Teorie i metody krytyki artystycznej 1402-TMetKA-ka-1L-S1
W ramach przedmiotu Teorie i melody krytyki artystycznej prezentowane są przykłady krytyki artystycznej XX wieku (w przeważającej cześci powojennej i anglojęzycznej), reprezentujące różne formy literackie (esej, wywiad, nota prasowa), styl (akademicki, poetycki, filozoficzny) i metodologię naukowo-badawczą (formalistyczną, psychoanalityczną, marksistowską, antropologiczną), a także jej rozmaite perspektywy światopoglądowe (na przykład feministyczną bądź konserwatywną). Na zajęciach omawiane są teksty wskazane przez prowadzącego i analizowane ze studentami pod kątem wyżej wymienionych kryteriów. Zajęcia mają na celu uświadomienie studentom różnorodności w obrębie krytyki artystycznej w zakresie formy, metodologii, powiązań krytyki z innymi obszarami wiedzy humanistycznej jak historia sztuki, filozofia, nauki społeczne, a także jej różnych orientacji światopoglądowych. Zajęcia prowadzone są w formie konwersatorium, towarzyszy im materiał ilustracyjny. Zaliczenie przedmiotu wymaga od studentów obecności i aktywnego uczestnictwa w zajęciach, przygotowania pracy pisemnej i napisania testu dotyczącego omawianych tematów.
Harmonogram zajęć:
1) Perspektywy współczesnej krytyki artystycznej. Rodzaje krytyki i jej problemy według Jamesa Elkinsa.
2) Podstawy formalnej analizy dzieła sztuki. Ikonografia i ikonologia Erwina Panofsky’ego, jako metoda analizy formy i treści dzieła sztuki przydatna w ćwiczeniu warsztatu krytyka.
3) Krytyka formalistyczna. Clement Greenberg i Michael Fried.
4) Krytyka poetów: Od Guillaume Apollinaire’a i Andre Bretona, do Petera Schjeldahla i Dave’a Hickey’a.
5) Krytyka w formie akademickiej rozprawy. Hal Foster, Rosalind Krauss.
6) Krytyka w formie wywiadu: Jakub Banasiak rozmawia z Wilhelmem Sasnalem.
7) Krytyka filozoficzna: przykład Arhura C. Danto.
8) Krytyka w obronie wartości konserwatywnych: Donald Kuspit, Hilton Kramer, Suzi Gablik.
9) Krytyka postmodernistyczna w poszukiwaniu nowych definicji autorstwa, medium, oryginalności.
10) Krytyka artystów: Davis Salle i Thomas Lawson.
11) Krytyka feministyczna: Linda Nochlin i Griselda Pollock.
12) Krytyka opisowa: fakty bez ocen.
13) Krytyka artystyczna w Internecie: blogi, fora, wymiana myśli na portalach społecznościowych.
14) Konkluzje: Jak pisać o sztuce współczesnej według Gildy Williams.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena jest wypadkową oceny z:
* Aktywności studentów na zajęciach w trakcie wspólnego czytania i analizowania tekstów krytycznych oraz stopnia ich znajomości W1-4, K1-2
*Eseju przygotowanego na temat wybrany przez studenta z listy zagadnień: U1-4, K1-2
*Rozmowy na wybrane z harmonogramu zajęć zagadnienia: W1-4, U2, K1
Kryterium oceny ustnej części zaliczenia: 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.
Ustna część zaliczenia może być przeprowadzona w trybie stacjonarnym lub w trybie zdalnym za pomocą aplikacji MS Teams.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
* James Elkins, What Happened to Art Criticism?, Chicago 2011.
* Erwin Panofsky, Ikonografia i ikonologia (tłum. K. Kamińska), w: idem, Studia z historii sztuki, opr. J. Białostocki, Warszawa 1971,
* C. Greenberg, Pomalarska abstrakcja, w: idem, Obrona modernizmu, opr. i tłum. G. Dziamski, M. Śpik-Dziamska, Kraków 2006, s. 89-94.
* Michael Fried, Sztuka i przedmiotowość, tłum. K. Pijarski w: „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2016, 15, s. 1-23,
* Agnieszka Rejniak-Majewska, Doświadczenie obramowane. „Pochłonięcie” i „teatralność” w krytyce Michaela Frieda, w: Nowoczesność jako doświadczenie, red. R. Nycz, A. Zeidler-Janiszewska, Kraków 2006, s. 389 -410,
* Agnieszka Rejniak-Majewska, Polityka doświadczenia. Clement Greenberg i tradycja formalistycznej krytyki sztuki, Toruń 2017 (fragmenty),
* Elżbieta Grabska-Wallis, Apollinaire i teoretycy kubizmu w latach 1908-1918, Warszawa 1966 (fragmenty),
* Guillaume Apollinaire , Rozważania estetyczne (tłum. J. J. Szczepański, w: red. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969, s. 114-117,
* Guillaume Apollinaire , Picasso (tłum. Z. Bieńkowski), w: red. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969, s. 118-123,
* André Breton, Nadrealizm i malarstwo (tłum. Z Bieńkowski), w: red. E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce. Od van Gogha do Picassa, Warszawa 1969 422-432,
* Peter Schjeldahl, Hot, Heavy, Light. 100 Art Writings 1988-2000, New York 2019 (fragmenty),
* Dave Hickey, The Invisible Dragon: Essays on Beauty, Revised and Expanded, Chicago 2012 (fragmenty),
* Hal Foster, Recodings, Art, Spectacle, Cultural Politics, Seattle, Washington 1985 (fragmenty)
* Hal Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012 (fragmenty),
* Rosalind Krauss, Oryginalność awangardy i inne mity modernistyczne, tłum. M. Szuba, Gdańsk 2011 (fragmenty),
* David Sylvester, Brutalność faktu. Rozmowy z Francisem Baconem, tłum. Marek Wasilewski, Poznań 1997 (fragmenty)
* Arthur C. Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, tłum. M. Salwa, Kraków 2013 (fragmenty),
* Donald Kuspit, The New Subjectivism. Art in the 1980s, New York 1993 (fragmenty),
* Suzi Gablik, Has Modernism Failed?, New York 1984 (fragmenty),
* Donald Kuspit, Koniec sztuki (tłum.) J. Borowski, Gdańsk 2004 (fragmenty),
* Douglas Crimp, Photographic Activity of Postmodernism, „October” 1980, 15, s. 91-101,
* Douglas Crimp, Pictures, „October” 1979, 8, s. 75-88,
* David Salle, How To See. Looking, Talking, and Thinking About Art, New York, London 2016 (fragmenty),
* Thomas Lawson, The Uses of Representation. Making some Distinctions [w:] Mining Gold. Selected Writings (1979-1996), Zürich 2004, s. 19-24.
* Linda Nochlin, Why Have There Been No Great Women Artists, w: Women, Art and Power and Other Essays, London 1994, s. 145-178,
* Griselda Pollock, Beholding Art History: Vision, Place and Power w: eds. S. Melville, B. Readings, Vision and Textuality, London 1995, s. 38-63.
* Gilda Williams, How To Write About Contemporary Art, London 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: