Pracownia rysunku 1402-PRY-2L-SJ
Celem nauczania tego przedmiotu jest pobudzenie ciekawości i zdolności studenta do postrzegania sylwetki człowieka oraz umiejętność sformułowania plastycznego wyrażenia o wysokim walorze technologicznym, technicznym oraz artystycznym.
Przedmiot Rysunek realizowany jest w formie ćwiczeń.
Podstawowym tematem jest postać (model) w ujęciu studyjnym, naturalistycznym oraz koncepcyjnym.
Każde ćwiczenie poprzedzone jest krótkim wykładem wprowadzającym studenta w konkretne zagadnienie.
Studenci wykonują szkice i studia z natury oraz prowadzą obowiązkowy szkicownik, który służy za osobistą encyklopedię szkiców i pomocy w pracy koncepcyjnej.
Podstawowe zagadnienia:
- forma, bryła, kształt, linia, plama, płaszczyzna
- kompozycja otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna
- walor, światłocień
- iluzja przestrzeni na płaszczyźnie
- faktura, tekstura, struktura
- anatomia plastyczna
- rysunek dynamiczny, statyczny, uproszczony, złożony
Techniki:
- ołówek, grafit
- tusz, pędzel i piórko
- pastel, węgiel
- narzędzia piśmiennicze
- pastel, kredka
|
W cyklu 2022/23L:
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
W cyklu 2023/24L:
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
W cyklu 2024/25L:
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
W cyklu 2025/26L:
Jak w ogólnym opisie przedmiotu |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę.
Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.
Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom wykonania realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z różnorodnych materiałów i technik rysunkowych, indywidualny rozwój studenta na przestrzeni zajęć, zaangażowanie oraz praca dodatkowa.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wszystkich ćwiczeń.
Zaliczenie na ocenę uwzględnia:
- poziom artystyczny i warsztatowy wykonanych prac (U1-3, W1-2): 80%
- indywidualny postęp pracy studenta (W3, K1): 20%
Oceny przyznawane są według punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura podstawowa (wybrane fragmenty):
J. Pręgowski, ANATOME, Obserwować i rysować człowieka, Toruń, Wyd. Na przykład, 2020
K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978
T. Pignatti, Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006
A. Gair, Podręcznik artysty, Warszawa, Muza, 1997
|
W cyklu 2022/23L:
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
W cyklu 2023/24L:
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
W cyklu 2024/25L:
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
W cyklu 2025/26L:
Literatura dodatkowa: - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 1, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - Opracowanie Zbiorowe, red. A. Corbin, J-J. Courtine, G. Vigarello, Historia ciała Tom 3 Różne spojrzenia Wiek XX, Gdańsk, Wyd. Słowo/obraz terytoria, 2020 - A. Szunyoghy, G. Feher, Anatomy drawing school - animal, Potsdam, Wyd. H. f. ullmann, 2010 Katalogi, książki, wydawnictwa, czasopisma z zakresu sztuki dawnej i klasycznej i współczesnej Wystawy, imprezy artystyczne, Internet, Gabinet Sztuki i Gabinet Rycin Biblioteki UMK |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: