Seminarium magisterskie
1402-SM-1Z-MZ-S2
Przedmiot obejmuje następujące elementy:
Wprowadzenie do problematyki badawczej, związanej z daną dyscypliną / epoką dziejów sztuki / zagadnieniem problemowym – ukierunkowanie studenta na wybór tematu o charakterze monograficznym / problemowym / przekrojowym.
Kwerenda biblioteczna i archiwalna– wyselekcjonowanie i uporządkowanie materiału, charakterystyka krytyczna.
Wybór metody badawczej pod kierunkiem promotora i próba samodzielnego sformułowania kwestionariusza badawczego przez studenta.
Kwerenda terenowa – badania zabytkoznawcze i autopsja przedmiotu badań prowadzone przez studenta przy obiekcie / obiektach, samodzielne analizy.
Przygotowanie koncepcji pracy i szczegółowego konspektu według metody, proponowanej przez promotora.
Próba interpretacji i samodzielnego rozwiązania zagadnień z kwestionariusza badawczego
Sformułowanie wyników oraz zredagowanie pisemnej pracy.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe seminarium przewidziane w programie): 30 godz. na semestr = 120 godz. / 4 pkt. / w module dwuletnim
2. Konsultacje z prowadzącym podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej (godziny kontaktowe): 120 godz. / 4 pkt. / w module dwuletnim
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerendy biblioteczne i archiwalne (krajowe i zagraniczne – jeśli są konieczne), zebranie bibliografii do opracowywanego tematu, praca z materiałami źródłowymi – 180 godz. /6 pkt.
4. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerendy terenowe krajowe i zagraniczne – jeśli temat tego wymaga; praca przy obiekcie lub obiektach będącym przedmiotem opracowania in situ, badania zabytkoznawcze, dokonanie pomiarów, wykonanie dokumentacji fotograficznej: 180 godz. / 6 pkt.
5. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: przeprowadzenie analiz szczegółowych i porównawczych wynikających z przyjętej w pracy metodologii, opracowanie dokumentacyjne – jeśli temat tego wymaga (wykonanie rysunków inwentaryzacyjnych i projektowych, wykonanie schematów), obróbka zdjęć i opracowanie dokumentacji fotograficznej: 240 godz. / 8 pkt.
6. Napisanie pracy magisterskiej, wprowadzanie korekt, czas poświęcony na opracowanie edytorskie i graficzne: 150 godz./ 5 pkt.
Łączna liczba pkt. ECTS = 33 w module dwuletnim – w tym godzin kontaktowych 240 za 8 pkt.
łączna szacunkowa ilość godzin: 990 godz.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna i rozumie specyfikę badań humanistycznych, w tym – interpretację dziedzictwa kulturowego w aspekcie różnych ujęć, także – interdyscyplinarnych (K_W01, K_W02, K_W03);
W2: zna i rozumie interdyscyplinarność badań nad zabytkiem / dziełem sztuki w aspekcie ochrony dóbr kultury (K_W062, K_W05);
W3: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod danej dziedziny nauk o sztuce muzeologia, historia sztuki, zabytkoznawstwo) (K_W01, K_W04);
W4: ma szczegółową orientację na obszarze wybranego zakresu chronologicznego, dotyczącą materiału zabytkowego, problemów badawczych i metodologicznych oraz literatury przedmiotu (K_W04);
W5: posiada szczegółową, specjalistyczną, uporządkowaną wiedzę w zakresie opracowywanego zagadnienia (K_W04, K_W05).
Efekty uczenia się - umiejętności
Student jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej:
U1: w sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia literaturę przedmiotu (K_U01);
U2: potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę bibliograficzną / archiwalna / ICT i wyprowadzić z niej kwestionariusz badawczy (K_U01);
U3: posługuje się metodami badawczymi, wskazanymi przez prowadzącego, twórczo integrując wiedzę z różnych dyscyplin (K_U03, K_U04);
U4: swobodnie stosuje pełen aparat naukowy, fachowy język i terminologię, charakterystyczną dla badań nad sztuką i dziedzictwem kulturowym (K_U02, K_U04);
U5: potrafi przeprowadzić samodzielne analizy, zaproponować i uargumentować sposoby interpretacji oraz w sposób spójny i uporządkowany zawrzeć je w formie pracy pisemnej o charakterze naukowym, dającej podstawy do nadania tytułu zawodowego magistra (K_U01, K_U05, K_U07).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności badawczych (K_K02)
K2: potrafi wykorzystać wiedzę historyczną (z zakresu muzeologii, sztuki) i zabytkoznawczą dla właściwego rozpoznania i wartościowania dziedzictwa duchowego i materialnego (K_K03, K_K04, K_K05, K_K06).
Metody dydaktyczne
metoda seminaryjna, dyskusyjno-problemowa
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- referatu
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Ukończenie studiów I stopnia z zakresu nauk humanistycznych, w dyscyplinie wiodącej historia sztuki, nauki o sztuce, archeologia, historia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach, systematyczne referowanie postępów pracy oraz przedstawienie do oceny pracy końcowej w formie pisemnej.
Oceniane jest zaangażowanie studenta podczas zajęć seminaryjnych, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i stawiania problemów badawczych, postępy w doskonaleniu warsztatu oraz praca pisemna, stanowiąca podstawę procedury o nadanie tytułu zawodowego magistra.
W przypadku samej pracy, ocenie (zgodnie z systemem APD) podlega oryginalność ujęcia problemu, rzetelność i zakres przeprowadzonych kwerend oraz dobór źródeł, samodzielność wnioskowania i umiejętność logicznego argumentowania, struktura pracy, poprawność strony formalnej (język, staranność zastosowanego aparatu naukowego).
Praktyki zawodowe
Literatura
Różna, różnorodna, w zależności od tematu pracy.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: