Praktyczne zagadnienia z biologii konserwatorskiej 1402-PZBK-4L-SJ
Zajęcia polegają na przeprowadzeniu obserwacji i badań dotyczących obiektu zabytkowego stanowiącego przedmiot pracy dyplomowej i opracowaniu projektu-opinii zawierającego charakterystykę zniszczeń biologicznych oraz propozycje metod i środków ochrony przed biodeterioracją tego obiektu.
Zajęcia rozpoczynają się od wykładu poświęconego na omówienie tradycyjnych (mikroskopia, hodowle) i współczesnych (oznaczanie ilości ATP, identyfikacja mikroorganizmów dzięki biologii molekularnej, metabolomika, metoda CAMNEA badania jakości mikrobiologicznej bez hodowli mikroorganizmów) metod badania zniszczeń biologicznych spowodowanych przez mikroorganizmy (bakterie, grzyby, glony, porosty, owady). Następnie studenci przystępują do badania zniszczeń biologicznych swoich obiektów zabytkowych (oględziny, badania mikroskopowe, oznaczanie ilości ATP lub inne w zależności od potrzeb). Wyniki uzyskanych badań pozwalają na podjęcie decyzji o konieczności dezynfekcji/dezynsekcji obiektu lub o jej zaniechaniu. Końcowym etapem zajęć jest sporządzenie opinii na temat opracowanych zagadnień.
Studenci, których obiekty dyplomowe nie wykazują zniszczeń pochodzenia biologicznego, biorą udział w badaniach obiektów kolegów (p. wyżej) oraz przygotowują prezentacje multimedialne na wybrany temat związany ze zniszczeniami biologicznymi obiektów zabytkowych oraz metodami ich ochrony przed biodeterioracją.
Istnieje możliwość wyboru innego zabytku, zniszczonego przez organizmy żywe, i dla niego opracowania projektu-opinii jw.
Tematy poszczególnych spotkań
1. Sprawy organizacyjne, wykład z pokazem na temat klasycznych metod pobierania próbek do badań biologicznych.
2. Wykład na temat nowoczesnych metod badania biodeterioracji zabytków (metody biologii molekularnej i ich zastosowania)
3. Oględziny obiektów dyplomowych w pracowni konserwatorskiej pod kątem zniszczeń pochodzenia biologicznego, pobieranie próbek.
4. Badania próbek pobranych z obiektów dyplomowych w laboratorium.
5. Jw. lub prezentacje multimedialne studentów (na wybrany temat związany z biologią konserwatorską)
6. Prezentacje multimedialne studentów
7. Zaliczenie
|
W cyklu 2022/23L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- projektu
- referatu
- obserwacji
- laboratoryjna
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania: ocena pisemnego projektu-opinii, dotyczącej zbadanego na zajęciach obiektu zabytkowego, lub prezentacji multimedialnej na wybrany temat z zakresu biodeterioracji zabytków, aktywność na zajęciach, frekwencja.
Kryteria oceniania: przy ocenianiu pisemnego projektu-opinii liczy się zwięzłość opisu zabytku, kompletność opisu zniszczeń biologicznych, sformułowanie problemu, kompletność wyników przeprowadzonych badań, jakość dokumentacji fotograficznej i prawidłowość zaproponowanych metod ochrony zabytku przed zagrożeniami biologicznymi; przy ocenianiu prezentacji multimedialnej liczy się oryginalność tematu, kompletność przedstawionych informacji oraz ciekawa i przystępna forma przekazu. Doceniana jest także terminowość wykonania pracy.
Ćwiczenia zaliczane są na ocenę na podstawie przedstawionego projektu-opinii lub prezentacji
ndst - <50%
dst – 60-50%
dst plus – 70-60%
db – 80-70%
db plus – 90-80%
bdb - 100-90%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. A.B. Strzelczyk, J. Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące
zabytki i ich zwalczanie, Wyd. UMK, Toruń, 2004
Literatura uzupełniająca - w zależności od wyboru przez studenta tematu do prezentacji multimedialnej.
|
W cyklu 2022/23L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
Informacje bez zmian (patrz: podstawowe informacje o przedmiocie niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
brak |
W cyklu 2023/24L:
brak |
W cyklu 2024/25L:
brak |
W cyklu 2025/26L:
brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: