Sztuka Afryki 1402-SA-1L-KA-S2
Wykłady obejmą następujące zagadnienia:
Zakres tematów:
1. Obszary kulturowe Afryki
2. Światopogląd Afryki Subsaharyjskiej
3. Sztuka Afryki i jej badania
4. Obiekty afrykańskie w kolekcjach zachodnich (recepcja obiektów
afrykańskich: od gabinetów osobliwości do muzeum sztuki nowoczesnej);
fascynacje rzeźbą i maskami afrykańskimi w sztuce europejskiej pocz. XXw.
5. Sztuka etniczna Afryki Subsaharyjskiej
a. plastyka obrzędowa a zdobnictwo przedmiotów użytkowych
b. style artystyczne
c. wybrane przykłady tradycyjnych stylów plastycznych Afryki Zachodniej,
Środkowej i Wschodniej
d. wybrane przykłady zdobnictwa tradycyjnych przedmiotów użytkowych
e. przemiany w sztuce tradycyjnej
6. Współczesna (pozaakademicka) sztuka Afryki Subsaharyjskiej
a. współczesne malarstwo Afryki Wschodniej (wybrany przykłady)
b. współczesna rzeźba Afryki Wschodniej (wybrane przykłady)
c. sztuka dla turystów
d. problemy klasyfikacyjne
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania: egzamin pisemny
Kryteria oceniania
ndst= 1-49%
dost= 50 - 60%
dost+ = 60%-70%
db = 70% - 80%
db+ = 80% - 90%
bdb = 90%-100%
W przypadku zajęć prowadzonych online, za pośrednictwem platformy MC Teams, weryfikacja wiedzy na poszczególnych etapach realizacji materiału (notatki z wykładu sprawdzane przez prowadzącego; możliwość opracowywania wybranych zagadnień). Dopuszczalna zamiana egzaminu na esej naukowy w przypadku nauczania zdalnego (W1 W2 W4 U1 U2 U3 K2)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podstawowa literatura (do zapoznania w wybranych fragmentach)
„African Art” https://www.mitpressjournals.org/loi/afar
Bodrogi Tibor, Sztuka Czarnej Afryki, Zakład im. Ossolińskich, 1968.
Buchalik Lucjan, Podyma Katarzyna, Bogolan, Korhogo i inne tkaniny Afryki Zachodniej, w: Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, (red.) A. Nadolska-Styczyńska, Łódź - Wrocław 2005, s. 261-269.
Gromyko Anatolij, Maski i rzeźby Tropikalnej Afryki, Moskwa, „Uskucctwo”, 1984.
Klajbor Ewa, Tingatinga. Nowoczesna szkoła malarstwa Tanzanii, Warszawa 2004.
Korabiewicz Wacław, Makonde, wielcy rzeźbiarze, „Lud”, 1958-1959, s. 70-90.
Korabiewicz Wacław, Sztuka Afryki w zbiorach polskich, Warszawa 1966.
Kowalski Marek Arpad, Sztuka Afryki Wschodniej, „Etnografia Polska” 1971, t. XV, z. 2, s. 161-183..
Koziorowska Jolanta, Kolekcja sztuki Czokwe w zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, w: Afryka na progu XXI wieku. T. 1: Kultura i społeczeństwo, red. J. J. Pawlik, M. Szupejko, Warszawa 2009, s. 147-156.
Koziorowska Jolanta, Od Ruvumy do Maputo, Warszawa 1984.
Koziorowska Jolanta., Tingatinga, Malarstwo współczesnej Tanzanii, w: Zagrożenie tożsamości? Problematyka globalizacji w zainteresowaniach polskiej antropologii, (red.) A. Nadolska-Styczyńska, Łódź - Wrocław 2005, s. 270-276.
Kultury Afryki. W świecie tradycji, przemian i znaczeń, red. A. Nadolska-Styczyńska, seria: Toruńskie Studia o Sztuce Orientu, t. 4, Toruń 2009.
Kuniewski Jerzy, Rzeźba Makonde, Katalog wystawy, Gdańsk 1988.
Łapott Jacek, Dogonowie z Mali: społeczność tradycyjna w procesie zmian, Szczecin 2012.
Maska afrykańska – między sacrum a profanum, red. L. Buchalik, K. Podyma, Żory-Katowice 2012.
Pawłowska Aneta, Sztuka i kultura Afryki Południowej. W poszukiwaniu tożsamości artystycznej na tle przekształceń historycznych, Łódź 2013.
Piłaszewicz Stanisław, Mitologia i religie Czarnej Afryki, Warszawa 2002.
Piłaszewicz Stanisław, Religie Afryki, Warszawa 2000.
Schreiber Hanna, Koncepcja „sztuki prymitywnej”. Odkrywanie, oswajanie i udomowianie Innego w świecie Zachodu”, Warszawa 2012.
Sieber Roy, Out of Africa. Subsaharian Traditional Art. Catalogue, Dayton Art Inst. 2000.
Sokolewicz Zofia, Mitologia Czarnej Afryki, Warszawa 1986.
Styczyńska Anna, Współczesna rzeźba Makonde w zbiorach Muzeum Archeologicznym i Etnograficznym w Łodzi, „Prace i Materiały MAiEŁ”, 1989-1990, nr 29.
Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach, praca zbiorowa, Szczecin 2014.
Sztuka Afryki. Afrykańska tradycja – afrykańska nowoczesność, red. A. Pawłowska, J. Sowińska-Heim, Łódź 2016.
Trojan Alina, Sztuka Czarnej Afryki, Wiedza Powszechna 1973.
Wiśniewska Anna K., Styl Shetani. Nowoczesna rzeźba ludu Makonde z Tanzanii, Warszawa 2003.
Literatura dodatkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach)
Afryka na progu XXI wieku, t.1: Kultura i społeczeństwo, red. J. J. Pawlik, M. Szupejko, Warszawa 2009.
Afryka i (post)kolonializm, pod red. A. Pawłowskiej i J. Sowińskiej-Heim, Łódź 2016.
Buchalik Lucjan, Dogon y a gali. Dawny świat Dogonów, Żory [2011].
Clifford James, Kłopoty z kulturą. Dwudziestowieczna etnografia, literatura i sztuka, przeł. Ewa Dżurak i in., Warszawa 2000 (zwłaszcza rozdział: Władza i dialog w etnografii: inicjacja Marcla Griaule’a).
Vorbrich Ryszard, Plemienna i postplemienna Afryka. Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej Afryce, Poznań 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: