Pracownia rysunku i malarstwa dawnego 1402-PRiMD-4Z-SJ
Wykonanie studium malarskiego autoportretu utrzymanego w konwencji wybranego portretu z okresu od XVI do I poł. XX w. poprzedzone jest wprowadzeniem obejmującym problematykę techniczną tego rodzaju malarstwa, a także prezentacją przykładów malarstwa portretowego w postaci wybranych prac studenckich oraz reprodukcji wybranych dzieł sztuki powiązaną z analizą zastosowanych środków plastycznego wyrazu. Studenci realizują zadanie w oparciu o wcześniej przygotowane rysunkowe studium autoportretu, reprodukcję portretu, własne zdjęcie, a także obserwację swojego wizerunku w lustrze.
Pracownia rysunku i malarstwa dawnego jest to przedmiot pozwalający studentowi kształtować i rozwijać własny warsztat malarski, ze szczególnym uwzględnieniem techniki malarstwa olejnego wielowarstwowego, na co składa się m. in.: dobór odpowiednich rodzajów farb, mediów oraz narzędzi malarskich i odpowiedni oraz zróżnicowany sposób ich wykorzystania. Ćwiczenia te pozwalają ponadto doskonalić zmysł obserwacji poprzez analizowanie techniki wykonania portretów opracowanych w technice olejnej w takim zakresie w jakim pozwala na to reprodukcja bądź zdjęcie gigapikselowe wybranego portretu. Osiągniecie tych umiejętności jest niezbędne w realizacji zadań przewidzianych w pracowniach malarskich na dalszym etapie nauki na kierunku Konserwacja i Restauracja Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej.
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
ocenę zakończonego studium malarskiego autoportretu (ocena walorów artystycznych i estetycznych obrazu realizowanego w obranej konwencji; ocena umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi w zakresie uzyskania określonych efektów malarskich zaobserwowanych we wzorcowym obrazie (W2, W3, U1-U3, K3): 70 %
ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza, umiejętności posługiwania się podstawową terminologią z zakresu technik malarskich (W1-W3, K4): 20%
- bieżąca obserwacja pracy w trakcie zajęć (aktywność podczas dyskusji, wykonywanie zadań, zaangażowanie (K1-K2, K4): 10%
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa – wybrane fragmenty:
Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa portretowego polskiego i obcego z okresu od XVI do I poł XX w.
Literatura analizująca technikę malarską w obrazach portrecistów z okresu od XVI do I poł. XX w.
Anfam D. A. i in., Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Warszawa 1999, 2006
Battistini M., Impelluso L., Buffi S., Historia portretu: przez sztukę do wieczności, Warszawa 2001.
Doerner M., Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975.
Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956.
Sitkiewicz M., Obrazy Konrada Krzyżanowskiego z Muzeum Śląska Opolskiego w Opolu – zagadnienia technologiczno-techniczne, [w:]: Dzieła sztuki: konserwacja i badania. T. 2. Konserwacja: Nauka i sztuka, red. Justyna Olszewska-Świetlik, 90-115, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Literatura uzupełniająca:
Losos L., Techniki malarskie, Warszawa 1991.
Portret: artyści, modele, style, pod red. Glorii Fossi, Warszawa 1998.
Witz I., Portret w malarstwie, Warszawa 1970.
Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26Z:
jak w sekcji nadrzędnej |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione powinny być nadrobione w ramach pracy własnej studenta, po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
W cyklu 2025/26Z:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione powinny być nadrobione w ramach pracy własnej studenta, po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: