Pracownia rzeźby 1402-PRz-5Z-SJ
Przedmiot Pracownia rzeźby realizowany jest w formie ćwiczeń
o zróżnicowanym stopniu trudności również technicznych
i technologicznych.
Program obejmuje podstawowe zagadnienia rzeźby
w kontekście stylu historycznego wraz z zagadnieniami techniczno –technologicznymi warsztatu rzeźbiarskiego.
Realizowane bloki tematyczne:
-studium natury i jego interpretacje
- detal architektoniczny, medal, liternictwo, elementy ceramiki
- kopia w materiale rzeźbiarskim
- zagadnienia techniczne i technologiczne.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zagadnienia i etapy prac |
W cyklu 2023/24Z:
W ramach zajęć zrealizowane zostanie zadanie poświęcone zagadnieniu draperii w realizacjach rzeźbiarskich. Zajęcia te stanowią kontynuację problematyki "studium"" prowadzonej w ramach Pracowni. Studium draperii (realizacja w glinie) realizowane będzie w oparciu o obserwację realnego obiektu i samodzielnie sporządzoną dokumentację fotograficzną. Poruszane zagadnienia: Zadania służą rozwijaniu umiejętności właściwej analizy formy plastycznej, oceny relacji przestrzennych między elementami składowymi obiektu, utrwalaniu wiedzy dotyczącej stylistyki. Podejmują zagadnienia techniczne i technologiczne. Wybrane prace zostaną odlane w gipsie lub zrealizowane w sztucznym kamieniu (imitacja piaskowca lub wapienia) Zajęcia będą uzupełnione 15 godzinnymi warsztatami z zakresu sztukatorstwa (profile ciągnione, formy tracone sztuczkowe kauczukowe) |
W cyklu 2024/25Z:
W ramach zajęć zrealizowane zostanie zadanie poświęcone zagadnieniu draperii w realizacjach rzeźbiarskich (pełnoplastyczne i płaskorzeźbione) Zajęcia te stanowią kontynuację problematyki "studium"" prowadzonej w ramach Pracowni. Zadania służą rozwijaniu umiejętności właściwej analizy formy plastycznej, oceny relacji przestrzennych między elementami składowymi obiektu, utrwalaniu wiedzy dotyczącej stylistyki. Podejmują zagadnienia techniczne i technologiczne. |
W cyklu 2025/26Z:
W ramach zajęć zrealizowane zostanie zadanie poświęcone kopii detalu architektonicznego (praca na podstawie obserwacji obiektu, pomiarów, praca w glinie). Detal (wspornik)stanowi złożoną kompozycję elementów architektonicznych oraz dekoracji: floralnych, nawiązujących do świata fauny. Poruszane zagadnienia to analiza formy: złożoność kompozycji rzeźbiarskiej i relacje między elementami, charakter formy rzeźbiarskiej oraz specyfika dekoracji. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę po 9 sem.
Wymagania dotyczące zaliczenia:
- zaliczenie każdego semestru odbywa się w oparciu
o przegląd prac zrealizowanych w ramach semestru, dokonaną analizę, krytyczne omówienie realizacji zadań
(K_W01 K_W02 K_W09 K_W10 K_W11)
- na ocenę składa się : zaangażowanie oraz aktywność, terminowość wykonania, poziom rozumienia realizowanych zadań, biegłość manualna i techniczna, opanowanie warsztatu rzeźbiarskiego, jakość artystyczna i estetyczna , twórcza postawa w czasie realizacji zadań (K_U01 K_U02 K_U10 K_U11 K_U12 K_U13 K_U17)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- S. Simblet, "Anatomia dla Artystów" (wybrane fragmenty)
- Wydawnictwo Taschen, Sculpture From Antiquity to the Present Day (wybrane fragmenty)
- M. A. Potocka "Rzeźba- dzieje teoretyczne" (wybrane fragmenty)
|
W cyklu 2022/23Z:
Publikacje internetowe, |
W cyklu 2023/24Z:
Publikacje internetowe, |
W cyklu 2024/25Z:
jak w części A |
W cyklu 2025/26Z:
jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Wymagana będzie dokumentacja 2 zadań: |
W cyklu 2025/26Z:
Wymagana będzie dokumentacja fotograficzna wykonanej pracy zdeponowana na dysku w celu archiwizacji |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: