Pigmenty, spoiwa i podłoża malarskie 1402-PSiPM-1Z-SJ
Prezentacja palety pigmentów malarskich stosowanych we wszystkich technikach malarskich od starożytności do czasów współczesnych.Odrębne zagadnienie stanowią metalowe białe i żółte folie oraz proszki stosowane w pozłotnictwie. Przedstawiona jest także w zarysie charakterystyka najważniejszych spoiw malarskich pochodzenia naturalnego. Całość prezentowana jest w aspekcie historii stosowania prezentowanych materiałów malarskich, źródeł pisanych oraz ich właściwości fizykochemicznych wpływających na efekt malarski i trwałość malowidła.W ogólnym zarysie prezentowane są także zagadnienia dotyczące wybranych typów podłoży i zapraw malarskich.
|
W cyklu 2022/23Z:
Prezentacja palety pigmentów malarskich stosowanych we wszystkich technikach malarskich od starożytności do czasów współczesnych. Odrębne zagadnienie stanowią metalowe białe i żółte folie oraz proszki stosowane w pozłotnictwie. Przedstawiona jest także w zarysie charakterystyka wszystkich typów spoiw malarskich, z podziałem na spoiwa o charakterze organicznym i mineralnym. |
W cyklu 2023/24Z:
Prezentacja palety pigmentów malarskich stosowanych we wszystkich technikach malarskich od starożytności do czasów współczesnych. Odrębne zagadnienie stanowią metalowe białe i żółte folie oraz proszki stosowane w pozłotnictwie. Przedstawiona jest także w zarysie charakterystyka wszystkich typów spoiw malarskich, z podziałem na spoiwa o charakterze organicznym i mineralnym. |
W cyklu 2024/25Z:
Prezentacja palety pigmentów malarskich stosowanych we wszystkich technikach malarskich od starożytności do czasów współczesnych.Odrębne zagadnienie stanowią metalowe białe i żółte folie oraz proszki stosowane w pozłotnictwie. Przedstawiona jest także w zarysie charakterystyka najważniejszych spoiw malarskich pochodzenia naturalnego. |
W cyklu 2025/26Z:
Prezentacja palety pigmentów malarskich stosowanych we wszystkich technikach malarskich od starożytności do czasów współczesnych.Odrębne zagadnienie stanowią metalowe białe i żółte folie oraz proszki stosowane w pozłotnictwie. Przedstawiona jest także w zarysie charakterystyka najważniejszych spoiw malarskich pochodzenia naturalnego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny lub ustny.
Stopień opanowania wiedzy dotyczącej pigmentów (naturalne i sztuczne, proszki i folie białe, żółte) spoiw i zaprezentowanych na wykładzie podobrazi malarskich. Ocena zaawansowania wiedzy na temat materiałoznawstwa w aspekcie historycznym oraz ich istotnych cech.(W1-W4,U1-U3, K1-K3)
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa wybór zagadnień dotyczących pigmentów, spoiw i podłoży:
1. Cennini, C., Rzecz o malarstwie, Florencja: Oficyna Tyszkiewiczów, 1933
2. Cennini, C., Rzecz o malarstwie.Teksty źródłowe do dziejów teorii sztuki, t.3, red. J. Starzyński, tłum. S. Tyszkiewicz, Wrocław 1955
3.Diversarum artium schedua: średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych.Teofil Prezbiter, przekł. i oprac. St.Kobielus, Kraków,1988
4.Theophilus,Teofila kapłana i zakonnika o sztukach rozmaitych ksiąg troje, przeł.T Żebrowski, Kraków 1880
5. Hopliński, J., Farby i spoiwa malarskie, Wrocław 1990
6. Slansky, B.,Technika malarstwa t. I i II, Arkady, Warszawa 1960
7. Doerner, M.,Materiały malarskie i ich zastosowanie, Arkady, Warszawa 1975
8. Ślesiński, W.,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984
9. Ślesiński, W.,Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983
10.Rudniewski, P. Pigmenty ich identyfikacja, Skrypt nr 13. Warszawa: Nakładem ASP w Warszawie, 1994
11. Mirowska, E., Poksińska, M., Rouba, B., Wiśniewska, I., Identyfikacja podobrazi i spoiw w zabytkowych dziełach sztuki, UMK, Toruń 1992
12. Holanowska, E., Materiałoznawstwo dla studentów Wydziału Konserwacji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Warszawa 1992
13. Sadziak, T., Klejowe i olejne prace pozłotnicze , Warszawa 1981
14. Górzyńska, M., Olszewska – Świetlik, J., Wybrane żółte laki rekonstrukcja technologiczna, ,,Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, vol. 13 No 1-2, 2002”, s. 26-33
15.Olszewska – Świetlik, J., Nowik, W.,Czerwone laki w malarstwie śląskim Mistrza lat 1486/1487, ,,Ochrona Zabytków 1/ 2001”, s. 36-48.
16. Rudniewski, P., Jarmińska, D., Jeżewska, E., Kępa, L., Kurkowska, J., Nowicka, A., Syta, O., Wagner, B., Wesołowska, A.,Pigmenty. Analiza mikrochemiczna, ASP Warszawa 2018
Literatura uzupełniająca:
1. Berger, E., Quellen und technik der Fresko–Oel-und Tempera-Malerei des Mittelalters von der Byzantinischen Zeit bis Einschliesslich der „Erfindung der Ölmalerei” durch die Brüder van Eyck , München 1912.
2. Berger. E., Quellen für maltechnik während der Renaissance und deren Folgezeit, XVI – XVIII Jahrhundert ( in Italien, Frankreich und England nebst den de Mayerne Manuskript, München 1901.
3. Merrifield, P.M. , Original treatieses on the arts of painting, Vol. I i II, New York 1967
4. Kiplik, D. J., Technika żiwopisi, , Moskwa – Leningrad 1950
5. Schramm, H.P., Hering, B. Historische Malmaterialien und ihre Identifizierung, Berlin 1989
6.Thompson D.V., The materials and Techniques of Medieval Painting, New York 1956
7.The pigment compendium. A dictionary and Optical Microscopy of Historical Pigments ,by Eastaugh ,N., Walsh, V., Chaplin, T., Siddall, R., London: Butterworth-Heinemann, 2008
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa, wybór zagadnień dotyczących pigmentów, spoiw i podłoży: |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa, wybór zagadnień dotyczących pigmentów, spoiw i podłoży: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: