Seminarium magisterskie
1402-SM-1L-K-S2
Przedmiot obejmuje następujące elementy:
Wprowadzenie do problematyki badawczej, związanej z daną dyscypliną / epoką dziejów sztuki / zagadnieniem problemowym – ukierunkowanie studenta na wybór tematu o charakterze monograficznym / problemowym / przekrojowym.
Kwerenda biblioteczna i archiwalna, w tym (jeśli temat tego wymaga) także źródłowa – wyselekcjonowanie i uporządkowanie materiału, charakterystyka krytyczna.
Wybór metody badawczej pod kierunkiem promotora i próba samodzielnego wyprowadzenia kwestionariusza badawczego przez studenta.
Kwerenda terenowa – badania zabytkoznawcze prowadzone przez studenta przy obiekcie / obiektach, samodzielne analizy.
Przygotowanie koncepcji pracy i szczegółowego konspektu według metody, proponowanej przez promotora.
Próba interpretacji i samodzielnego rozwiązania zagadnień z kwestionariusza badawczego.
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny realizowane z udziałem nauczyciela (godziny kontaktowe seminarium przewidziane w programie): 30 godz. na semestr = 120 godz. / 4 pkt. / w module dwuletnim
2. Konsultacje z prowadzącym podczas dyżuru, korekty pracy pisemnej (godziny kontaktowe): 120 godz. / 4 pkt. / w module dwuletnim
3. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerendy biblioteczne i archiwalne (krajowe i zagraniczne – jeśli są konieczne), zebranie bibliografii do opracowywanego tematu, praca z materiałami źródłowymi – 180 godz. /6 pkt.
4. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: kwerendy terenowe krajowe i zagraniczne – jeśli temat tego wymaga; praca przy obiekcie lub obiektach będącym przedmiotem opracowania in situ, badania zabytkoznawcze, dokonanie pomiarów, wykonanie dokumentacji fotograficznej: 180 godz. / 6 pkt.
5. Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta: przeprowadzenie analiz szczegółowych i porównawczych wynikających z przyjętej w pracy metodologii, opracowanie dokumentacyjne – jeśli temat tego wymaga (wykonanie rysunków inwentaryzacyjnych i projektowych, wykonanie schematów), obróbka zdjęć i opracowanie dokumentacji fotograficznej: 240 godz. / 8 pkt.
6. Napisanie pracy magisterskiej, wprowadzanie korekt, czas poświęcony na opracowanie edytorskie i graficzne: 150 godz./ 5 pkt.
Łączna liczba pkt. ECTS = 33 w module dwuletnim – w tym godzin kontaktowych 240 za 8 pkt.
Efekty uczenia się - wiedza
Student:
W1: zna i rozumie specyfikę badań humanistycznych, w tym – interpretację dziedzictwa kulturowego w aspekcie różnych ujęć, także – interdyscyplinarnych (K_W01, K_W07)
W2: Zna i rozumie interdyscyplinarność badań nad zabytkiem / dziełem sztuki w aspekcie ochrony dóbr kultury (K_W06)
W3: uzyskuje pogłębioną świadomość warsztatu naukowego, problemów badawczych i zastosowania metod danej dziedziny nauk o sztuce (konserwatorstwo, muzealnictwo, historia sztuki, zabytkoznawstwo) (K_W08, K_W12, K_W13)
W4: Ma szczegółową orientację na obszarze wybranego zakresu chronologicznego, dotyczącą materiału zabytkowego, problemów badawczych i metodologicznych oraz literatury przedmiotu (K_W04, K_W05)
W5 Posiada szczegółową, specjalistyczną, uporządkowaną wiedzę w zakresie opracowywanego zagadnienia (K_W04, K_W05)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student jest przygotowany do podejmowania badań szczegółowych i prac analitycznych w praktyce zawodowej:
U1: W sposób krytyczny czyta, analizuje i zestawia literaturę przedmiotu (K_U02)
U2: Potrafi przeprowadzić ukierunkowaną kwerendę bibliograficzną / archiwalna / ICT i wyprowadzić z niej kwestionariusz badawczy (K_U01, K_U02)
U3: Posługuje się metodami badawczymi, wskazanymi przez prowadzącego, twórczo integrując wiedzę z różnych dyscyplin (K_U04, K_U06, K_U08)
U4: Swobodnie stosuje pełen aparat naukowy, fachowy język i terminologię, charakterystyczną dla badań nad sztuką i dziedzictwem kulturowym (K_U11, K_U14)
U5: Potrafi przeprowadzić samodzielne analizy, zaproponować i uargumentować sposoby interpretacji oraz w sposób spójny i uporządkowany zawrzeć je w formie pracy pisemnej o charakterze naukowym, dającej podstawy do nadania tytułu zawodowego magistra (K_U09, K_U13)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia umiejętności badawczych (K_K01)
Metody dydaktyczne
Metoda dydaktyczna poszukująca:
- seminaryjna
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Wymagania wstępne
Brak
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Warunkiem zaliczenia jest uczestnictwo w zajęciach, systematyczne referowanie postępów pracy oraz przedstawienie do oceny pracy końcowej w formie pisemnej.
Oceniane jest zaangażowanie studenta podczas zajęć seminaryjnych, umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy i stawiania problemów badawczych, postępy w doskonaleniu warsztatu oraz praca pisemna, stanowiąca podstawę procedury o nadanie tytułu zawodowego magistra.
W przypadku samej pracy, ocenie (zgodnie z systemem APD) podlega oryginalność ujęcia problemu, rzetelność i zakres przeprowadzonych kwerend oraz dobór źródeł, samodzielność wnioskowania i umiejętność logicznego argumentowania, struktura pracy, poprawność strony formalnej (język, staranność zastosowanego aparatu naukowego).
Praktyki zawodowe
Literatura
Zależna od tematu pracy magisterskiej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: