Religie i ikonografia sztuki pozaeuropejskiej (Azji) 1402-RiI-1Lka-S1
Omówienie hinduizmu w jego rozwoju historycznym, charakterystyka podstawowych bóstw, obrzędy hinduizmu i ich odzwierciedlenie w sztuce. Przedstawienie założeń buddyzmu z rozróżnieniem na Mały Wóz, Wielki Wóz i Diamentowy Wóz. Omówienie dżinizmu oraz założeń sztuki dźinijskiej. Charakterystyka islamu i założenia estetyki islamskiej. Ikonografia podstawowych bóstw hinduizmu. Ikonografia buddyzmu Małego, Wielkiego i Diamentowego Wozu. Ikonografia dżinizmu. Podstawowe formy budowli sakralnych islamu
1. Okres wedyjski
2. Okres braman, upaniszad i aranjak
4. Okres hinduizmu klasycznego - 6 głównych szkół filozoficznych
5. Okres wielkich eposów i puran
6. Bhakti i tantra
7. Ikonografia bogiń łagodnych (Lakszmi, Sati, Parwati, Ganga, Saraswati)
8. Ikonografia bogiń groźnych (Kali i Mahawidje, Ćamunda i Matriki)
9. Ikonografia Śiwy
10 Ikonografia Wisznu
11. Ikonografia awatar Wisznu (między innymi Rama, Kryszna)
12. Ikonografia Ganeśi, Nag i innych mniejszych bóstw
13. Życie Buddy i wczesny buddyzm (stupy, ćajtie,wihary)
14. Mały Wóz i jego ikonografia
15. Wielki Wóz i jego ikonografia
16. Diamentowy Wóz i jego ikonografia
17. Dżinizm i sztuka dźinijska
18. Islam
19. Podstawowe formy sztuki związanej z kręgiem sztuki islamskiej - meczet, mauzoleum, ogród.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
- wykład konwersatoryjny
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wykład: zaliczenie ustne z podanego zakresu W 1-4, K 1-3.
Ćwiczenia: obecność, aktywność, referat oraz ustna odpowiedź z podanego zakresu. W5, U 1-5, ocena końcowa jest wynikową powyższych aktywności studenta.
Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura podstawowa (do zapoznania się z fragmentami wskazanymi przez prowadzącego, w celu przygotowania się do egzaminu lub wzięcia udziału w dyskusji):
Bunce F.W., A Dictionary of Buddhist and Hindu Iconography. Objects, Devices, Concepts, Rites and Related Terms, New Delhi 1997.
Brockington J.L., Święta nić hinduizmu, Warszawa 1990
Danecki J., Kultura i sztuka islamu, Warszawa 2003
Danecki J., Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007
Danielou A., The Myths and Gods of India. The Classic Work on Hindu Polytheism, Vermont 1991.
Fisher R.E., Buddhist Art and Architecture, London 1996
Mejor M., Buddyzm, Warszawa 1980
Jansen E. R., The Book of Hindu Imagery. The Gods and their Symbols, Diever 1997.
Williams P., Buddyzm Mahajana, Kraków 2002
Balcerowicz P. Dżinizm starożytna religia Indii: historia, rytuał, literatura, Warszawa 2003
Literatura uzupełniająca:
Banerjea J. N., The Development of Hindu Iconography, Calcutta 1956
O’Flaherty W.D., Hindu Myths. A Sourcebook Translated from the Sanskrit, London 1974
Pal P., The Peaceful Liberators. Jain Art from India, Los Angeles 1994.
Rao T. A., Elements of Hindu Iconography, Delhi 1985, 2 tomy.
Stutley M., The Illustrated Dictionary of Hindu Art, New Delhi 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: