Pracownia oprawy i zabezpieczania i obiektów zabytkowych 1402-POZ-2L-SJ
Przedmiot przygotowuje studenta do pracy z zabytkami na podłożu papierowym i skórzanym. Istotnym elementem kształcenia jest rozwijanie i udoskonalanie własnych zdolności estetycznych. Podczas kolejnych ćwiczeń stopniowo zmienia się zakres i stopień trudności wykonywanych prac.
Zajęcia kursowe wykorzystujące efekty kształcenia w ramach przedmiotu
Pracownia oprawy i zabezpieczania i obiektów zabytkowych:
- Pracownia tradycyjnych technik introligatorskich III r., sem. 5, 6.
-Wszystkie Pracownie konserwacji - restauracji oraz Pracownia konserwatorska w ramach trwania studiów (niezbędne opakowania ochronne wykonywane do obiektów zabytkowych)
W ramach przedmiotu przekazywana jest wiedza teoretyczna z zakresu introligatorstwa artystycznego oraz ćwiczone są praktyczne umiejętności jej zastosowania. Student pracuje z materiałami współczesnymi nawiązującymi właściwościami do materiałów zabytkowych, co przygotowuje go do późniejszej pracy już z samymi zabytkami. Tematyka przedmiotu obejmuje wiadomości z dziedziny materiałoznawstwa introligatorskiego i konserwatorskiego (wiadomości o klejach, wytworach papierniczych, tkaninach stosowanych w oprawach i skórze). Prezentowane są i ćwiczone umiejętności rozpoznawania wybranych własności wytworów papierniczych (np. ustalenie anizotropii, stopnia zaklejenia itp). W ramach zajęć student poznaje tradycyjny i współczesny warsztat introligatora (obsługa urządzeń i narzędzi). Przedstawiana jest podstawowa terminologia introligatorska i konserwatorska w zakresie introligatorstwa.
Podczas kolejnych ćwiczeń praktycznych w semestrze zimowym przekazywana jest wiedza o zasadach konstruowania odpowiednich opakowań ochronnych do zabytków (pudła, obwoluty, futerały, passe-partout). Student samodzielnie analizuje przedstawione przez prowadzącego przykładowe realizacje projektów z zakresu introligatorstwa, a następnie samodzielnie projektuje opakowanie i po przedyskutowaniu projektu z prowadzącym wykonuje prace.
Semestr letni jest poświęcony przede wszystkim nauce wykonywania opraw w postaci różnych rodzajów passe-partout dla obiektów płaskich, takich jak grafiki, obrazki malowane na papierze, a także zdobyciu podstawowej wiedzy na temat zasad ich prawidłowego kontaktowego i bezkontaktowego montażu.
Reasumując, poprzez zdobycie powyższych umiejętności, zasadniczym celem przedmiotu jest rozwijanie „myślenia konserwatorskiego” nawet w pracach z materiałami współczesnymi, wprowadzanie w praktykę zdobywanej wiedzy, nabycie biegłości w pracach manualnych a także umiejętności argumentowania przy podejmowanych decyzjach dotyczących planowania i sposobu wykonania prac.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w części ogólnej |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- projektu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Obserwacja pracy studenta podczas zajęć:
- aktywności oraz bieżącego przyswajania uzyskanej wiedzy z zakresu materiałoznawstwa introligatorskiego (K_W05, K_W01, K_W06).
- precyzji i czystości w wykonywanych pracach introligatorskich, dokładnego i prawidłowego zwymiarowania obiektów zabytkowych, artystycznych, które poddawane są oprawianiu (K_U13, K_U14, K_U11)
- prawidłowego obchodzenia się z zabytkiem. (K_U16, K_K02, K_K03)
- prawidłowego wykorzystania materiałów introligatorskich (K_U10),
(odpowiednich decyzji aby nie marnować materiałów introligatorskich) (K_U10),
Oceny wstępnych projektów/szkiców zaplanowanych prac,
-prawidłowego określenie właściwości materiałów introligatorskich(K_U19)
Oceny wykonanych prac studentów podczas zajęć
Kryteria oceniania:
Wszystkie zaplanowane prace przez prowadzącego muszą być poprawnie wykonane pod względem technicznym, estetycznym i artystycznym
Semestr zimowy:
prawidłowo wykonane i zatwierdzone przez prowadzącego projekty i przestrzenne formy ochronne dla różnych rodzajów obiektów zabytkowych.
Semestr letni:
Prawidłowo wykonane pod względem technicznym i estetycznym oprawy passe - partout (projekty wykonane samodzielnie przez studentów i zatwierdzone przez prowadzącego). Studenci są zobowiązani do samodzielnego montażu prac w wykonanej oprawie. Oprawy obiektów artystycznych takich jak rysunki, malarstwo na podłożu papierowym oraz grafiki musza być wykonane zgodnie z zasadami obowiązującymi w konserwacji dzieł sztuki o podłożu papierowym.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura dostępna na terenie bibliotek UMK
R. J. Wolfe, Marbled paper : its history, techniques and patterns, Philadelphia 1990.
S. Jakucewicz, Papiery ozdobne / text & cover, Warszawa 2006.
S. Jakucewicz, Papier w poligrafii, Warszawa 1999.
M. Gąsiorowska, Oprawy artystyczne XIII - XVIII w. w zbiorach Czartoryskich w Krakowie: wybór zabytków, Kraków 1952.
S. Magdzik, Introligatorstwo przemysłowe, Warszawa 1992.
M. W. Bałandin, W. Tacikowski, Introligatorstwo przemysłowe, Warszawa 1956.
Z. Piszczek, Introligatorstwo : program praktycznej nauki zawodu w zakładach rzemieślniczych, Warszawa 1976.
S. Magdzik, Introligatorstwo przemysłowe : podręcznik dla technikum, Warszawa 1988.
Polska Gazeta Introligatorska, z lat 1928-1934.
S. Magdzik, Ćwiczenia laboratoryjne z technologii introligatorstwa przemysłowego, Warszawa 2001.
M. Bałandin, Wskazówki dla introligatora, Warszawa 1951.
M. Brown, Boxes for the protection of rare books: Their design and construction, Washington 1982.
A. Semkowicz Aleksander, Introligatorstwo. Kraków 1948
D. Vogel, P. Maurer, Marbling. A complete beautiful patterned papers and fabrics, New York, 1991.
Literatura dodatkowa
Kosek, J.M., Conservation Mounting for Prints and Drawings: A Manual Based on Current Practice at the British Museum, London 2004.
J. Rayner, J.M. Kosek, and B. Christensen, Art on Paper: Mounting and Housing, London 2005.
Keynan, D., J. Barten, and E. Estabrook, Installation Methods for Robert Ryman's Wall-Mounted Works, The Paper Conservator 2007, 31, pp. 7-16.
M. Smith, Matting and Hinging Works of Art on Paper. Washington, 1981.
A. B. Craddock, Construction Materials for Storage and Exhibition, [w:] Conservation Concerns: A Guide for Collectors and Curators, K. Bachmann, ed., Washington 1992, pp. 23–28.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w części ogólnej |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2023/24L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2024/25L:
jak w części ogólnej |
W cyklu 2025/26L:
jak w części ogólnej |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: