Psychologia sztuki 1402-PSz-1Lka-S1
W ramach przedmiotu psychologia sztuki dostarczana jest wiedza oraz analizowane są mechanizmy percepcyjne odpowiedzialne za odbiór informacji wizualnej. Omawiane są także uwarunkowania fizjologiczne, anatomiczne, osobowościowe wpływające na proces widzenia. Analizowany jest także rozwój świadomości wzrokowej w aspekcie historycznym. Dostarczana jest także wiedza z zakresu psychologii twórczości, rodzajów twórczości, uwarunkowań przebiegu procesów twórczych, roli wyobraźni i jej mechanizmów.
W cyklu 2022/23L:
Jak wyżej. |
W cyklu 2023/24L:
Jak wyżej. |
W cyklu 2024/25L:
Jak wyżej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody wymiany i dyskusji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- aktywność, obecność na zajęciach, zaangażowanie na zajęciach (W1, W2, W3, W4, W5, U3, U4, K1, K2)
- egzamin ustny (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3)
Kryteria oceniania:
Wykład : zaliczenie na ocenę na podstawie egzaminu pisemnego (W1, W2, W3, W4, W5, U1, U2, U3, U4, U5, K1, K2, K3)
Zaliczenia mogą być prowadzone w trybie tradycyjnym lub zdalnym, za pomocą aplikacji MS Teams
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa (do zapoznania w wybranych fragmentach):
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Francuz P. (red.). (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe SCHOLAR.
Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL
Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane fragmenty)
Limont, W. (1994). Synektyka a zdolności twórcze. Eksperymentalne badania stymulowania rozwoju zdolności twórczych z wykorzystaniem aktywności plastycznej. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Academia.edu
Limont, W. (1996). Analiza wybranych mechanizmów wyobraźni twórczej. Badania eksperymentalne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika (wybrane fragmenty)
Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, Kraków: Wydawnictwo Karakter
Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź
Nęcka E. (2002) Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP Wydawnictwo Naukowe PWN (wybrane fragmenty)
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej (wybrane fragmenty)
Popek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo UMCS (wybrane fragmenty)
Rozet I.M. (1982). Psychologia twórczej aktywności umysłowej. Warszawa: PWN (wybrane fragmenty)
Szmidt K.J. (2007) Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty)
Literatura uzupełniająca (do zapoznania w wybranych fragmentach):
Arnheim, R. (2011). Myślenie wzrokowe, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Baltrušaitis, J. (2009). Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Demidow, W. (1989). Patrzeć i widzieć, Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT–SIGMA
Deręgowski, J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Didkowska B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki, Warszawa: Wydawnictwo Do/Optima
Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS
Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS
Goethe, J.W. (1981). Wybór pism estetycznych, rozdział: Nauka o barwie (289-324), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW
Gombrich, E.H. (2009). Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: UNIVERSITAS
Gombrich, E.H. (2011).Pisma o sztuce i kulturze. Wybór i opracowanie Richard Woodfield, Kraków: UNIVERSITAS
Hopfinger M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS
Itten J. (2015). Sztuka barwy. Wydawnictwo d2d.pl
Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi
Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’
Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie
Strzemiński, W. (2006). Wybór pism estetycznych, Kraków: UNIVERSITAS
Zausznica A. (2012). Nauka o barwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Arnheim, R. (2004). Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Francuz, P. (2013). IMAGIA. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Lublin: Wydawnictwo KUL
Grabowska, A., Budohowska, W. (1992). Procesy percepcji, (W:) T. Tomaszewski (red.): Psychologia ogólna. Procesy percepcji. Myślenie i rozwiązywanie problemów. Podejmowanie decyzji (9-57), Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Mirzoeff N. (2016). Jak zobaczyć świat, Kraków: Wydawnictwo Karakter
Młodkowski, J. (1998). Aktywność wizualna człowieka, Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Naukowe PWN
Literatura uzupełniająca:
Arnheim, R. (2011). Myślenie wzrokowe, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Baltrušaitis, J. (2009). Anamorfozy albo Thaumaturgus opticus, Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria
Demidow, W. (1989). Patrzeć i widzieć, Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT–SIGMA
Deręgowski, J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Didkowska B. (2015). Rysunek dziecka w wieku od 3 do 12 lat a język wizualny nowych mediów, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK
Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki, Warszawa: Wydawnictwo Do/Optima
Gage, J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Kraków: UNIVERSITAS
Gage, J. (2010). Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Kraków: UNIVERSITAS
Goethe, J.W. (1981). Wybór pism estetycznych, rozdział: Nauka o barwie (289-324), Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe
Gombrich, E.H. (1981). Sztuka i złudzenie, Warszawa: PIW
Gombrich, E.H. (2009). Zmysł porządku. O psychologii sztuki dekoracyjnej, Kraków: UNIVERSITAS
Gombrich, E.H. (2011).Pisma o sztuce i kulturze. Wybór i opracowanie Richard Woodfield, Kraków: UNIVERSITAS
Hopfinger M. (2003). Doświadczenia audiowizualne. O mediach w kulturze współczesnej. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Hornung, D. (2009). Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Kraków: UNIVERSITAS
Itten J. (2015). Sztuka barwy. Wydawnictwo d2d.pl
Kandyński, W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Kandyński, W. (1996). O duchowości w sztuce, Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi
Pastuszak, W. (2000). Barwa w grafice komputerowej, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Popek, S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Rzepińska, M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, t. I, t. II, Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’
Strzemiński, W. (1974). Teoria widzenia, Kraków: Wydawnictwo Literackie
Strzemiński, W. (2006). Wybór pism estetycznych, Kraków: UNIVERSITAS
Zausznica A. (2012). Nauka o barwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
W cyklu 2022/23L:
Jak wyżej. |
W cyklu 2023/24L:
Jak wyżej. |
W cyklu 2024/25L:
Jak wyżej. |
Uwagi
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia w semestrze letnim 2021 realizowane w trybie zdalnym za pośrednictwem platformy Google Classroom z wykorzystaniem narzędzi: Dokumenty i Prezentacje Google, Google Meet, Gmail. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: