Pracownia rysunku 1402-PRY-3L-SJ
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego
Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych.
TEMATY zajęć:
1. Martwa natura w bieli. Tworzenie modelunku światłocieniowego za pomocą ciemnych narzędzi rysunkowych na białym papierze.
2. Martwa natura - układ statyczny i dynamiczny.
Problem kompozycji, proporcji, kierunków, planów, światła, kontrastów i faktur.
Technika: ołówek, węgiel, sangwina.
3. Studium portretu w technice Trois Crayons.
Poznanie i wykorzystanie techniki rysowania przy użyciu trzech kolorów kredek: czerwonej, czarnej i białej.
4. Studia postaci: akt, półakt, detale.
Cykl ćwiczeń, dotyczący takich zagadnień jak: kompozycja, proporcje, skróty, modelunek światłocieniowy, anatomia ludzkiego ciała - których celem jest prawidłowa konstrukcja postaci na płaszczyźnie. Techniki do wyboru: węgiel, pastele, sangwina, tusz, ołówek.
5. Martwa natura - układ monochromatyczny / układ z dominantą kolorystyczną. Zagadnienia rysunku zbudowanego za pomocą linii i za pomocą plamy. Technika węgiel, ołówek, tusz, kredki - do wyboru.
6. Martwa natura w czerni. Wydobywanie światłocienia z wykorzystaniem białej kredki na czarnym papierze.
7. Praca na zadany temat, której celem będzie kreatywne połączenie umiejętności obserwacji z wyobraźnią. Np. autoportret psychologiczny, wnętrze pokoju lub pejzaż surrealistyczny.
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej
Głównym założeniem zajęć jest wykonanie rysunkowego studium światłocieniowego autoportretu wzorowanego na wybranym portrecie jednego z mistrzów malarstwa z okresu od XVI do pocz. XX w. Prace rysunkowe poprzedzone są wykonaniem fotografii będącej autoportretem, która w warstwie kompozycyjnej, światłocieniowej i kostiumowej nawiązuje do wybranego uprzednio portretu. W procesie przygotowania studium rysunkowego studenci wykorzystują reprodukcje wybranego portretu, fotografię autoportretu i obserwację swojego wizerunku w lustrze. Przygotowane studium rysunkowe posłuży do wykonania studium malarskiego autoportretu, które jest realizowane w semestrze zimowym na IV roku studiów w Pracowni rysunku i malarstwa dawnego.
|
W cyklu 2022/23L:
Specjalność: pis, kamień Istotnym zagadnieniem będzie więc kompozycja; anatomia ujmowana zarówno w sposób „tradycyjny”, jak i w kontekście specyfiki języka jakim jest rysunek; światło, kontrast, proporcje, plany, całość oraz fragmenty i detale. Specjalność: malarstwo |
W cyklu 2023/24L:
Specjalność: pis, kamień Istotnym zagadnieniem będzie więc kompozycja; anatomia ujmowana zarówno w sposób „tradycyjny”, jak i w kontekście specyfiki języka jakim jest rysunek; światło, kontrast, proporcje, plany, całość oraz fragmenty i detale. Specjalność: malarstwo |
W cyklu 2024/25L:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych. TEMATY zajęć w semestrze letnim: 2. Martwa natura w czerni. Wydobywanie światłocienia z wykorzystaniem białej kredki na czarnym papierze. Format min. 50x70 cm. 3. Studia postaci: akt, półakt, detale. 4. Praca na zadany temat, której celem będzie kreatywne połączenie umiejętności obserwacji z wyobraźnią. Np. autoportret psychologiczny, wnętrze pokoju lub pejzaż surrealistyczny. |
W cyklu 2025/26L:
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego Tematem przewodnim w pracowni rysunku będzie martwa natura i studium postaci. Zajęcia mają na celu doskonalenie warsztatu; obejmują rysowanie modela i przedmiotów w różnych układach z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych. TEMATY zajęć w semestrze letnim: 2. Martwa natura w czerni. Wydobywanie światłocienia z wykorzystaniem białej kredki na czarnym papierze. Format min. 50x70 cm. 3. Studia postaci: akt, półakt, detale. 4. Praca na zadany temat, której celem będzie kreatywne połączenie umiejętności obserwacji z wyobraźnią. Np. autoportret psychologiczny, wnętrze pokoju lub pejzaż surrealistyczny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem z oceną. Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.
Na ocenę składa się:
- świadomość warsztatu rysunkowego i realizowanych zadań (W1, W2, U2)
- biegłość manualna, poziom artystyczny prac (W1, U3)
- umiejętność wykorzystania różnych materiałów i narzędzi - technologii warsztatu rysunkowego (W3, U1)
- wypełnianie zobowiązań wynikających z programu nauczania (K2, K3)
SPECJALNOŚĆ: konserwacja malarstwa i rzeźby polichromowanej
zaliczenie na ocenę, uwzględniające:
- ocenę zakończonego studium rysunkowego autoportretu (ocena kompozycji i budowy anatomicznej postaci; ocena walorów artystycznych i estetycznych rysunku; ocena precyzji wykonania detali przedstawienia i stopnia opanowania warsztatu; ocena poziomu rozumienia zadania - zgodności przedstawienia autoportretu z wybranym portretem i jego konwencją): 90% (W1-W3, U1-U3, K3)
- bieżąca obserwacja pracy w trakcie zajęć (aktywność podczas dyskusji, wykonywanie zadań, zaangażowanie - 10% (K1, K2)
ndst < 50 %
dst - 51-70 %)
dst plus - 61-70 %
db - 71-80 %
db plus - 81-90 %
bdb - 91-100 %
Literatura
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja papieru i skóry oraz konserwacja i restauracja rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego:
Literatura przedmiotu:
- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006
- K. Teissing, "Techniki rysunku", Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1982.
- R.Arnheim, "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978
- A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997
- S.Simblet , "Rysunek-podręcznik", wyd. Arkady, Warszawa, 2006
- G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011
- "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat
SPECJALNOŚĆ: konserwacja i restauracja malarstwa i rzeźby polichromowanej
Literatura obowiązkowa:
Albumy malarskie i rysunkowe, katalogi wystaw, reprodukcje przedstawiające malarstwo portretowe z okresu od XVI do pocz. XX w. - wybrane
Teissing K., Techniki rysunku, Warszawa, 1982 – wybrane fragmenty
Simblet Sarah, Anatomia dla artystów [tł. Monika Rolska], wyd. Arkady, Warszawa 2003 - wybrane fragmenty
Simblet Sarah, Rysunek-podręcznik, wyd. Arkady, Warszawa, 2006 - wybrane fragmenty
Portret: artyści, modele, style, pod red. Glorii Fossi, Warszawa 1998 - wybrane framenty
Literatura uzupełniająca:
Arnheim R., "Sztuka i percepcja wzrokowa", wyd. Artyst. i Film., Warszawa,1978
Battistini M., Impelluso L., Buffi S., Historia portretu: przez sztukę do wieczności, Warszawa 2001 - wybrane fragmenty
Gottfried Bammes,"Der nackte mensch " Drezno 1982
|
W cyklu 2022/23L:
1. Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa - A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997 - G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat |
W cyklu 2023/24L:
1. Albumy malarskie, katalogi wystaw, reprodukcje dotyczące malarstwa - A.Gair, "Podręcznik artysty", wyd. Muza, Warszawa,1997 - G.Civardi, "Rysunek. Przewodnik po sztuce rysowania", wyd. K.E. Liber, 2011 - "Sztuka rysowania. Ludzie", pod red. K.Kolska, wyd. Publicat |
W cyklu 2024/25L:
- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006 |
W cyklu 2025/26L:
- T. Pignatti, " Historia rysunku", Wyd. Arkady, Warszawa, 2006 |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25L:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
W cyklu 2025/26L:
Dopuszczalna jest 1 nieusprawiedliwiona nieobecność w czasie zajęć. Nieobecności należy odrobić. Nieobecność na więcej niż 3 zajęciach uniemożliwia zaliczenie przedmiotu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: