Pracownia rysunku 1402-PRY-3Z-SJ
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych.
TEMATY zajęć:
1. Martwa natura w bieli. Tworzenie modelunku światłocieniowego za pomocą ciemnych narzędzi rysunkowych na białym papierze.
2. Martwa natura - układ statyczny i dynamiczny.
Problem kompozycji, proporcji, kierunków, planów, światła, kontrastów i faktur.
Technika: ołówek, węgiel, sangwina.
3. Studium portretu w technice Trois Crayons.
Poznanie i wykorzystanie techniki rysowania przy użyciu trzech kolorów kredek: czerwonej, czarnej i białej.
4. Studia postaci: akt, półakt, detale.
Cykl ćwiczeń, dotyczący takich zagadnień jak: kompozycja, proporcje, skróty, modelunek światłocieniowy, anatomia ludzkiego ciała - których celem jest prawidłowa konstrukcja postaci na płaszczyźnie. Techniki do wyboru: węgiel, pastele, sangwina, tusz, ołówek.
5. Martwa natura - układ monochromatyczny / układ z dominantą kolorystyczną. Zagadnienia rysunku zbudowanego za pomocą linii i za pomocą plamy. Technika węgiel, ołówek, tusz, kredki - do wyboru.
6. Martwa natura w czerni. Wydobywanie światłocienia z wykorzystaniem białej kredki na czarnym papierze.
7. Praca na zadany temat, której celem będzie kreatywne połączenie umiejętności obserwacji z wyobraźnią. Np. autoportret psychologiczny, wnętrze pokoju lub pejzaż surrealistyczny.
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej
Głównym założeniem zajęć w pracowni jest wykonanie rysunkowego studium światłocieniowego martwej natury, na podstawie którego studenci wykonują w semestrze letnim malarskie studium martwej natury utrzymane w konwencji XVII-wiecznego malarstwa niderlandzkiego. Ćwiczenia rozpoczynają się od teoretycznego wprowadzenia obejmującego problematykę stylistyczną i techniczną tego gatunku malarstwa, a także prezentacją jego przykładów w postaci wybranych prac studenckich oraz reprodukcji dzieł malarskich.
Wykonanie finalnego studium rysunkowego poprzedzają ćwiczenia koncepcyjne, służące analizie stylistyki typowej dla tego typu przedstawień i stosowanych w nich środkach plastycznego wyrazu.
Punktem wyjścia dla tworzonych w ramach niniejszych zajęć prac są przede wszystkim martwe natury rozstawione w pracowni malarskiej. Studenci posiłkować się mogą również reprodukcjami przedstawiającymi poszczególne rekwizyty zaczerpnięte z wybranych przedstawień XVII-wiecznej martwej natury.
|
W cyklu 2022/23Z:
Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji; |
W cyklu 2023/24Z:
Komponowanie to wielokrotne szkicowanie i wybór najtrafniejszej wersji; |
W cyklu 2024/25Z:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych. TEMATY zajęć w semestrze zimowym: 1. Martwa natura w bieli. Tworzenie modelunku światłocieniowego za pomocą ciemnych narzędzi rysunkowych na białym papierze. Format min. 50x70 cm. 2. Martwa natura - układ statyczny i dynamiczny. 3. Studium portretu w technice Trois Crayons. 4. Studia postaci: akt, półakt, detale. |
W cyklu 2025/26Z:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych. TEMATY zajęć w semestrze zimowym: 1. Martwa natura w bieli. Tworzenie modelunku światłocieniowego za pomocą ciemnych narzędzi rysunkowych na białym papierze. Format min. 50x70 cm. 2. Martwa natura - układ statyczny i dynamiczny. 3. Studium portretu w technice Trois Crayons. 4. Studia postaci: akt, półakt, detale. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego:
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem z oceną. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.
Na ocenę składa się:
- świadomość warsztatu rysunkowego i realizowanych zadań (W1, W2, U2)
- biegłość manualna, poziom artystyczny prac (W1, U3)
- umiejętność wykorzystania różnych materiałów i narzędzi - technologii warsztatu rysunkowego (W3, U1)
- wypełnianie zobowiązań wynikających z programu nauczania (K2, K3)
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej:
zaliczenie na ocenę (polega ono na przeglądzie prac rysunkowych i krytycznym omówieniu realizacji), uwzględniające:
- ocenę zakończonego studium rysunkowego martwej natury (ocena walorów artystycznych i estetycznych rysunku; ocena precyzji wykonania detali przedstawienia i stopnia opanowania warsztatu; ocena poziomu rozumienia zadania - zgodności przedstawienia martwej natury z wybraną konwencją): 90% (W1-W3, U1-U3, K3)
- bieżąca obserwacja pracy w trakcie zajęć (aktywność podczas dyskusji, wykonywanie zadań, zaangażowanie: 10% (K1, K2)
ndst < 50 %
dst - 51-70 %)
dst plus - 61-70 %
db - 71-80 %
db plus - 81-90 %
bdb - 91-100 %
Literatura
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006
- K. Teissing, "Techniki rysunku", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982.
- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978
- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997
- S.Simblet , "Rysunek-podręcznik", wyd. Arkady, Warszawa, 2006
- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011
- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat
SPECJALNOŚĆ: KONSERWACJA I RESTAURACJA MALARSTWA I RZEŹBY POLICHROMOWANEJ
Literatura obowiązkowa:
Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje przedstawiające niderlandzkie martwe natury z okresu XVII w.
Bobryk R., Martwa natura: gatunek, motywy, kompozycje, Siedlce 2011 – wybrane fragmenty
Fechner Elena, Martwa natura holenderska XVII wieku, Warszawa 1991.
Martwa natura: historia, arcydzieła, interpretacje [aut. tekstów Matilde Battistini, Lucia Impelluso, Stefano Zuffi ; red. nauk. Stefano Zuffi ; tł. Katarzyna Wanago], Warszawa 2000 - wybrane fragmenty
Sterling Ch., Martwa natura: od starożytności po wiek XX, Warszawa 1998 – wybrane fragmenty
Literatura uzupełniająca:
Teissing K., Techniki rysunku, Warszawa, 1982 – wybrane fragmenty
Simblet S., Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006
|
W cyklu 2024/25Z:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego - T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006 |
W cyklu 2025/26Z:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego - T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006 |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25Z:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
W cyklu 2025/26Z:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: