Seminarium dyplomowe z historii sztuki
1402-SDHS-5Z-SJ
Zadaniem seminarium jest wprowadzenie seminarzysty w zagadnienia seminarium (podczas zajęć grupowych), sprecyzowanie przedmiotu badań (może być to obiekt będący przedmiotem prac konserwatorskich) oraz na pierwszym etapie wprowadzenie studenta w problematykę badawczą, metodologię badań i stymulowanie do poszukiwań literatury przedmiotu. Na tym etapie następuje więc przygotowanie koncepcji pracy i szczegółowego konspektu. W zależności od postępu prac i uzyskiwanych efektów temat może być ujęty problemowo lub przekrojowo. W trakcie drugiego semestru następuje poszerzenie kwerendy bibliotecznej i archiwalnej oraz selekcjonowanie i uporządkowanie zebranego materiału. Seminarzyści przygotowują prezentacje dotychczasowych badań i uzyskanych efektów. W dyskusji omawia się rezultatów badań przeprowadzonej kwerendy kontrolując postęp prac. Finalnie powstaje praca seminaryjna związana z zabytkiem.
Całkowity nakład pracy studenta
4 rok: 15 godzin 1 pkt ECTS
5 rok: 15 godzin 1 pkt
Łącznie 30 godzin 4 pkt ECTS
Efekty uczenia się - wiedza
K_W01: ma gruntowną wiedzę w zakresie ogólnym i szczegółowym dotyczącą obszarów sztuki i nauki przydatną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną
K_W07: zna podstawy historii sztuki, z uwzględnieniem interpretacji i podstawowego wartościowania dzieł sztuki
K_W11: zna podstawy kształtowania się form artystycznych w ujęciu historycznym
Efekty uczenia się - umiejętności
K_U02: potrafi określić, rozpoznać i opisać budowę techniczną dzieła sztuki i zabytku z uwzględnieniem oryginału i warstw wtórnych
K_U04: posiada umiejętność wykorzystania wiedzy konserwatorskiej, technologicznej oraz wiedzy z zakresu nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu konserwatorskiego
K_U08: potrafi zaplanować, zinterpretować i powiązać wyniki badań chemicznych, fizycznych, biologicznych z konserwatorskimi i technologicznymi z wykorzystaniem wiedzy na temat dawnych i współczesnych technik oraz tradycji warsztatowych
K_U10: rozpoznaje rodzaje technik sztuk plastycznych
K_U18: posiada umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych, dotyczących zagadnień szczegółowych związanych ze studiowanym kierunkiem studiów i specjalnością, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K_K01: ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) dzieł sztuki i zabytków, ich nieodtwarzalności i obowiązku ich respektowania w procesie konserwacji-restauracji
K_K05: zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień konserwatorskich
K_K07: rozumie potrzebę popularyzacji wiedzy, idei i zasad ochrony dziedzictwa kulturowego
K_K08: rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac konserwatorsko-restauratorskich
Metody dydaktyczne
omawianie dziejów obiektu badań, jego historii, formy artystycznej, prezentacje multimedialne oraz szeroko przedstawiane badania porównawcze, dyskusja o proweniencji form i historii epoki, stylu itp.
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
Wymagania wstępne
brak
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie pierwszego semestru na podstawie konspektu, drugiego na podstawie postępu prac a trzeciego na podstawie dostarczonej pracy seminaryjnej.
Literatura
Literatura i źródła indywidualnie dobierana do przedmiotu badań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: