Pracownia malarstwa 1402-PMA-2Z-SJ
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń z natury w technice alla- prima, prowadzących przez ogólne zagadnienia związane kompozycją i elementami formy malarskiej, ku złożonym wieloetapowym realizacjom studium martwej natury i modela.
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę zagadnień malarskich, nabywanie i ćwiczenie praktycznych umiejętności oraz sprawności manualnej w zakresie odwzorowywania i twórczej transpozycji natury, pogłębienie świadomości w obserwacji natury oraz nabycie doświadczenia w wykorzystaniu możliwości stosowanych w malarstwie środków wyrazu.
Studenci wyposażani są w podstawową wiedzę technologiczną z zakresu malarstwa, dotyczącą farb i podobrazi. Nabywają umiejętności doboru formatu, gruntu i techniki do danego tematu.
Ćwiczenia realizowane są na podobraziach twardych (tektura, płyta pilśniowa) i miękkich (płótno na krośnie), w technikach olejnej, temperowej, akrylowej, akwarelowej, gwaszu, pastelu i mieszanych.
W ramach jednego ogólnego programu realizuje się indywidualne programy dostosowane do umiejętności manualnych, predyspozycji, zainteresowań i stanu wiedzy studentów.
Realizowane problemowe bloki tematyczne:
1. Ćwiczenia kompozycyjne
- zasady kompozycji malarskiej
- równowaga, porządek, ciężar, rytm
- elementy formy kompozycji malarskiej
- konstrukcja obrazu - kształty, wielkości, proporcje, kierunki,
- rodzaje kompozycji (otwarta, zamknięta, statyczna dynamiczna,
symetryczna, asymetryczna, syntetyczna, rozczłonkowana,
modułowa)
3. Walor koloru
- skala walorowa, różnicowanie, kontrast walorowy,
komponowanie walorowe
- zamiana koloru na walor
- tonacje walorowe - monochromatyczne
- przełożenie koloru na walor
4. Problematyka koloru
- jakości pigmentowe i chromatyka barw
- tonacje barwne ciepłe i zimne
- kontrast barwny i barwy dopełniające
- walory przestrzenne barw
- wpływ światła na kolor i jego nasycenie
- relacje barwne, złamanie barwy, filtr barwny
- harmonia i kontrast
5. Światło, cień, modelunek
- określanie wartości światłocieniowych
- ukierunkowanie i skala światła
- światło na płaszczyźnie
- modelowanie wartości wklęsłych i wypukłych
- kontrast światłocieniowy (chiaroscuro)
- wpływ światła na widzenie koloru
- łączenie wartości barwnych, walorowych i światłocieniowych
6. Przestrzeń malarska i perspektywa
- walory przestrzenne barwy
- budowanie przestrzeni kolorem
- różnice przestrzenne, plany, kulisy
7. Kreowanie nastroju i przekaz emocji - ekspresja
- światło i kolor jako środki wyrazu artystycznego w malarstwie
- indywidualny charakter zapisu malarskiego
- materia malarska - gest
8. Charakterystyka materii - pogłębiona obserwacja i analiza
malarska zróżnicowanej materii: ceramika, tkanina, drewno, szkło,
blacha, owoce, wypchane ptaki itp.
9. Postać - szkice i studia
- bryła postaci, modelunek światłocieniowy, studium aktu
(postać w oświetleniu naturalnym i sztucznym)
- kontekst przestrzenny postaci, relacje z otoczeniem
10. Portret - szkice wstępne i studia
- portret w różnych konwencjach, stylach, technikach wykonania
11. Ćwiczenia z zakresu techniki i warsztatu.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opowiadanie
- opis
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
Metody dydaktyczne poszukujące
- panelowa
- obserwacji
- projektu
- doświadczeń
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Literatura
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Warszawa, 1978
R. Arnheim, myślenie wzrokowe, Gdańsk 2011
J. Czapski, Patrząc, Kraków 2004
U. Eco, Nieobecna struktura, Warszawa, 1996
U. Eco, Historia piekna, Poznań, 2005
J. Gage, Kolor i kultura, Kraków ,2008
E. H.Gombrich, O sztuce, Warszawa, 1997
E.H. Gombrich, Zmysł porządku, o psycholigii sztuki dekoracyjnej, Kraków 2009
E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce, Kraków, 1969
J. Guze, Malarze mówią, Kraków, 1963
E.T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, 1978
W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Łódź, 1996
L. Losos, Techniki malarskie, Warszawa 1991
W. Łysiak Malarstwo białego człowieka, Tom I – IX, Warszawa 2010
J. Nowosielski, Zagubiona bazylika. Refleksje o sztuce i wierze, 2013
M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa, 1989
M. Rochecka, Abstrakcja i sacrum. Tajemnice światła i koloru, Toruń, Wyd. UMK, 2007
H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1972
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, PWN, Warszawa 1983
S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, podstawowe zasady, Warszawa, 1964
P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1992
Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Arkady, Warszawa 2004
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988
R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa, Muza S.A.,1997
J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa-Kraków, PWN, 1981
H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia z historii sztuki, Wrocław, 1962
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: