K_K05).
K3- potrafi pracować samodzielnie i w zespole, ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, (K_K06).
Metody dydaktyczne
Pokaz, wykład multimedialny , próby malarskie, omówienie wyników, dyskusja.
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- referatu
- doświadczeń
- obserwacji
- klasyczna metoda problemowa
Wymagania wstępne
Umiejętności malarskie i rysunkowe nabyte w ciągu dwóch lat studiów.
Umiejętności techniczne i technologiczne związane z pracą w medium papierowym, takie jak możliwości kształtowania masy papierniczej, barwienia i tworzenia elementów przestrzennych z kartonu.
Zainteresowanie możliwościami wykorzystania papieru do działalności artysrtycznej.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się zaliczeniem z oceną (przegląd prac wykonanych przez studentów).Oceniana jest aktywna obecność na zajęciach,wykonane prace,postęp w malowaniu i opanowanie problemów technicznych.
Literatura
Podręcznik artysty, Muza,1997
Władysław Ślesiński Techniki malarskie,spoiwa organiczne,Arkady,1984
Encyclopedia of Pastel Techniques
A unique visual directory of pastel painting techniques, with guidance on how to use them Judy Martin
Jak malować pastelami S.G. Olmedo
Pastel Techniques (Crowood Art Class S.) - Crowood Art Class S.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: