Pracownia technik malarskich i pozłotniczych 1402-PTMiP-1L-SJ
Realizowane bloki tematyczne:
- z zakresu technik malarskich:
• przygotowanie wybranych podobrazi malarskich (drewniane, płócienne, płyty fabryczne) i zapraw (klejowe, emulsyjne, olejne). Izolowanie podobrazi, zapraw oraz przygotowanie i nanoszenie imprimatury.
• metody przenoszenia rysunku kompozycji (przeprócha, kalka olejna)
- z zakresu technik pozłotniczych:
• rodzaje i zastosowanie przyborów i narzędzi pozłotniczych,
• przygotowanie materiałów wykorzystywanych w technikach pozłotniczych,
• przygotowanie różnorodnych podłoży i zapraw pod pozłotę (w tym opracowanie ornamentów wklęsłych i wypukłych),
• techniki pozłotnicze: złocenie na pulment i na mikstion z wykorzystaniem tradycyjnych i współczesnych technik pozłotniczych, na zaprawie kredowo-klejowej,
• zastosowanie wybranych technik zdobniczych (puncowanie, szata złotolita, laserunki)
|
W cyklu 2024/25L:
Studenci przygotowują samodzielnie płótno do naciągnięcia na krosna malarskie, uczą się prawidłowego sposobu naciągu płótna na krosnach poznając ich budowę, następnie wykonują przeklejenie klejem żelatynowym na zimno i przygotowują zaprawę emulsyjną do gruntowania podobrazia płóciennego. Drugim zadaniem jest wykonanie pracy pozłotniczej na płycie mdf, od przygotowania projektu dekoracji bazując na ornamencie klasycznym, poprzez przeklejenie podłoża, gruntowanie zaprawą klejowo-kredową (nauka przygotowania gruntów kredowo-klejowych), szlifowanie zaprawy, wykonanie ornamentów rytych, wklęsłych i wypukłych, nałożenie pulmentu na wybranym fragmencie pracy pod złocenie na poler i wykonanie złocenia na poler (zapoznanie się z narzędziami i podstawami techniki złocenia na poler), izolacja szelakowa, złocenie na mikstion olejny szlagmetalem, zabezpieczenie szlagmetalu. Następnie wykonują elementy zdobnicze na pozłocie - puncowanie, szata złotolita (przygotowanie tempery żółtkowej) i laserunki olejno-żywiczne. |
W cyklu 2025/26L:
Studenci przygotowują samodzielnie płótno do naciągnięcia na krosna malarskie, uczą się prawidłowego sposobu naciągu płótna na krosnach poznając ich budowę, następnie wykonują przeklejenie klejem żelatynowym na zimno i przygotowują zaprawę emulsyjną do gruntowania podobrazia płóciennego. Drugim zadaniem jest wykonanie pracy pozłotniczej na płycie mdf, od przygotowania projektu dekoracji bazując na ornamencie klasycznym, poprzez przeklejenie podłoża, gruntowanie zaprawą klejowo-kredową (nauka przygotowania gruntów kredowo-klejowych), szlifowanie zaprawy, wykonanie ornamentów rytych, wklęsłych i wypukłych, nałożenie pulmentu na wybranym fragmencie pracy pod złocenie na poler i wykonanie złocenia na poler (zapoznanie się z narzędziami i podstawami techniki złocenia na poler), izolacja szelakowa, złocenie na mikstion olejny szlagmetalem, zabezpieczenie szlagmetalu. Następnie wykonują elementy zdobnicze na pozłocie - puncowanie, szata złotolita (przygotowanie tempery żółtkowej) i laserunki olejno-żywiczne. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wymagania dotyczące zaliczenia:
zaliczenie ćwiczeń – ocena semestralna
elementy oceny: zaangażowanie i aktywność na zajęciach, poziom rozumienia i wykonywania zadań (W1-W3), umiejętność prawidłowego definiowania pojęć z zakresu technologii i technik malarskich oraz pozłotniczych, umiejętność samodzielnego sporządzania odpowiednich materiałów malarskich i pozłotniczych oraz ich właściwego wykorzystania, umiejętność organizowania warsztatu pracy malarza i pozłotnika, wykonanie zadań praktycznych: prace pozłotnicze na wskazanych podłożach, przygotowanie podobrazia płóciennego (U1-U3), ocena poziomu estetyki wykonanej pracy
ndst - 50 %
dst-51-60%
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura wymagana (obowiązkowa) - wybrane fragmenty
Cennini C., Rzecz o Malarstwie, Wrocław 1955.
Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.
Hopliński J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990.
Slansky B., Technika Malarstwa. Materiały do malarstwa i konserwacji, Tom I, Warszawa1960.
Ślesiński W., Techniki malarskie, spoiwa organiczne, Warszawa 1984.
-Teoretyczno-praktyczne materiały do zajęć w formie plików pdf przygotowane przez prowadzącą rozsyłane pocztą elektroniczną po każdych zajęciach
Literatura zalecana (uzupełniająca)
Artymowski R., Materiały i narzędzia malarskie, Skrypt ASP, Warszawa 1983
Engelman Z., Pozłotnictwo, Zielona Góra 2005.
Merrifield P. M., Original Treaties on the Arts of Painting, Vol. I i II, New York 1967.
Sadziak T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze, Ośrodek Dokumentacji Zabytków,Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków, Seria B – Tom LXIX, Warszawa 1981.
Stępień D., Tempera żółtkowa jako technika w malarstwie sztalugowym, według dawnych przekazów i twórczości wybranych współczesnych artystów, Warszawa 2010.
Tylewicz A., Sztuka pozłotnictwa i inne techniki zdobienia, Poznań 2007.
Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|
W cyklu 2024/25L:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
W cyklu 2025/26L:
Jak w "Podstawowych informacjach o przedmiocie" |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: