Sztuka nowoczesna Azji w kontekście globalnym i interdyscyplinarnym 1402-SzAZ-3z-S1
Wykład poświęcony prezentacji zjawisk, tendencji i kierunków artystycznych zachodzących w Azji w XIX i 1 poł. XX w. Przedmiotem zajęć jest rozległy obszar dotyczący sztuki wizualnej. W ujęciu problemowym przedstawione zostaną najważniejsze kierunki, ruchy artystyczne i tendencje, w kontekście historycznych, politycznych i kulturowych przemian oraz wzajemnych wpływów. Poruszone zostaną problemy związanego z: organizacją życia artystycznego w krajach azjatyckich, piętnem władzy, problematyką funkcjonowania artystów w rodzimym kraju oraz poza nim, recepcji sztuki azjatyckiej w krajach zachodnich oraz obecnością sztuki zachodniej w Azji - problem ‘odmienności’ kulturowej. Wskazane zostaną również wzajemne związki i inspiracje między sztuką europejską a azjatycką.
1. Najważniejsze kierunki, ruchy artystyczne i tendencje, w kontekście historycznych, politycznych i kulturowych przemian oraz wzajemnych wpływów. 6 g
2. Problemy związanego z organizacją życia artystycznego w krajach azjatyckich, piętnem władzy, problematyką funkcjonowania artystów w rodzimym kraju oraz poza nim 6 g
3. Recepcja sztuki azjatyckiej w krajach zachodnich 6 g
4. Obecność sztuki zachodniej w Azji - problem odmienności kulturowej 6 g
5. Wzajemne związki i inspiracje między sztuką europejską a azjatycką. 6 g.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Wymagania wstępne
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Aktywność na zajęciach
Przygotowanie pracy pisemnej na tematy poruszane na zajęciach
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne przygotowanie pracy pisemnej. Ocenie podlega prawidłowość opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu i umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy. Ponadto oceniany jest sposób przedstawienia prezentacji oraz udział w dyskusjach.
Elementy i wagi mające wpływ na ocenę końcową:
aktywne uczestnictwo w zajęciach - 10%
Ocena pracy pisemnej - 90%
Literatura
Literatura podstawowa (do zapoznania w wybranych fragmentach)
Kamińska-Jones Dorota: Kobieta, sztuka i kolonizacja : wizerunki kobiet w strefie kontaktu indyjsko-brytyjskiego. Toruń : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2017.
Mitter P., The Triumph of Modernism: India's Artists and the Avant-garde, 1922-47 , London 2007.
Kim Youngna, Modern and Contemporary Art in Korea, Korea Foundation 2005
Chinese Art at the end of the Millennium ed. J. Clark, New ArtMedia Limited, Hong Kong 2000
Kapur, Geeta. When Was Modernism: Essays on Contemporary Cultural Practice in India. New Delhi: Tulika, 2000.
Contemporaneity: Contemporary Art in Indonesia, Shanghai, MOCA, 2010
Clark John, Modern Asian Art, University of Hawaii Press; 1998
Clark John, Asian Modernities: Chinese and Thai Art Compared, 1980 to 1999, University of Washington Press, 2011
Clark John, Modernities of Japanese Art, BRILL 2012
Clark John, Modernities of Chinese Art, BRILL 2009
Sloman Paul, Contemporary Art in the Middle East, Black Dog Publishing Limited, 2013
Eigner Saeb, Art of the Middle East: Modern and Contemporary Art of the Arab World and Iran, Merrell Publishers Limited, 2015
Clarke David James, Modern Chinese Art, Oxford University Press, 2000
Literatura ponadobowiązkowa
Kim Youngna..., Art Council Korea, Seoul 2011
Contemporary Art in Asia: A Critical Reader, edited by Melissa Chiu and Benjamin Genocchio, Cambridge, MA: MIT Press, 2011 Buddha Mind in Contemporary Art, ed. J.Baas, M. J. Jacob, University of California Press 2004
Modern Indonesian Art – from Raden Saleh to Present Day, Bali, Koes Artbooks, 2010
Satō Dōshin, Modern Japanese Art and the Meiji State: The Politics of Beauty, Getty Publications, 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: