Pracownia rysunku 1402-PRY-1Z-SJ
Podstawowe tematy to studium martwej natury, modela, a także szkice plenerowe.
Studenci wykonują szkice i studia z natury, badają proporcje, kształty i ich różnice zależne od kąta patrzenia (skrótu). Poznają ton i różnice walorowe, konstruują iluzję bryły przy pomocy światłocienia. Ćwiczą sposoby komponowania rysunku przy pomocy różnych rodzajów rozwiązań rysunkowych, zwracając uwagę na: linię, plamę, walor, światłocień, fakturę, kompozycję.
Studenci badają odmienne metody kształtowania formy rysunkowej poprzez uproszczenie (syntezę) oraz kompozycję złożoną, rozbudowaną. Poznają różne narzędzia i techniki rysunkowe: węgiel, ołówek, kolorowe kredki, sangwinę, pastel, tusz i piórko, lawowanie tuszem, techniki mieszane.
|
W cyklu 2022/23Z:
Podstawowe tematy to martwa natura,model i plener.Studenci |
W cyklu 2023/24Z:
Podstawowe tematy to martwa natura,model i plener.Studenci |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Ćwiczenia kończą się w każdym semestrze zaliczeniem na ocenę.
Polega ono na przeglądzie prac i krytycznym omówieniu realizacji ćwiczeń.
Na ocenę składa się: opanowanie warsztatu, poziom wykonania realizowanych zadań, biegłość techniczna i manualna, umiejętność korzystania z różnorodnych materiałów i technik rysunkowych, indywidualny rozwój studenta na przestrzeni zajęć, zaangażowanie oraz praca dodatkowa.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wszystkich ćwiczeń.
Zaliczenie na ocenę uwzględnia:
- poziom artystyczny i warsztatowy wykonanych prac (U1-3, W1-2): 80%
- indywidualny postęp pracy studenta (W3, K1): 20%
Oceny przyznawane są według punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura podstawowa:
T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006
A.Gair Podręcznik artysty, Warszawa, Muza,1997
S.Simblet, Rysunek-podręcznik, Warszawa, Arkady, 2006
Literatura uzupełniająca:
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Słowo/Obraz/Terytoria, 2005
K. Teissig, Techniki rysunku, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1983
R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Muza, 1994
J. Bell, Ways of Drawing, Thames & Hudson, 2019
|
W cyklu 2022/23Z:
K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A.Gair Podręcznik artysty.Warszawa,Muza,1997 |
W cyklu 2023/24Z:
K. Teissing, Techniki rysunku, Warszawa, 1982. R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa.Warszawa, Wyd. Artyst. i Film., 1978 T. Pignatti Historia rysunku, Warszawa, Arkady, 2006 A.Gair Podręcznik artysty.Warszawa,Muza,1997 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: