Seminarium dyplomowe z technologii i technik plastycznych 1402-SDTT-5Z-Sj
Seminarium ma na celu ugruntowanie i poszerzenie wiadomości i umiejętności zaplanowania, interpretacji badań w celu określenia technologii i techniki zabytkowego dzieła. Zakres przedmiotu obejmuje teoretyczne przygotowanie do badań praktycznych, a także stałe uzupełnianie wiedzy, jak i poszukiwanie nowych możliwości badawczych dla poszczególnych przypadków. Zajęcia mają na celu naukę odpowiedniego zaplanowania i interpretacji wyników badań zabytków z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technologii i technik oraz znajomości materiałów służących do wykonania dzieła, co pozwala na prawidłowe określenie rodzaju materiałów, techniki oryginału i warstw wtórnych. Wyciągnięte wnioski są pomocne przy wytyczaniu zakresu oraz rodzaju prac konserwatorskich. Wyniki z przeprowadzonych prac zawarte będą w części dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej badań oraz technologii i techniki oryginału i warstw wtórnych. Seminarium jest uzupełnieniem zajęć dotyczących badań budowy technicznej.
Semestr zimowy
Prezentacja badanego dzieła z przedstawienie problematyki badawczej oraz wykonanych do tej pory analiz (prezentacja multimedialna lub referat). Omówienie wstępne technologii i technik dzieła oraz części dokumentacji konserwatorskiej obejmującej technikę i technologie. Zaplanowanie dodatkowych badań uzupełniających dotychczasowy stan wiedzy. Ustalenie tematu dodatkowego związanego z problematyką badań lub określenia techniki wykonania obiektu poszerzającego wiedzę w szerszym aspekcie i pomocną przy interpretacji przeprowadzonych analiz.
W cyklu 2022/23Z:
patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
Seminarium ma na celu ugruntowanie i poszerzenie wiadomości i umiejętności zaplanowania, interpretacji badań w celu określenia technologii i techniki zabytkowego dzieła. Zakres przedmiotu obejmuje teoretyczne przygotowanie do badań praktycznych, a także stałe uzupełnianie wiedzy, jak i poszukiwanie nowych możliwości badawczych dla poszczególnych przypadków. Zajęcia mają na celu naukę odpowiedniego zaplanowania i interpretacji wyników badań zabytków z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technologii i technik oraz znajomości materiałów służących do wykonania dzieła, co pozwala na prawidłowe określenie rodzaju materiałów, techniki oryginału i warstw wtórnych. Wyciągnięte wnioski są pomocne przy wytyczaniu zakresu oraz rodzaju prac konserwatorskich. Wyniki z przeprowadzonych prac zawarte będą w części dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej badań oraz technologii i techniki oryginału i warstw wtórnych. Seminarium jest uzupełnieniem zajęć dotyczących badań budowy technicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- giełda pomysłów
- seminaryjna
- referatu
- sytuacyjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Weryfikacja wiedzy i umiejętności na podstawie bieżącego przygotowania do zajęć:
- ocena udziału i zaangażowania studenta podczas dyskusji 20 %
-przedstawienie problematyki badawczej obiektu, propozycje programu badań
-określenie budowy technicznej dzieła na podstawie analizy wizualnej oraz części wykonanych badań w formie prezentacji multimedialnej 60%
-omówienie części dokumentacji badawczej w aspekcie technologii i techniki zabytku 20%
(W1-W5, U1-U9, K1-K5 )
Zaliczenie na ocenę:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa, wybór:
1 J. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
2. B. Slansky,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.
3. M. Doerner, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.
4. W. Ślesiński,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984
5. W. Ślesiński,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.
6.Rudniewski, P. Pigmenty ich identyfikacja, Skrypt nr 13. Warszawa: Nakładem ASP w Warszawie, 1994.
7. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.
8. E. Holanowska, Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.
9.Tomasz Sadziak, Klejowe i olejne prace pozłotnicze , Warszawa 1981
10.P. Rudniewski, D. Jarmińska, E. Jeżewska, L.Kępa, J.Kurkowska, A. Nowicka, O. Syta, B. Wagner, A.Wesołowska, Pigmenty. Analiza mikrochemiczna, ASP Warszawa 2018
11.The pigment compendium. A dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments ,by N. Eastaugh , V. Walsh, T, Chaplin, R. Siddall, London: Butterworth-Heinemann, 2008
12. literatura ustalana indywidualnie do każdego zabytku będącego przedmiotem
badań i dyskusji.
W cyklu 2022/23Z:
patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
patrz: Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa, wybór: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: