Sztuka w telewizji i internecie
1402-SwTiI-3Lka-S1
Przedmiot "Sztuka w telewizji i Internecie" ma na celu:
- Rozwijanie wiedzy studentów o nowych mediach, ich znaczącej roli nie tyko w twórczości artystycznej, ale również w upowszechnianiu sztuki i kultury. Poszerzanie aparatu pojęciowego studenta o terminy związane ze sztuką wykorzystującą media cyfrowe, zasadach jej działania i możliwościach kreacji.
- Włączanie dostępnych mediów w upowszechnianie sztuki i kultury artystycznej, umiejętność wykorzystania potencjału nowych mediów do realizacji projektów artystycznych oraz do realizacji dokumentacji sztuki.
- Wykształcanie umiejętności wypowiedzi poprzez media oraz wyrabianie umiejętności obsługi urządzeń rejestrujących i odtwarzających obraz i dźwięk. - Student uczy się analizować sztukę wykorzystując media cyfrowe, uczy się komunikować przy ich pomocy, obsługiwać programy komputerowe oraz tworzyć własne, proste realizacje multimedialne. Nabywa umiejętności współpracy z mediami, organizowania i realizowania samodzielnych projektów w obszarze telewizji i Internetu. Uczy się stosować media cyfrowe do promocji, edukacji i upowszechniania sztuki.
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny kontaktowe:
30 godz. – godziny kontaktowe (zajęcia w pracowni specjalistycznej) 1 pkt
Praca własna studenta:
30 godz. - czas na pogłębianie wiedzy na temat multimediów, oglądanie filmów, udział w wystawach, festiwalach, pokazach itp. Czas na wykonanie zadań i przygotowanie się do zaliczenia 1 pkt
5 konsultacji z osobą prowadzącą przedmiot oraz czas na zaliczeniową prezentację podsumowującą przedmiot 0,5 pkt
Razem –75 godz. i 2,5 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1. Dysponuje ogólną wiedzą na temat zastosowania multimediów w sztukach wizualnych, galeriach i muzeach oraz do upowszechniania kultury i sztuki (K_W05)
W2. Ma wiedzę o zasobach sztuki w Internecie, zbiorach prac multimedialnych, sposobach kolekcjonowania i upowszechniania sztuki w mediach (K_W14).
W3. Ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii technologii cyfrowych i środków przekazu, sposobów cyfrowego dokumentowania sztuki (K_W06).
W4. Posiada podstawową wiedzę o powiązaniach sztuk wizualnych wykorzystujących nowe media z innymi dyscyplinami, z psychologią i filozofią, kategoriami estetycznymi (K_W09).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student:
U1. Na poziomie podstawowym prowadzi analizę oraz określa kulturowy kontekst sztuki mediów. Potrafi przedstawić wyniki analizy w przystępny sposób w prostej formie filmowej lub multimedialnej. (K_U06).
U2. Charakteryzuje dzieło sztuki, określając jego rolę i znaczenie posługując się mediami cyfrowymi. (K_U07).
U3. Ma warsztat naukowy w zakresie krytycznego omówienia działań artystycznych, wystawienniczych i promocyjnych w obszarze telewizji i Internetu. (K_U11).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student:
K1. Ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego i zawodowego w dziedzinie sztuki mediów (K_K01)
K2. Potrafi współdziałać i współpracować w grupie, przygotowującej i realizującej wspólnie działania multimedialne służące do upowszechniania sztuki w obszarze telewizji i Internetu (K_K02)
K3. Dostrzega i rozwiązuje problemy etyczne, związane z własną i cudzą działalnością oraz postawą społeczną w dziedzinie sztuki mediów, przestrzegając zasad etyki zawodowej. (K_K04)
K4. Posiada zrozumienie nowatorskich zjawisk w sztuce i kulturze, odczuwa potrzebę utrwalania i upowszechniania współczesnej sztuki w nowych mediach. (K_K05)
Metody dydaktyczne
Praca w grupach nie większych niż 12 osób pozwalająca na indywidualizację procesu kształcenia, niezbędnego w odniesieniu do charakteru przedmiotu.
Realizacje własnych projektów multimedialnych są poprzedzone cyklem prezentacji pokazujących możliwości nowych mediów i ich roli w upowszechnianiu i rozwijaniu sztuk wizualnych.
Studenci poznają narzędzia do realizacji multimedialnych, dokumentacji i upowszechniania sztuki w obszarze telewizji i Intermediów.
W miarę możliwości realizują własne projekty indywidualnie lub w grupach.
Prowadzący konsultuje i nadzoruje indywidualnie projekt każdego ze studentów sugerując i wyjaśniając najlepsze sposoby do osiągnięcia danego efektu.
Zajęcia mogą się odbywać zdalnie na platformie MS Teams, w takiej sytuacji studenci korzystają z darmowych narzędzi do obróbki materiałów audiowizualnych i przygotowanych samodzielnie materiałów. Prowadzący zdalnie nadzoruje pracę i ocenia przesłane projekty.
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- sytuacyjna
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Podstawowa znajomość obsługi komputera, oraz urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk – kamer, aparatów itp.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie kolejnego semestru i roku studiów następuje w oparciu o zrealizowane przez studenta ćwiczenia, projekty i wszelkie realizacje określone szczegółowo w planach semestralnych. W przypadku zajęć zdalnych, ocenie podlegają przesłane prace wykonane w oparciu o zajęcia odbywające się na platformie MS Teams. Zaliczenie polega na indywidualnym omówieniu, dyskusji i krytycznej analizie przedstawionych prac.
Kryteria oceniania:
praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy (W1, W2, W3, W4, W5)
zgodność pracy z zadanym tematem (U.3)
poziom artystyczny i estetyczny wykonanych prac (U.1, U.2)
rozwój indywidualnych zdolności studenta w oparciu o zdobytą wiedzę (K1)
oryginalne ujęcie treści - umiejętność odniesienia swojej pracy do panujących trendów, schematów, konkurencyjnych przedstawień. (K3, K4)
udział w zajęciach oraz zaangażowanie w zrealizowany projekt (K2)
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Joseph V. Mascelli, "5 tajników warsztatu filmowego" Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2018
2. "Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku", pod red. Wandy Lipnik, Oficyna Naukowa, Warszawa 2002
Literatura uzupełniająca:
1. Ryszard W. Kluszczyński, "Sztuka interaktywna. Od dzieła instrumentu do interaktywnego spektaklu", Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010
2. Daniel Arijon, "Garmatyka języka filmowego", Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2019
3. Sheilla Curran Bernsrd, "Film dokumentalny. Kreatywne opowiadanie" Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa 2016
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: