Transfer dekoracji ściennych 1402-TDŚ-4Z-SJ
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu. Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonuje niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć.
|
W cyklu 2022/23Z:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2023/24Z:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2024/25Z:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
W cyklu 2025/26Z:
Student samodzielnie przygotowuje dekoracje ścienne (freski, malowidła w innych technikach, sgraffita) do zabiegów oddzielenia od macierzystego podłoża i umieszczenia na podłożach zastępczych, umożliwiających eksponowanie dekoracji w dowolnym miejscu.Przygotowane dekoracje ścienne oddziela od podłoża wraz z tynkiem lub pobiałą, wykonują niezbędne prace konsolidujące i zabezpieczające. Na oddzielonych od podłoża dekoracjach ściennych student wykonuje szereg zabiegów, polegających m.in. na konsolidacji, usunięciu zbędnych warstw, przyklejeniu warstw dublujących i interwencyjnych. Dekoracje ścienne osadzane są na odpowiednio przygotowanych podłożach zastępczych. W ostatnim etapie wykonywane są zabiegi restauratorskie, służące nadaniu obiektom odpowiednich walorów estetycznych.W czasie wykonywania wszystkich zabiegów student organizuje swoje stanowisko pracy, a efekty pracy dyskutowane są z pozostałymi uczestnikami zajęć. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Student oceniany jest na podstawie jakości wykonywanych zabiegów i końcowego kolokwium sprawdzającego nabytą wiedzę i umiejętności i kompetencje.
Zaliczenie na ocenę uwzględnia:
- wykonanie zadań realizowanych na zajęciach - przeniesienie na podłoża zastępcze 1 malowidła metodą stacco i 1 malowidła metodą strappo (U1 - U5) : 70 % całości oceny
- ustne kolokwium końcowe, sprawdzające nabytą wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne (W1-:W4, K1-K7): 30% całości oceny
Końcowa ocena wynika z procentowej ilości punktów uzyskanych z dwóch ocenianych elementów:
50% - ocena niedostateczna
51-60% - ocena dostateczna
61-70% - ocena dostateczna plus
71-80% - ocena dobra
81-90 % - ocena dobra plus
91-100% - ocena bardzo dobra
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of Wall Paintings, London 1984 - wybrane fragmenty,
Ostaszewska M., Przenoszenie malowideł ściennych w Polsce, Warszawa 1979 - wybrane fragmenty.
Rogal R., Mowińska J., Roznerska M., Zastosowanie włóknin Firet Coremat do wykonania podłoży zastępczych dla przenoszonych malowideł ściennych, sgraffit i mozaik, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIV, Toruń 2003, s.369-393.
Literatura uzupełniająca:
Ostaszewska M.,(red.), Wybrane problemy i nietypowe rozwiązania w transferze malowidła ściennego, Kraków 2007.- Wybrane fragmenty,
Ostaszewska M., Negatyw-odlew powierzchni malowidła ściennego (ze studiów nad utrzymaniem nierównej powierzchni tynku w transferze malowidła ściennego), Ochrona Zabytków, 1991, nr.3, s. 171-190.
Ostaszewska M., Transfer malowidła ściennego w projektowaniu zabytkowego wnętrza, [w:] Od badań do konserwacji. Materiały z konferencji 23-24 października 1998 , Toruń, 2002, s. 49-55.
Rogal R., Filip M., Transfer i konserwacja malowideł ściennych z Domu Sitt Wasilli w Kairze, Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, Toruń 2005, s. 35-44.
Rogal R.Washi kozo i funori jako materiały do licowania przenoszonych malowideł ściennych, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 71-96.
|
W cyklu 2022/23Z:
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. |
W cyklu 2023/24Z:
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. |
W cyklu 2024/25Z:
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. |
W cyklu 2025/26Z:
Mora P., Mora L., Philippot P., Conservation of wall paintings, London 1984. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
W cyklu 2025/26Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: