Sztuka Ameryki Północnej XIX-XXI w. 1402-SAP-1Z-KA-S2
Przedmiot dotyczy tendencji i zjawisk w sztuce amerykańskiej (malarstwo, grafika, rzeźba, fotografia, nowe media) od XIX do XXI wieku. Wprowadzeniem do zagadnienia jest prezentacja sztuki z okresu kształtowania się państwowości amerykańskiej i kolonializmu XVIII wieku. Wskazane są odrębności i regionalny charakter sztuki amerykańskiej XIX wieku oraz jej dynamiczne przemiany w pierwszej połowie XX wieku wynikające z nasilenia kontaktów ze sztuką europejską. Prezentowane są także tendencje sztuki amerykańskiej po II wojnie światowej w kontekście dominującej roli amerykańskiej kultury na świecie. Prezentowane są sylwetki i dzieła najważniejszych twórców sztuki amerykańskiej w kontekście wydarzeń historycznych, przemian kulturowych i w odniesieniu do analogicznego okresu w sztuce europejskiej. Wskazane są wielokulturowe źródła sztuki amerykańskiej ze szczególnym uwzględnieniem sztuki artystów czarnoskórych. Opisane są najważniejsze instytucje sztuki w Stanach Zjednoczonych i ich rola w kształtowaniu pozycji sztuki amerykańskiej na świecie.
Szczegółowy harmonogram zajęć:
- Portret i tematyka historyczna w malarstwie amerykańskim XVIII wieku; Gilbert Stuart, Benjamin West,
-Hudson River School (amerykańskie malarstwo pejzażowe XIX wieku); Albert Bierstadt, Frederic Edwin Church, William Hart, Thomas Moran i inni,
-Realizm i impresjonizm w malarstwie amerykańskim; Thomas Eakins, Mary Cassat, James McNeill Whistler,
-Naturalizm w malarstwie początków XX wieku (Ashcan School); George Bellows, John French Sloan, Arthur Bowen Davies i inni,
-Amerykańskie osiągnięcia w fotografii: Eadweard Muybrigde, Thomas Eakins i piktorializm (Edward Steichen i Alfred Stieglitz),
-American Scene Painting (regionalizm); Thomas Hart Benton, Grant Wood, Norman Rockwell, Andrew Wyeth i inni,
-Przełom „Armory Show” (1913) i nasilenie kontaktów ze sztuką europejską,
-Triumf modernizmu: Edward Hopper, Ben Shahn, Georgia O’Keeffe,
-Działalność Peggy Guggenheim i przełom galerii „Art of This Century” (1942) – zapowiedź hegemonii sztuki amerykańskiej,
-Amerykański ekspresjonizm abstrakcyjny: Szkoła Nowojorska (Jackson Pollock, Mark Rothko, Barnett Newman, Willem de Kooning i inni oraz modernistyczna krytyka artystyczna (Clement Greenberg, Harold Rosenberg, Leo Steinberg),
-Dziedzictwo Marcela Duchampa i zapowiedź pop-artu: Robert Raushenberg i Jasper Johns. Triumf pop-artu: Andy Warhol, Roy Lichtenstein, James Rosenquist, Claes Oldenburg,
-Neoawangarda i minimalizm: Agnes Martin, Sol Le Witt, Frank Stella, Donald Judd,
-Sztuka zawłaszczenia (appropriation art): Sherrie Levine, Barbara Kruger, Richard Prince, Cindy Sherman, Jeff Koons i inni,
-Nowa ekspresja w malarstwie lat 80.: Jean-Michel Basquiat, Julian Schnabel, Eric Fishl i inni,
-Najnowsza sztuka artystów czarnoskórych i dyskurs tożsamościowy: Kara Walker, Kerry James Marshall, Barkley L. Hendricks.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa jest oceną z testu wyboru dotyczącego zagadnień omawianych w trakcie zajęć, (W1, W2, W3, U4, U5), a także bieżącego przygotowania do zajęć (U1, U2, U3).
Kryteria oceny testu wyboru: --> 60-65% dst; 66-75% dst +; 76-85% db; 86-90% db +; 91-100% bdb.
Test może być przeprowadzony metodą zdalną, za pomocą platformy TestPortal.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
M.W. Brown (et al.), American art: painting, sculpture, architecture, decorative arts, photography, N. York 1987 (fragmenty),
D. Hopkins, After Modern Art 1945-2000, Oxford, N. York, 2000 (fragmenty),
(ed.) F.C. Marchetti, American Painting, N. York, 2003 (fragmenty),
B. Rose, Malarstwo amerykańskie XX wieku, (tłum. H. Andrzejewska) Warszawa 1991 (fragmenty),
P. Piotrowski, W cieniu Duchampa. Notatki nowojorskie, Poznań 1996 (fragmenty),
A. Dore, American art since 1945, N. York 1982 (fragmenty),
L. Steinberg, Other Criteria. Confrontations with Twentieth-Century Art, Chicago-London 2007 (fragmenty),
A. Markowska, Komedia sublimacji. Granica współczesności a etos rzeczywistości w sztuce amerykańskiej, Warszawa 2010 (fragmenty),
Literatura uzupełniająca:
V. Barker, From Realism to Reality in Recent American Painting, Lincoln 1959 (fragmenty),
C.-M. Bernier, African American Visual Arts, Edinburgh 2008 (fragmenty),
L. Emmerling, Jackson Pollock, Bonn 2003,
Ph. A. Cecchettini, D. Whittemore, T. Brachfeld, Art in America: A Resource Manual, N. York 1977,
H. Foster, Powrót Realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. M. Borowski, M. Sugiera, Kraków 2012 (fragmenty),
M. Fried, Sztuka i przedmiotowość, tłum. M. Ślifriz, „Arteon” 2008, nr 1,
B. Hess, Abstract Expressionism, 2009,
(ed.) W. Kelby, Notes on American Artists: 1754-1820, N. York 1970,
R. Krauss, Oryginalność awangardy, tłum. M. Szuba, Gdańsk 2012 (wybór),
F. Lipiński, Hopper wirtualny. Obrazy w pamiętającym spojrzeniu, Toruń 2013,
M. Livingstone, D. Cameron, Pop-Art, Montreal 1992,
(ed.) A. Michelson, Andy Warhol, Massachusetts 2001,
R. Powell, Black Art. A Cultural History, London 2002,
H. Rosenberg, The Anxious Object. Art Today and Its Audience, N. York, Toronto, 1969,
H. Rosenberg, Artworks and Packages, N. York 1971,
S. Schendler, Eakins, London, 1967,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: