Pracownia rysunku i malarstwa dawnego 1402-PRiMD-3L-SJ
Wykonanie studium malarskiego martwej natury w konwencji XVII-wiecznego malarstwa niderlandzkiego poprzedzone jest wprowadzeniem obejmującym problematykę technologiczno-techniczną wielowarstwowego malarstwa olejnego, a także prezentacją jego przykładów postaci wybranych prac studenckich oraz reprodukcji wybranych dzieł sztuki powiązaną z analizą zastosowanych środków plastycznego wyrazu. Studenci realizują zadanie w oparciu o wcześniej przygotowane rysunkowe studium martwej natury. Punktem wyjścia dla tworzonych w ramach zajęć prac są przede wszystkim martwe natury rozstawione w pracowni malarskiej. Studenci posiłkować się mogą również reprodukcjami przedstawiającymi poszczególne rekwizyty zaczerpnięte z wybranych przedstawień XVII-wiecznej martwej natury.
Ćwiczenia pozwalają na doskonalenie umiejętności warsztatowych w zakresie wybranej techniki malarskiej, zwracają uwagę na wzajemną zależność technologii i techniki malarskiej w kształtowaniu docelowego efektu estetycznego przedstawienia.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
- ocenę zakończonego studium malarskiego martwej natury (ocena walorów artystycznych i estetycznych obrazu realizowanego w narzuconej konwencji; ocena umiejętności właściwego posługiwania się materiałami i narzędziami malarskimi w zakresie techniki malarstwa wielowarstwowego (W1-W3, U1-U3): 70 %
- ocena umiejętności organizowania warsztatu pracy malarza, umiejętności posługiwania się podstawową terminologią z zakresu technik malarskich, poziom rozumienia i wykonywania zadania (W1-W3, K3, K4) 20%
- bieżąca obserwacja pracy w trakcie zajęć (aktywność podczas dyskusji, wykonywanie zadań, zaangażowanie; (K1-K2): 10%
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa – wybrane fragmenty:
Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje przedstawiające martwe natury z okresu XVII w.
Doerner Max, Materiały malarskie i ich zastosowanie, Warszawa 1975 – wybrane fragmenty
Fechner Elena, Martwa natura holenderska XVII wieku, Warszawa 1991
Stępień Danuta, Kopia obrazu "Martwa natura z homarem" Nicolaesa van Geldera - problem artystyczny i warsztatowy, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 2018
Sterling Ch., Martwa natura: od starożytności po wiek XX, Warszawa 1998.
Literatura uzupełniająca:
Bobryk R., Martwa natura: gatunek, motywy, kompozycje, Siedlce 2011.
Fromentin E., Mistrzowie dawni, Wrocław 1956.
Martwa natura : historia, arcydzieła, interpretacje [aut. tekstów Matilde Battistini, Lucia Impelluso, Stefano Zuffi ; red. nauk. Stefano Zuffi ; tł. Katarzyna Wanago], Warszawa 2000.
Zwolińska K., Mała technologia malarstwa, Warszawa 1989.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w sekcji nadrzędnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w sekcji nadrzędnej |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia prowadzone będą w formie kontaktowej. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia prowadzone będą w formie kontaktowej. |
W cyklu 2024/25L:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione powinny być nadrobione w ramach pracy własnej po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
W cyklu 2025/26L:
Dopuszczalne są 3 nieobecności nieusprawiedliwione. Brak obecności powyżej 3 zajęć uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. Dopuszczalne 3 nieobecności nieusprawiedliwione powinny być nadrobione w ramach pracy własnej po uprzedniej konsultacji z prowadzącą zajęcia. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: