Seminarium licencjackie
1402-SL-3Lka-S1
W ramach seminarium licencjackiego trwającego dwa semestry (V i VI) jego uczestnicy skupiają się na napisaniu pracy z historii sztuki. Problematyka seminarium obejmuje głównie zagadnienia z zakresu krytyki artystycznej oraz nowoczesnego i współczesnego malarstwa polskiego lub obcego, w tym monografii twórczości wybranego artysty lub grup artystycznych, bądź też analizę określonego tematu albo motywu, w kontekście dorobku konkretnych artystów. Mile widziane są tematy zaproponowane przez samego studenta wynikające z jego osobistych zainteresowań. Na seminarium studenci poznają warsztat pisania pracy, metodologię, doskonalą umiejętności korzystania z zasobów bibliotecznych, archiwalnych (także przez Internet) oraz materiałów gromadzonych przez instytucje związane ze sztuką. Celem seminarium jest wyrobienie umiejętności określenia problemu badawczego i sposobu jego rozwiązania, prezentacji wyników badań w formie pisemnej i ustnej, a także prowadzenie merytorycznej dyskusji.
W cyklu 2022/23L:
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją
|
W cyklu 2023/24L:
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją
|
W cyklu 2024/25L:
Harmonogram prac: Semestr zimowy - przedstawienie specyfiki pracy licencjackiej -określenie problematyki pracy -przegląd materiałów, wybór literatury --indywidualna praca z literaturą --wstępne opracowanie konspektu pracy -przygotowanie prezentacji wybranego tematu w wersji pisemnej i ustnej wraz z prezentacją multimedialną zawierającą : • charakterystykę wybranego problemu badawczego • przedstawienie wyników kwerendy bibliotecznej • materiał ilustracyjny -dyskusja dotycząca prezentowanego tematu Semestr letni -przygotowanie do napisania pracy licencjackiej: określenie tytułu, struktury pracy, kolejności i zawartości rozdziałów, doboru ilustracji, bibliografii, właściwego przedstawienia wyników, estetyki pracy -realizacja kolejnych rozdziałów pracy i korekta prowadzącego -prezentacja wyników w formie referatów, w terminie wyznaczonym przez prowadzącego, zawierających charakterystykę problemu badawczego pracy, metodę jego rozwiązania oraz wnioski wypływające z przeprowadzonych badań, wystąpienia połączone są z dyskusją
|
Całkowity nakład pracy studenta
1. Godziny kontaktowe (4,25 ECTS) 115 godz.
-zajęcia seminaryjne - 30 godzin zajęciowych (1,25 ECTS)
-bieżące konsultacje zajęciowe – 50 godz. (1,75 ECTS)
-omówienie struktury pracy i nanoszonych w niej poprawek 35 godz. (1,25 ECTS)
2. Godziny samodzielnej pracy studenta [5,75 ECTS] 170 godz.
-zbieranie materiałów, czytanie literatury - 50 godz. (1,75 ECTS)
-napisanie i obrona pracy licencjackiej pracy - 120 godz. (4 ECTS)
Łącznie: 300 godz. (10 ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
Student/studentka
W1 ma uporządkowaną wiedzę ogólną na poziomie podstawowym z zakresu historii sztuki europejskiej i pozaeuropejskiej (malarstwa, rzeźby, grafiki) iK_W03
W2 ma podstawową wiedzę o stylach i epokach sztuki światowej (pozaeuropejskiej) oraz ich współczesnych interpretacjach K_W05
W3 ma uporządkowaną wiedzę na temat terminologii, teorii i metodologii badań w zakresie nauk o sztuce oraz estetyki. K_W06
W4 ma podstawową wiedzę o powiązaniach nauk o sztuce z innymi dyscyplinami humanistycznymi oraz działalnością artystyczną K_W09
W5 zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji dzieł sztuki (także w zakresie grafiki użytkowej i artystycznej) K_W11
W 6 zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony prawa autorskiego w kontekście działalności krytyka artystycznego (K_W12)
W 7 ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności jego znaczeń w kontekście historii sztuki i myśli o sztuce, daje temu wyraz w złożonej wypowiedzi pisemnej. (K_W13)
W8 ma szczegółową wiedzę z zakresu przygotowywanej pracy teoretycznej, potrafi dokonać wnikliwej analizy i interpretacji zagadnień i dziel sztuki będących tematem pracy licencjackiej (K_W04, K_W06)
Efekty uczenia się - umiejętności
Student/studentka
U1 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze, korzystając z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy. (K_U03)
U2 charakteryzuje dzieło sztuki nowoczesnej i współczesnej od strony formy artystycznej / oddziaływania artystycznego, krytycznie je analizuje i interpretuje, określając jego rolę w ewolucji sztuki.(K_U07)
U3 potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi (teorie sztuki nowoczesnej i współczesnej) i wykorzystuje tę umiejętność podczas pisania pracy( K_U04)
U4 ma podstawowy warsztat naukowy w zakresie krytycznego omówienia pracy/grupy prac z zakresu malarstwa, rzeźby, grafiki artystycznej i użytkowej (K_U11)
U5 posiada umiejętności badawcze pozwalające na opracowanie tematu z zakresu historii sztuki lub krytyki artystycznej i przedstawienie wyników w formie pracy teoretycznej (K_U07, K_U11)
U6 potrafi formułować problemy badawcze i dążyć do ich rozwiązywania, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego (K_U02)
U7 umie logicznie argumentować i prezentować wyniki pracy (prezentacja tematu, referat) i prowadzić dyskusję. Kształtuje warsztat pisania pracy.(K_U08)
U8 posiada umiejętność wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk kulturowych i artystycznych; selekcjonuje i użytkuje informacje ze źródeł tradycyjnych i elektronicznych i wykorzystuje je do przygotowania pracy pisemnej (K_U01)
U 9 posiada umiejętność prowadzenia dyskusji; bierze udział w debacie na temat sztuki, potrafi przygotować tekst naukowy (K_U13).
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Student/studentka
K1 ma świadomość poziomu swej wiedzy, kompetencji i niedostatków, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju naukowego. K_K01
K2 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji, określonego przez siebie lub innych, zadania badawczego. K_K03
K3 dostrzega i rozumie znaczenie nowatorskich zjawisk w różnych dyscyplinach sztuki współczesnej K_K05
K4 dostrzega problemy etyczne związane z własną i cudzą działalnością oraz postawą społeczną, przestrzegając zasad etyki zawodowej, szczególnie w formie wypowiedzi pisemnej (K_K04).
Metody dydaktyczne
-seminaryjna
-samodzielna praca studenta koordynowana przez prowadzącego
W roku akademickim 2020/21 seminarium prowadzone jest w sposób zdalny synchroniczny poprzez MS Teams; materiały zamieszczane są także na dysku Google Suit oraz przesyłane za pośrednictwem U-maila
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
wiedza z zakresu sztuki nowoczesnej i współczesnej
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ciągła weryfikacja, w trakcie dyskusji, wiedzy i umiejętności studenta w zakresie korzystania z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł wiedzy, formułowania problemów badawczych, opanowania warsztatu naukowego oraz postępów w przygotowaniu kolejnych etapów pracy. Ocenie podlegać będzie umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy, poprawność / oryginalność ujęcia problemu, umiejętność rozwiązania problemu badawczego i logicznego argumentowania.
Pierwszy semestr kończy się zaliczeniem na ocenę, wynikającą z postępów w pracy (przedstawienie dotychczasowych wyników badań w formie prezentacji). Semestr drugi kończy się oceną pracy licencjackiej. Obecność obowiązkowa.
Praktyki zawodowe
Literatura
Lit. dotycząca techniki pisania pracy:
-R. Zenderowski, Technika pisania prac magisterskich i licencjackich: krótki przewodnik po metodologii pisania pracy dyplomowej, Warszawa 2009.
9.
Lit. ogólna:
-"Biuro" 2019, nr 18 (numer pt. Krytyka artystyczna i po krytyce)
-Krytyka i rynek sztuki. Art Criticism and the Market.[Materiały międzynarodowej konferencji zorganizowanej przez Sekcję Polską AICA przy współpracy Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Warszawa, 31 maja - 1 czerwca 2008], Warszawa 2008.
-Krytyka sztuki. Filozofia, praktyka, dydaktyka, red. Ł. Guzek, Gdańsk 2013.
- Porębski M., Pożegnanie z krytyką, Warszawa 1983.
Indywidualny dobór literatury wynikający z realizowanego tematu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: