Plakat i projektowanie graficzne 1402-PiPG-3Lka-S1
Zajęcia poświęcone są problematyce szeroko rozumianej grafiki użytkowej w tym plakatowi, szacie graficznej (książki i czasopisma), typografii oraz znakowi graficznemu. Ukazaniu historycznych przemian w obrębie tej dziedziny, w tym szczególnie plakatu (ze wskazaniem zmian w zakresie jego funkcji i statusu od końca XIX w. do pierwszych dekad XXI w.) towarzyszy refleksja dotycząca kondycji współczesnego projektowania graficznego i jego specyfiki we współczesnym zglobalizowanym i zdigitalizowanym świecie.
1. Wprowadzenie w specyfikę przedmiotu zajęć; omówienie terminologii w zakresie plakatu, szaty graficznej (w tym ilustracji), znaku graficznego. Funkcja i różne gatunki plakatu. Język plakatu. 2h
2. Wynalezienie litografii. Początki plakatu litograficznego. Plakat artystyczny. 2 h
3. Szata graficzna książki/ czasopisma i ilustracja książkowa na przełomie XIX i XX w. Nurty w zdobnictwie książek. Szata graficzna najważniejszych europejskich literacko-artystycznych czasopism epoki. Beautiful book. 3 h
4. Plakat Art Nouveau. Wybitni artyści. Geneza, specyfika plakatów kilku krajów Europy (Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Polska, Rosja); różnice koncepcyjno-formalne. 3 h
5. Plakat lat 20.-30. XX w. Style i nurty międzynarodowe - odbicie w plakacie epoki (kubizm, puryzm, futuryzm, ekspresjonizm, art déco). Postęp cywilizacyjny a plakat. Wybitni artyści, projektanci. Specyfika plakatów kilku krajów Europy (Francja, Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Szwajcaria, Polska, Rosja Sowiecka) i USA; różnice koncepcyjno-formalne. Isotypia Otto Neuratha. 3 h
6. Szata graficzna książki / czasopisma i ilustracja książkowa w lat 20.-30. XX w. Awangarda w projektowaniu. Nowa typografia. 3 h
7. Plakat kilku krajów Europy, USA i Japonii po 1945 roku. Funkcje, specyfika, nurty, style. Wybitni projektanci. [wybrane zagadnienia omówione szczegółowo: m.in. Polska szkoła plakatu, International Typographic Style (Swiss style)]. Współczesne konkursy plakatu. 4 h
8. Przemiany w zakresie szaty graficznej. Przykłady najlepszych realizacji polskich i światowych. 3 h
8. Znaki firmowe od końca XIX w. do XXI w. - krótka historia (Coca-Cola, Wedel, marki samochodów etc.) 2 h
9. Współczesne projektowanie graficzne. Przemiany w zakresie funkcji i formy plakatu. Zjawisko self-edition. 3 h
10. Wspólne wyjście na wystawę plakatu; dyskusja. 2 h
W cyklu 2022/23L:
jak wyżej |
W cyklu 2023/24L:
jak wyżej |
W cyklu 2024/25L:
jak wyżej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- seminaryjna
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena końcowa wystawiona na podstawie ocen cząstkowych uzyskanych za:
-zaangażowanie w dyskusję W2, W3, U1, U2, K3
-znajomość zadanych tekstów i terminologii W2,W3, W4, U3
- umiejętność scharakteryzowania najważniejszych zjawisk i zagadnień z dziedziny grafiki użytkowej (wypowiedź ustna) W4, U1, U2
- trzy ćwiczenia (pisemne lub ustne) W4, U3, U4, U5, K2
-ocena prezentacji na zadany temat W4, U2, U3, U4, U5
-ocena z końcowego testu otwartego W1-4, U1, U2
Punktacja:
15-16 pkt: bdb (5)
14 pkt: db+ (4+)
12-13 pkt: db (4)
11 pkt: dst+ (3+)
9-10 pkt: dst (3)
W roku 2020/2021 zajęcia odbywają się w formie zdalnej synchronicznej na za pośrednictwem MS Teams.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa (wskazane przez prowadzącą fragmenty):
Barnicoat John, Posters. A Concise History, London 1972 (wybrane fragmenty)
Dydo Krzysztof, Dydo Agnieszka, PL 21. Polski plakat XXI wieku, Kraków 2008.
Folga-Januszewska Dorota, Oto sztuka polskiego plakatu, wyd. Bosz, Olszanica 2018.
Frutiger Adrian, Człowiek i jego znaki, Kraków 2010, wyd. 3 poprawione.
Houston Keith, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, wyd. Karakter, Kraków 2017.
Hollis Richard, Graphic Design. A Concise History, London 2001 (wybrane fragmenty)
Kolesár Zdeno, Mrowczyk Jacek, Historia projektowania graficznego, Kraków 2018 (wybrane fragmenty)
Lenk Krzysztof, Krótkie teksty o sztuce projektowania, Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria, Gdańsk 2011.
Meggs Philip B., A History of Graphic Design , New York, 1998 (3 wyd.) (wybrane fragmenty)
Młody plakat polski 200-2010, red. K. Kulpińska, Toruń 2012.
Mrowczyk Jacek, Warda Michał, PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, 2010.
Müller-Brockmann, Joseph & Shizuko, History of the Poster, 1971 (wybrane fragmenty)
Müller-Brockmann Joseph, A History of Visual Communication, 1971 (wybrane fragmenty)
Schubert Zdzisław, Mistrzowie plakatu i ich uczniowie, Warszawa 2008.
Rypson Piotr, Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Kraków 2011.
Sztuka książki: współczesna polska sztuka książki: ilustracja, red. Hanna Kocańda Kołodziejczyk, Krystyna Lipka-Sztarbałło, Warszawa 2000.
VeryGraphic: Polish designers of the 20th c., Warszawa 2015.
Weill Alain, Les Maitres de L'Affiches 1900, New York 2001.
Weill A., Affiches Art Déco, Paris 1998.
Widzieć / wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, pod red. Przemka Dębowskiego i Jacka Mrowczyka, Kraków 2011 (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca (wskazane przez prowadzącą fragmenty):
Amstutz W., Who is Who in Graphic Art, Zurich 1962.
Bojko Szymon, Polska sztuka plakatu. Początki i rozwój do 1939 r., Warszawa 1971.
Bojko Szymon, Polski plakat współczesny, Warszawa 1972
(Le) Coutre Martin F., Purvis Alston W. , A Century of posters, London 2002.
Rendgen Sandra, History of information graphics, Köln: Taschen, 2019.
Weill Alain, The Poster: A Worldwide Survey and History, Boston, 1985
Heller Steven, Graphic Design History, New York 2001.
Krzyk ulicy, krzyk pokoleń. Mistrzowie i adepci polskiego plakatu. AUNC. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, t. 37, red. K. Kulpińska, Toruń 2008 (wybrane fragmenty)
Livingston Alan, Livingston Isabella, Dictionary of Graphic Design and Designers, London 1992.
Skibicki M., Od Rouchona do Cappiella. Złoty wiek francuskiego plakatu reklamowego, Toruń 2018.
Stankowski Anton, Duschek Karl, Visuelle Kommunikation, Berlin 1989.
Tschichold J. Nowa typografia, Kraków 2011.
The art of the book : from medieval manuscript to graphic novel, ed. by James Bettley, London: V & A, 2001.
The history of graphic design. Vol. 1, 1890-1959, Jens Müller, Julius Wiedemann, Köln 2019.
Typohistorie: wywiady i artykuły o typografii i projektowaniu pisma, Wrocław 2019.
wybrane artykuły w czasopismach, m.in. “AIGA . Journal of Graphic Design” (New York), Graphis” - do 2006 r. (Zurych), „Gebrauchsgraphik” (Monachium) “2+3D” (Kraków)
W cyklu 2022/23L:
Literatura ogólna: Amstutz W., Who is Who in Graphic Art, Zurich 1962. |
W cyklu 2023/24L:
Literatura ogólna: Amstutz W., Who is Who in Graphic Art, Zurich 1962. |
W cyklu 2024/25L:
Literatura ogólna: Amstutz W., Who is Who in Graphic Art, Zurich 1962. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
przedmiot prowadzony w trybie zdalnym synchronicznym przy pomocy MS Teams |
W cyklu 2023/24L:
przedmiot prowadzony w trybie zdalnym synchronicznym przy pomocy MS Teams |
W cyklu 2024/25L:
przedmiot prowadzony w trybie zdalnym synchronicznym przy pomocy MS Teams |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: