Podstawy projektowania w architekturze zabytkowej 1402-PPA-2Z-S2
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części.
Część I - OPIS OBIEKTU:
1. Strona tytułowa,
2. Spis treści,
3. Wstęp,
4. Historia obiektu (z przypisami dolnymi odnoszącymi się do wykorzystanych źródeł, publikacji, itp.)
5. Prezentacja obiektu (według schematu przyjętego w Katalogu Zabytków Sztuki IS PAN w wersji odpowiednio rozbudowanej),
6. Zabytkoznawcza analiza wartościująca (wg Frodla)
7. Wnioski i wytyczne konserwatorskie dotyczące adaptacji wybranego obiektu,
8. Spis ilustracji,
9. Ilustracje historyczne: kartografia, ikonografia, zdjęcia (ponumerowane, z komentarzami i przypisami odnoszącymi się do źródeł),
10. Ilustracje współczesne (ułożone „od ogółu do szczegółu”, ponumerowane, z komentarzami),
11. Inwentaryzacja pomiarowo-rysunkowa (plan sytuacyjny 1:500; rzuty, przekroje, elewacje – 1:100 lub 1:50, inna skala może wynikać ze złożoności lub wielkości obiektu - powinna zostać zatwierdzona przez prowadzącego),
12. Wykaz wykorzystanych materiałów,
Część II – PROJEKT ADAPTACJI OBIEKTU:
1. Koncepcja architektoniczna (na podst. zatwierdzonych szkiców):
- opis adaptacji
- rysunki techniczne – rzuty, przekroje, elewacje w skali 1:100 - inna skala może wynikać ze złożoności lub wielkości obiektu - powinna zostać zatwierdzona przez prowadzącego,
- dodatkowe opisy, ideogramy
2. Projekt aranżacji fragmentu wnętrz:
- opis wybranych rozwiązań w postaci kolażu materiałowego,
- kolorystyka, materiały i wyposażenie pokazane na rzutach
i przekrojach (ewentualnie kładach ścian i wizualizacjach),
WYMAGANE PREZENTACJE I KONSULTACJE:
1. Akceptacja przez prowadzącego zajęcia, wybranego przez studenta obiektu
2. Konsultacje opisu obiektu wraz z jego historią.
3. Prezentacja problematyki konserwatorskiej wraz z wnioskami i wytycznymi konserwatorskimi dot. adaptacji (obowiązkowa prezentacja przygotowana przez studenta w połowie semestru-grudzień, przedstawiona podczas zajęć na forum grupy)
4. Konsultacje proponowanego programu funkcjonalnego (schemat funkcjonalny, inspiracje - podobnych rozwiązań funkcjonalno -przestrzennych w innych obiektach zabytkowych)
5. Konsultacje koncepcji architektonicznej
Terminy i ewentualne zgrupowanie tematów prezentacji ustalane są na początku każdego semestru. Podczas trwania zajęć wymagana jest min 5 krotne skonsultowanie proponowanych rozwiązań adaptacyjnych.
|
W cyklu 2022/23Z:
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. |
W cyklu 2023/24Z:
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. |
W cyklu 2024/25Z:
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. |
W cyklu 2025/26Z:
Opracowanie powstające na zajęciach składa się z 2 części. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- szczegółowość i kompletność pracy,
- czytelność pomysłu – sposób przedstawienia idei,
- sposób wykorzystania potencjału analizowanego zabytku,
- zastosowanie w projekcie poznanych przepisów, norm i zasad projektowania.
- czynny udział w obowiązkowych prezentacji lub konsultacji
- estetyka wykonania (m.in. znajomość zasad rysunku technicznego).
Ocenie podlega opracowanie złożone prowadzącemu.
Kryteria oceniania:
Ćwiczenia: zaliczenie na ocenę na podstawie złożonej pracy oraz aktywności na obowiązkowych prezentacjach/konsultacjach
ndst - 50%
dst- 51-60%
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowa:
1. J. Tajchman „Standardy w zakresie projektowania, realizacji i nadzorów prac konserwatorskich dotyczących zabytków architektury i budownictwa”, NID 2014;
2. Ernst Neufert, „Podręcznik projektowania architektoniczno –budowlanego”;
3. J. Tajchman, B.Piaskowska „Na czym polega metoda adaptacji zabytków architektury do współczesnej funkcji” [w:] B. Szmygin (ed.), Wartość funkcji w obiektach zabytkowych, Warszawa, Wilanów, 2014, s. 299-314;
4. B. Piaskowska „Historyczne rozwiązania architektoniczne w XXI wieku - na podstawie koncepcji kaplicy sepulkralnej przy póżnogotyckiej katedrze.” Przegląd Budowlany 04/2018, str.51-54;
5. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z póź. Zmianami)
6. Ustawa Prawo Budowlane z dnia 7 lipca 1994r. (Dz.U. 1994 Nr 89 poz. 414 z póź. zmianami)
Uzupełniająca:
1. czasopisma branżowe (architektura, aranżacja wnętrz), np:
- „Architektura-Murator”, miesięcznik,
- „Architektura i Biznes”, miesięcznik,
- „Archiwolta”, kwartalnik,
- „Dobrze mieszkaj”, dwumiesięcznik,
- „Dom i Wnętrze”, miesięcznik,
- „Dobre Wnętrze”, miesięcznik
i inne.
2. czasopisma: „Materiały budowlane”, „Izolacje”, „Murator”
3. pomocniczo: Przedmiotowe normy PN, PN-EN, PN-EN ISO, gotowe opracowania architektoniczne –np. udostępnione przykładowe dokumentacje projektowe.
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Metody oceniania: Kryteria oceniania: ndst - 50% |
W cyklu 2023/24Z:
Metody oceniania: Kryteria oceniania: ndst - 50% |
W cyklu 2024/25Z:
Metody oceniania: Kryteria oceniania: ndst - 50% |
W cyklu 2025/26Z:
Metody oceniania: Kryteria oceniania: ndst - 50% |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: