Pracownia tradycyjnych technik introligatorskich
1402-PTTMA-3L-SJ
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu tradycyjnych technik introligatorskich, stosowanych od XV do XX wieku. W ramach pracowni przekazywana jest wiedza z zakresu technik, materiałoznawstwa uwzględniając zasady obowiązujące w konserwacji. Zajęcia w ramach pracowni trwają przez cały rok akademicki w dwóch cyklach: w semestrze zimowym oraz letnim.
Efekty kształcenia w ramach pracowni są wykorzystywane w następujących obowiązujących zajęciach kursowych:
- Pracownia konserwacji-restauracji bloku książki zabytkowej 1402-PK-3Z-SJ, III rok, sem 5.
- Pracownia konserwacji-restauracji oprawy książki zabytkowej 1402-PKRO-4L-SJ, IV rok. sem. 7, 8.
- Pracownia konserwacji zabytków 1402-PKZA-6Z-PIS-SJ (w wypadku konserwacji - restauracji książek zabytkowych w ramach obiektu dyplomowego) IV, V r., sem. 8-10
Poprzez ćwiczenia praktyczne utrwalane i poszerzane są umiejętności rozpoznawania własności materiałów i klejów w celu ich świadomego i prawidłowego wykorzystania w rzemiośle introligatorskim. Student nabywa umiejętności manualne i techniczne. Student pracuje z materiałami współczesnymi nawiązującymi do materiałów historycznych i zabytkowych. Ważnym elementem kształcenia w przedmiocie jest umiejętność planowania i argumentowania podejmowanych decyzji. Przedmiot ma również na celu przygotowanie studentów do wykonywania demontażu, napraw, rekonstrukcji i kopii konstrukcji zabytkowych książek.
Warunkiem do pomyślnego ukończenia przedmiotu jest wykonanie czterech atrap książek wraz z dokumentacją pisemną i fotograficzną w formie cyfrowej. Dokumentacja ma zawierać podstawowe informacje na temat wykonanych prac wraz z fotografiami przedstawiającymi efekty prac (6 fotografii), na koniec każdego cyklu zajęć.
|
W cyklu 2022/23L:
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu konstruowania książek zgodnie z technikami używanymi do końca XV wieku w tradycyjnym rzemiośle introligatorskim z uwzględnieniem podejścia konserwatorskiego. Poprzez ćwiczenia praktyczne utrwalane i poszerzane są umiejętności rozpoznawania własności materiałów i klejów w celu ich świadomego i prawidłowego wykorzystania w rzemiośle introligatorskim. Student pracuje z materiałami współczesnymi nawiązującymi do materiałów historycznych i zabytkowych. Warunkiem do pomyślnego ukończenia przedmiotu jest wykonanie atrap książek wraz z dokumentacją pisemną na koniec cyklu zajęć w każdym semestrze. Ważnym elementem kształcenia w przedmiocie jest umiejętność planowania i argumentowania podejmowanych decyzji. Przedmiot ma również na celu przygotowanie studentów do wykonywania demontażu, napraw, rekonstrukcji i kopii konstrukcji zabytkowych książek.
|
W cyklu 2023/24L:
Głównym celem przedmiotu jest zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności z zakresu konstruowania książek zgodnie z technikami używanymi do końca XV wieku w tradycyjnym rzemiośle introligatorskim z uwzględnieniem podejścia konserwatorskiego. Poprzez ćwiczenia praktyczne utrwalane i poszerzane są umiejętności rozpoznawania własności materiałów i klejów w celu ich świadomego i prawidłowego wykorzystania w rzemiośle introligatorskim. Student pracuje z materiałami współczesnymi nawiązującymi do materiałów historycznych i zabytkowych. Warunkiem do pomyślnego ukończenia przedmiotu jest wykonanie atrap książek wraz z dokumentacją pisemną na koniec cyklu zajęć w każdym semestrze. Ważnym elementem kształcenia w przedmiocie jest umiejętność planowania i argumentowania podejmowanych decyzji. Przedmiot ma również na celu przygotowanie studentów do wykonywania demontażu, napraw, rekonstrukcji i kopii konstrukcji zabytkowych książek.
|
W cyklu 2024/25L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
W cyklu 2025/26L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
Całkowity nakład pracy studenta
Godziny realizowane z udziałem nauczyciela:
- udział w ramach zajęć w pracowni (godziny kontraktowe): 45 godz.
- konsultacje z nauczycielem akademickim: 5 godz.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli: 50 godz. (2ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
–przygotowanie do zajęć w pracowni : zapoznanie się z instrukcjami do wykonania prac dostarczonymi przez prowadzącego, z podaną w USOS literaturą (wybrane fragmenty), bieżące przyswajanie i powtarzanie materiału z zajęć (6 godz.)
-bieżące korygowanie błędów w wykonanych przez studentów pracach (4 godz.)
- bieżące wykonanie zadań domowych polegające na samodzielnym wykonaniu niektórych elementów konstrukcyjnych książki : klejów, kapitałek, materiałów obleczeniowych opraw ( 5 godz.)
- czas wymagany do przygotowania, przeglądu i uczestnictwa w procesie oceniania (10 godz.)
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 25 (1ECTS)
Łącznie:75 godz. (3 pkt ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1-Posiada wiedzę z zakresu terminologii i rodzajów tradycyjnych, historycznych konstrukcji książki (K_W01)
W2-Zna historyczne i współczesne materiały introligatorskie (K_W05).
W3-Zna dawne technologie i techniki introligatorskie ( K_W09).
W4-Opisuje zmiany w konstrukcji książek w aspekcie historii introligatorstwa (K_W11)
W5-Definiuje elementarną wiedzę z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy w pracowni introligatorskiej (K_W13).
Efekty uczenia się - umiejętności
U1-Wykorzystuje terminologię w zakresie tradycyjnych technik introligatorskich w określeniu, rozpoznaniu i opisie budowy technicznej zabytkowych konstrukcji kodeksu (K_U02)
U2- Rozróżnia rodzaje historycznych konstrukcji książki na podstawie budowy technicznej (K_U03).
U3- wykorzystuje wiedzę z tradycyjnych technik introligatorskich, nauk humanistycznych i przyrodniczych dla przygotowania projektu kopi wrażeniowej lub technologicznej konstrukcji kodeksu stosowanej od XV do XX wieku (K_U04)
U4- Potrafi kompleksowo oprawić historyczną książkę z wykorzystaniem tradycyjnych technik introligatorskich stosowanych od XV do XX wieku (K_U11);
U5- Wykonuje kopie zabytkowych konstrukcji książki
poprawnie pod względem technicznym, estetycznym, precyzji i artystycznym ( K_U13 );
U6- Umie samodzielnie podejmować decyzje odnośnie projektowania i realizowania prac introligatorskich (K_U16);
U7-Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac introligatorskich i koordynować pracą w zespole (K_U17);
U8- Ma umiejętności językowe w zakresie tradycyjnych technik introligatorskich oraz specjalistycznego słownictwa, właściwego dla studiowanego kierunku studiów, zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (K_U19);
U9-Posiada umiejętność przygotowania klarownych i spójnych wystąpień ustnych, dotyczących szczegółowych zagadnień z zakresu tradycyjnych technik introligatorskich ze szczególnym uwzględnieniem konserwacji-restauracji i ochrony zabytków (K_U21)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1-ma świadomość znaczenia wartości (artystycznej, historycznej, emocjonalnej itd.) tradycyjnego warsztatu introligatorskiego i obowiązku jego respektowania w procesie konserwacji-restauracji (K_K01);
K2-Dostrzega znaczenie prawidłowego wykonania konstrukcji książki zgodnie z etyką zawodową (K_K02);
K3-Ma świadomość i rozumie konieczność uwzględniania kontekstu kulturowego warsztatu introligatorskiego w decyzjach konserwatorskich (K_K04);
K4-Zna ograniczenia własnej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę dalszego kształcenia oraz potrzebę włączania specjalistów z innych dziedzin do rozwiązywania szczególnie złożonych zagadnień z zakresu konstrukcji książki (K_K05);
K5-Rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła jako wyniku prac introligatorskich (K_K08).
Metody dydaktyczne
Metody teoretyczne:
-wyjaśnienie i opis poszczególnych etapów pracy
-pisemne i multimedialne instrukcje
dyskusja dotycząca realizowanego projektu
Metody praktyczne:
ćwiczenia przedmiotowe
pokazy
bieżące korekty wykonywanych ćwiczeń
Metody dydaktyczne eksponujące
- inscenizacja
Metody dydaktyczne podające
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Warunkiem do rozpoczęcia zajęć jest pozytywne zaliczenie II roku studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki,specjalność konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry,
Bezpośrednio przygotowującymi zajęciami kursowymi do uczestnictwa w przedmiocie są:
-Pracownia oprawy i zabezpieczania obiektów zabytkowych II r., sem. 4
-Konstrukcja książki na przestrzeni wieków - wykłady II r., sem. 4
Warunkiem do rozpoczęcia zajęć jest pozytywne zaliczenie II roku studiów na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki, specjalność konserwacja i Restauracja Papieru i Skóry,
Bezpośrednio przygotowującymi zajęciami kursowymi do uczestnictwa w przedmiocie są:
-Pracownia oprawy i zabezpieczania obiektów zabytkowych II r., sem. 4
-Konstrukcja książki na przestrzeni wieków - wykłady II r., sem. 4
Konieczne jest posiadanie następujących podstawowych narzędzi oraz materiałów:
kostka introligatorska, metalowa linijka z naniesioną miarą, nożyk introligatorski, skalpel (obsadka + kilka ostrzy), zestaw igieł do ręcznego szycia, płaski pędzel najlepiej z włosia naturalnego bez metalowej "skuwki" (szer.: max 3 cale), płaski pędzel z włosiem syntetycznym (nr 15 - 25), punktak, 1x ryza papierowa 80 g/m2, fragment bawełnianego białego cienkiego płótna (około 30 cm x 10cm), ściereczka z mikrofibry.
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
METODY WERYFIKACJI I OCENIANIA
Metody oceniania:
- ocena przygotowania studenta do zajęć (K_W01, K_W11, K_U04),
- ocena poziomu umiejętności przygotowania atrap książek (w tym: ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w realizowanym zadaniu (k_W03, K_W07, k_U02, k_U04, k_U06, K_W05, K_W13, K_U13),
- ocena poziomu estetyki I staranności wykonawstwa atrap książek (K_U11),
- ocena formułowania wypowiedzi i dyskusji z wykorzystaniem wiedzy z zakresu znajomości warsztatu tradycyjnych technik introligatorskich (K_U02, K_U17, K_U16, K_U19, K_U21);
KRYTERIA OCENIANIA
Zaliczenie na podstawie prawidłowego wykonania czterech atrap książek historyzujących z przedziału XV - XX wieku (100%) w tym:
- przygotowanie do zajęć 10%
- ocena właściwego doboru materiałów, technik i estetyki w wykonanych zadaniach 70%
- ocena formułowania wypowiedzi z zakresu wykonywanego zadania 20%
ndst 50%
dst 60%
dst + 70%
db- 80%
db + 90%
bdb 100%
Praktyki zawodowe
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Pokorzyńska E., Pronobis-Brzeźińska M., Wagner A., „Leksykon oprawoznawczy” , Bydgoszcz 2023.
2. Zjawiński Z., „Introligatorstwo” , Warszawa 1967 rok
3. Semkowicz A., „Introligatorstwo” , Kraków 1948 rok.
4. Aldren A. Watson, “Hand Bookbinding, a Manual of Instruction, London 1986
Literatura uzupełniająca:
1. Grycz J., „Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951 rok.
2. Encyklopedia Wiedzy o Książce, wyd.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu 1971
3. Szirmai J. A., “The Archeology of Medieval Bookbinding”, Ashgate 1999
4. Les Tranchefiles brodees, Etude historique et technique, Bibliotheque Nationale France 1989
|
W cyklu 2022/23L:
1. Zjawiński Z., „Introligatorstwo” , Warszawa 1967 rok 2. Semkowicz A., „Introligatorstwo” , Kraków 1948 rok. 3. Grycz J., „Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951 rok. 4. Encyklopedia Wiedzy o Książce, wyd.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu 1971 5. Aldren A. Watson, “Hand Bookbinding, a Manual of Instruction, London 1986 6. Szirmai J. A., “The Archeology of Medieval Bookbinding”, Ashgate 1999 7. Les Tranchefiles brodees, Etude historique et technique, Bibliotheque Nationale France 1989
|
W cyklu 2023/24L:
1. Zjawiński Z., „Introligatorstwo” , Warszawa 1967 rok 2. Semkowicz A., „Introligatorstwo” , Kraków 1948 rok. 3. Grycz J., „Z dziejów i techniki książki, Wrocław 1951 rok. 4. Encyklopedia Wiedzy o Książce, wyd.: Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu 1971 5. Aldren A. Watson, “Hand Bookbinding, a Manual of Instruction, London 1986 6. Szirmai J. A., “The Archeology of Medieval Bookbinding”, Ashgate 1999 7. Les Tranchefiles brodees, Etude historique et technique, Bibliotheque Nationale France 1989
|
W cyklu 2024/25L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
W cyklu 2025/26L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Konieczne jest posiadanie następujących podstawowych narzędzi oraz materiałów: kostka introligatorska, metalowa linijka z naniesioną miarą, nożyk introligatorski, skalpel (obsadka + kilka ostrzy), zestaw igieł do ręcznego szycia, płaski pędzel najlepiej z włosia naturalnego bez metalowej "skuwki" (szer.: max 3 cale), płaski pędzel z włosiem syntetycznym (nr 15 - 25), punktak, 1x ryza papierowa 80 g/m2, fragment bawełnianego białego cienkiego płótna (około 30 cm x 10cm), ściereczka z mikrofibry.
|
W cyklu 2023/24L:
Konieczne jest posiadanie następujących podstawowych narzędzi oraz materiałów: kostka introligatorska, metalowa linijka z naniesioną miarą, nożyk introligatorski, skalpel (obsadka + kilka ostrzy), zestaw igieł do ręcznego szycia, płaski pędzel najlepiej z włosia naturalnego bez metalowej "skuwki" (szer.: max 3 cale), płaski pędzel z włosiem syntetycznym (nr 15 - 25), punktak, 1x ryza papierowa 80 g/m2, fragment bawełnianego białego cienkiego płótna (około 30 cm x 10cm), ściereczka z mikrofibry.
|
W cyklu 2024/25L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
W cyklu 2025/26L:
Podobnie jak w odstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu).
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: