Seminarium dyplomowe badań z technologii i technik plastycznych 1402-SDTT-5L-Sj
Seminarium ma na celu ugruntowanie i poszerzenie wiadomości i umiejętności zaplanowania, interpretacji badań w celu określenia technologii i techniki zabytkowego dzieła. Zakres przedmiotu obejmuje teoretyczne przygotowanie do badań praktycznych, a także stałe uzupełnianie wiedzy, jak i poszukiwanie nowych możliwości badawczych dla poszczególnych przypadków. Zajęcia mają na celu naukę odpowiedniego zaplanowania i interpretacji wyników badań zabytków z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technologii i technik oraz znajomości materiałów służących do wykonania dzieła, co pozwala na prawidłowe określenie rodzaju materiałów, techniki oryginału i warstw wtórnych. Wyciągnięte wnioski są pomocne przy wytyczaniu zakresu oraz rodzaju prac konserwatorskich. Wyniki z przeprowadzonych prac zawarte będą w części dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej badań oraz technologii i techniki oryginału i warstw wtórnych. Seminarium jest uzupełnieniem zajęć dotyczących badań budowy technicznej.
Semestr letni
Student w oparciu o wyniki badań prowadzonych podczas pracowni dokumentacji budowy technicznej wybranego obiektu podejmuje próby interpretacji wyników – samodzielne i w dyskusji seminaryjnej (przedstawiane są postępy dotyczące wykonywanych badań). Omawia problematykę jaką napotyka podczas badań i proponuje jej rozwiązanie. Poruszane zagadnienia przedstawiane są w przygotowywanych prezentacjach multimedialnych lub referatach oraz poddane dyskusji zmierzającej do wyjaśnienia problemu i ustalenia drogi postępowania w pracach badawczych. Prezentowany jest także wybrany temat dotyczący badań lub zagadnień związanych z technologią i technikę wykonania. Konsultowana jest interpretacja przeprowadzonych analiz dotyczących technologii i techniki wykonania dzieła (warstwy pierwotne i wtórne).
W cyklu 2024/25L:
Seminarium ma na celu ugruntowanie i poszerzenie wiadomości i umiejętności zaplanowania, interpretacji badań w celu określenia technologii i techniki zabytkowego dzieła. Zakres przedmiotu obejmuje teoretyczne przygotowanie do badań praktycznych, a także stałe uzupełnianie wiedzy, jak i poszukiwanie nowych możliwości badawczych dla poszczególnych przypadków. Zajęcia mają na celu naukę odpowiedniego zaplanowania i interpretacji wyników badań zabytków z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technologii i technik oraz znajomości materiałów służących do wykonania dzieła, co pozwala na prawidłowe określenie rodzaju materiałów, techniki oryginału i warstw wtórnych. Wyciągnięte wnioski są pomocne przy wytyczaniu zakresu oraz rodzaju prac konserwatorskich. Wyniki z przeprowadzonych prac zawarte będą w części dokumentacji konserwatorskiej dotyczącej badań oraz technologii i techniki oryginału i warstw wtórnych. Seminarium jest uzupełnieniem zajęć dotyczących badań budowy technicznej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- okrągłego stołu
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie aktywnego uczestnictwa w zajęciach, dyskusja nad problematyką badań i technologii analizowanych dzieł sztuki. Prezentacja wyników badań oraz techniki oryginału i warstw wtórnych w formie prezentacji, oraz fragmentu dokumentacji konserwatorskiej z zakresu badań technologii i technik zabytku. Prezentacja wybranego zagadnienia z zakresu badań lub technologii i technik sztuk plastycznych.
(W1-W5, U1-U9, K1-K5)
Zaliczenie na ocenę:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura, wybór fragmentów:
1. Hopliński, J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
2. Slansky, B., echnika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960.
3. Doerner,M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975.
4. Ślesiński,W.,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984
5. Ślesiński,W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983.
6. Rudniewski, P. Pigmenty ich identyfikacja, Skrypt nr 13. Warszawa: Nakładem
ASP w Warszawie, 1994.
7. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i
spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992.
8. Holanowska, E., Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł
Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992.
9. Sadziak, T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze , Warszawa 1981
10.Rudniewski, P., Jarmińska, D., Jeżewska, E., Kępa, L., Kurkowska, J., Nowicka,
A., Syta, O., Wagner, B., Wesołowska, A., Pigmenty. Analiza mikrochemiczna,
ASP Warszawa 2018
11.The pigment compendium. A dictionary and Optical Microscopy of Historical
Pigments ,by N. Eastaugh , V. Walsh, T, Chaplin, R. Siddall, London:
Butterworth-Heinemann, 2008
12. literatura ustalana indywidualnie do każdego zabytku będącego przedmiotem
badań i dyskusji.
W cyklu 2024/25L:
Literatura, wybór fragmentów: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: