Pracownia malarstwa
1402-PMA-1Z-SJ
Pełny opis:
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń z natury w technice olejnej alla-prima oraz wielowarstwowej, prowadzących przez ogólne zagadnienia związane z kompozycją i elementami formy malarskiej, ku złożonym wieloetapowym realizacjom studium martwej natury i modela.
Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę zagadnień malarskich, nabywanie i ćwiczenie praktycznych umiejętności oraz sprawności manualnej w zakresie odwzorowywania i twórczej transpozycji natury prowadzących do pogłębienia obserwacji natury oraz nabycia doświadczenia i świadomości plastycznej w wykorzystaniu stosowanych w malarstwie środków wyrazu.
Studenci wyposażani są w podstawową wiedzę technologiczną z zakresu malarstwa, dotyczącą farb i podobrazi. Nabywają umiejętności doboru formatu, gruntu i techniki do danego tematu. Wykonują ćwiczenia z użyciem odmiennych technik malarskich (wodnych i olejnych).
Ćwiczenia realizowane są na podobraziach twardych (tektura, płyta pilśniowa) i miękkich (płótno na krośnie) w technikach olejnej i mieszanej. Dodatkowo wykonywane są prace w technikach wodnych na podłożach papierowych.
W ramach jednego ogólnego programu realizuje się indywidualne programy dostosowane do umiejętności manualnych, predyspozycji, zainteresowań i stanu wiedzy studentów.
Realizowane problemowe bloki tematyczne:
1. Ćwiczenia kompozycyjne
- zasady kompozycji malarskiej
- równowaga, porządek, harmonia, ciężar, rytm
- rozwiązania kompozycji malarskiej
- konstrukcja obrazu - kształty, wielkości, proporcje, kierunki
- rodzaje kompozycji (otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna,
symetryczna, asymetryczna, syntetyczna, rozczłonkowana, horyzontalna,
wertykalna etc.)
3. Walor koloru
- skala walorowa, różnicowanie, kontrast walorowy,
komponowanie walorowe
- tonacje walorowe - monochromatyczne
- przełożenie koloru na walor
4. Problematyka koloru
- charakterystyka farb i mieszanie kolorów
- chromatyka barw
- tonacja barwna: ciepła i zimna
- kontrast barwny i barwy dopełniające
- walory przestrzenne barw
- wpływ światła na kolor i jego nasycenie
- relacje barwne, złamanie barwy, filtr barwny
- harmonia i kontrast
5. Światło, cień, modelunek
- określanie wartości światłocieniowych
- ukierunkowanie i skala światła
- światło na płaszczyźnie obrazu
- modelowanie wartości wklęsłych i wypukłych
- kontrast światłocieniowy (chiaroscuro)
- wpływ światła na widzenie koloru
- łączenie wartości barwnych, walorowych i światłocieniowych
6. Przestrzeń malarska i perspektywa
- walory przestrzenne barwy
- budowanie przestrzeni kolorem
- różnice przestrzenne, plany, kulisy
7. Kreowanie nastroju i przekaz emocji - ekspresja
- światło i kolor jako środki wyrazu artystycznego w malarstwie
- indywidualny charakter zapisu malarskiego
- materia malarska - gest
- faktura - struktura materii malarskiej
- eksperymenty techniczne
8. Charakterystyka materii przedmiotu - obserwacja i analiza
zróżnicowanej materii: ceramika, tkanina, drewno, szkło,
blacha, owoce, formy rzeźbiarskie, wypchane ptaki itp. Bryła przedmiotu,
modelunek światłocieniowy, tekstura.
9. Wprowadzenie wstępne w zagadnienie portretu i postaci
- szkice i studium
- konstrukcja i bryła postaci
- kontekst przestrzenny postaci, relacje z otoczeniem
- malarstwo portretowe
|
W cyklu 2022/23Z:
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń malarskich z natury podejmujących ogólne zagadnienia związane kompozycją i elementami formy malarskiej. Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę zagadnień malarskich oraz nabywanie i ćwiczenie praktycznych umiejętności i sprawności manualnej w zakresie odwzorowywania i twórczej transpozycji natury (martwa natura, model) z zastosowaniem techniki olejnej. Przedmiot zapoznaje z problematyką warsztatową w technice malarstwa olejnego alla-prima oraz technik warstwowych z podmalówkami. Zajęcia rozpoczynają się teoretycznym wprowadzeniem w problematykę kolejnych zadań, wskazaniem możliwości użycia określonych środków wyrazu oraz praktycznymi poradami dotyczącymi poprawnej realizacji ćwiczeń. W trakcie pracy student otrzymuje indywidualne korekty dostosowane do jego potrzeb i predyspozycji.
Realizowane bloki tematyczne: 1. Pojęcie koloru - barwy podstawowe i pochodne, mieszanie barw, zestawienia barwne zbliżone i przeciwstawne, wartość walorowa koloru, temperatura barw, nasycenie 2. Materia malarska – mieszanie barw, narzędzia malarskie, faktura, gest, technika i warsztat 3. Rodzaje kompozycji i podstawowe elementy kompozycyjne – płaszczyzna obrazu, forma, barwa, format
4. Malarstwo monochromatyczne – zawężona gama barwna, tonacje barwne ciepłe lub zimne 5. Chromatyka barw – warianty kompozycji w określonych gamach barw
W związku z pandemią i brakiem możliwości pracy w pracowni zrealizowano zadania zastępcze. I.Ćwiczenia kompozycyjne - zaczęte w pracowni - dokończone na podstawie fotografii: 1. Martwa natura statyczna - zamknięta, w wąskiej gamie barwnej. 2. Martwa natura otwarta, dynamiczna w pełnej gamie barwnej. II. Kolor jako język malarstwa - jakość koloru, mieszanie barw, technika alla-prima, walor, chromatyka koloru, nasycenie. 1. Widok z oka lub wnętrze - w technice alla prima - analiza koloru, budowanie zestawień barwnych, analiza relacji w naturze i przełożenie rzeczywistości na język koloru. 2. Martwa natura monochromatyczna w ciepłej gamie barwnej - materia malarska, gest. III Postać 1. Autoportret inspirowany S. Wyspiańskim. 2. Szkice postaci, szkice głowy, szkice portretowe, szkice detali postaci technikach malarskich 3. Przygotowanie wstępne do realizacji kopii portretu w technice alla-prima (XIX/XX w.) - wybór "Mistrza"/ kopie detali
Uwaga: W związku z pandemią i brakiem możliwości pracy w pracowni realizacja zadań zastępczych: I.Ćwiczenia kompozycyjne /zaczęte w pracowni/ dokończone na podstawie fotografii martwych natur. 1. Martwa natura statyczna - zamknięta, w wąskiej gamie barwnej. 2. Martwa natura otwarta, dynamiczna w pełnej gamie barwnej. II. Kolor jako język malarstwa - jakość koloru, mieszanie barw, technika alla-prima, walor, chromatyka koloru, nasycenie. 1. Widok z oka lub wnętrze - w technice alla prima - analiza koloru, budowanie zestawień barwnych, analiza relacji w naturze i przełożenie rzeczywistości na język koloru / konsultacje etapów pracy w plikach pdf. 2. Martwa natura monochromatyczna w ciepłej gamie barwnej - materia malarska, gest / na podstawie ustawionej przez siebie martwej natury lub na podstawie wybranego zdjęcia martwych natur z pracowni realizowanych w poprzednich latach. III Postać 1. Autoportret inspirowany S. Wyspiańskim / technika wg. wybranej reprodukcji - wzoru / naśladowanie ujęcia postaci, stylu, użytych środków wyrazu, techniki. 2. Szkice postaci z natury - szkice głowy (ogląd z trzech stron), szkice portretowe i szkice detali twarzy, szkice detali postaci (dłonie, stopy) w technikach malarskich - tempera, akwarela 3. Przygotowanie wstępne do realizacji kopii portretu w technice alla-prima (XIX/XX w.) - wybór "Mistrza"/ kopie detali
|
W cyklu 2023/24Z:
Przedmiot pracownia malarstwa jest realizowany przez wykonywanie ćwiczeń malarskich z natury podejmujących ogólne zagadnienia związane kompozycją i elementami formy malarskiej. Celem przedmiotu jest wprowadzenie w problematykę zagadnień malarskich oraz nabywanie i ćwiczenie praktycznych umiejętności i sprawności manualnej w zakresie odwzorowywania i twórczej transpozycji natury (martwa natura, model) z zastosowaniem techniki olejnej. Przedmiot zapoznaje z problematyką warsztatową w technice malarstwa olejnego alla-prima oraz technik warstwowych z podmalówkami. Zajęcia rozpoczynają się teoretycznym wprowadzeniem w problematykę kolejnych zadań, wskazaniem możliwości użycia określonych środków wyrazu oraz praktycznymi poradami dotyczącymi poprawnej realizacji ćwiczeń. W trakcie pracy student otrzymuje indywidualne korekty dostosowane do jego potrzeb i predyspozycji.
Realizowane bloki tematyczne: 1. Pojęcie koloru - barwy podstawowe i pochodne, mieszanie barw, zestawienia barwne zbliżone i przeciwstawne, wartość walorowa koloru, temperatura barw, nasycenie 2. Materia malarska – mieszanie barw, narzędzia malarskie, faktura, gest, technika i warsztat 3. Rodzaje kompozycji i podstawowe elementy kompozycyjne – płaszczyzna obrazu, forma, barwa, format
4. Malarstwo monochromatyczne – zawężona gama barwna, tonacje barwne ciepłe lub zimne 5. Chromatyka barw – warianty kompozycji w określonych gamach barw
W związku z pandemią i brakiem możliwości pracy w pracowni zrealizowano zadania zastępcze. I.Ćwiczenia kompozycyjne - zaczęte w pracowni - dokończone na podstawie fotografii: 1. Martwa natura statyczna - zamknięta, w wąskiej gamie barwnej. 2. Martwa natura otwarta, dynamiczna w pełnej gamie barwnej. II. Kolor jako język malarstwa - jakość koloru, mieszanie barw, technika alla-prima, walor, chromatyka koloru, nasycenie. 1. Widok z oka lub wnętrze - w technice alla prima - analiza koloru, budowanie zestawień barwnych, analiza relacji w naturze i przełożenie rzeczywistości na język koloru. 2. Martwa natura monochromatyczna w ciepłej gamie barwnej - materia malarska, gest. III Postać 1. Autoportret inspirowany S. Wyspiańskim. 2. Szkice postaci, szkice głowy, szkice portretowe, szkice detali postaci technikach malarskich 3. Przygotowanie wstępne do realizacji kopii portretu w technice alla-prima (XIX/XX w.) - wybór "Mistrza"/ kopie detali
Uwaga: W związku z pandemią i brakiem możliwości pracy w pracowni realizacja zadań zastępczych: I.Ćwiczenia kompozycyjne /zaczęte w pracowni/ dokończone na podstawie fotografii martwych natur. 1. Martwa natura statyczna - zamknięta, w wąskiej gamie barwnej. 2. Martwa natura otwarta, dynamiczna w pełnej gamie barwnej. II. Kolor jako język malarstwa - jakość koloru, mieszanie barw, technika alla-prima, walor, chromatyka koloru, nasycenie. 1. Widok z oka lub wnętrze - w technice alla prima - analiza koloru, budowanie zestawień barwnych, analiza relacji w naturze i przełożenie rzeczywistości na język koloru / konsultacje etapów pracy w plikach pdf. 2. Martwa natura monochromatyczna w ciepłej gamie barwnej - materia malarska, gest / na podstawie ustawionej przez siebie martwej natury lub na podstawie wybranego zdjęcia martwych natur z pracowni realizowanych w poprzednich latach. III Postać 1. Autoportret inspirowany S. Wyspiańskim / technika wg. wybranej reprodukcji - wzoru / naśladowanie ujęcia postaci, stylu, użytych środków wyrazu, techniki. 2. Szkice postaci z natury - szkice głowy (ogląd z trzech stron), szkice portretowe i szkice detali twarzy, szkice detali postaci (dłonie, stopy) w technikach malarskich - tempera, akwarela 3. Przygotowanie wstępne do realizacji kopii portretu w technice alla-prima (XIX/XX w.) - wybór "Mistrza"/ kopie detali
|
Całkowity nakład pracy studenta
Udział w ćwiczeniach: 60 godz.
Łącznie godziny realizowane z udziałem nauczycieli 60 godz. (2ECTS)
Czas poświęcony na pracę indywidualną studenta:
przygotowanie do pracy przed przystąpieniem do zajęć w pracowni (np. gruntowanie podobrazi, itp.), ćwiczenia domowe (szkice malarskie, zadania kompozycyjne), prace własne dodatkowe (zalecone przez prowadzącego lub z własnej potrzeby), praca w pracowni poza godzinami zajęć - wykańczanie prac wykonywanych na zajęciach, tworzenie własnych obrazów, przygotowanie prac z myślą o wystawach i konkursach.
Łącznie czas poświęcony na pracę indywidualną studenta 60 godz. (2ECTS)
Łącznie: 120 godz. (4ECTS)
Efekty uczenia się - wiedza
W1: Student posiada poszerzoną wiedzę dotyczącą zagadnień malarskich, wyczucia kompozycji i kolorystyki, potrzebną do zrealizowania zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną. (K_W01)
W2: Student dostrzega wzajemne relacje między wiedzą teoretyczną a doświadczeniem praktycznym w trakcie realizowania studiów. (K_W02)
W3: Posiada elementarną wiedzę na temat dawnych technik malarskich i współczesnych materiałów stosowanych w malarstwie. (K_W09)
Efekty uczenia się - umiejętności
U1: Student rozróżnia różne rodzaje technik sztuk plastycznych. (K_U10)
U2: Posiada umiejętności warsztatowe, plastyczne, które wykorzystuje w pracy malarskiej. (K_U11)
U3: Potrafi wykonać pracę malarską z wykorzystaniem różnych technik i konwencji malarskich, dawnych i współczesnych. (K_U12)
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
K1: Student rozumie znaczenie kształtowania estetyki dzieła, która jest niezbędna w pracy konserwatorskiej i restauratorskiej. (K_K08)
K2: Posiada umiejętności samodzielnej pracy, a także działania w zespole. (K_K06)
K3: Dysponuje poczuciem estetyki, wrażliwością plastyczną niezbędną w pracy konserwatorskiej i restauratorskiej. (K_K08)
Metody dydaktyczne
Omówienie najważniejszych zagadnień i wprowadzenie w problematykę postawionego problemu.
Pokazy przykładowych rozwiązań w twórczości artystów malarzy - dawnych i współczesnych - przesłane materiały dydaktyczne, prezentacje multimedialne, zdjęcia dzieł, albumy.
Pomocnicze teksty wprowadzające w podjętą tematykę, zagadnienia malarskie, warsztatowe i techniki plastyczne.
Indywidualne korekty w trakcie pracy dotyczące koncepcji, kompozycji i realizacji zadania, dostosowane do możliwości, predyspozycji i zainteresowań studenta.
Podsumowanie i wspólne omówienie zadań po ich wykonaniu i w czasie końcowego przeglądu.
Omówienie indywidualnych postępów podczas zaliczenia przedmiotu.
Wybór najlepszych prac i wystawa końcowa.
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- wykład informacyjny (konwencjonalny)
- pogadanka
- wykład problemowy
- opis
- opowiadanie
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- ćwiczeniowa
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
przedmiot obligatoryjny
Wymagania wstępne
Do realizacji programu tego przedmiotu wskazane jest wstępne przygotowanie w zakresie malarstwa, rysunku i kompozycji. Kandydat powinien posiadać predyspozycje do wykonywania zadań manualnych, umiejętność porównywania i selekcji wrażeń w obserwacji natury: analizy i charakterystyki barw, kształtów, wielkości, proporcji, relacji przestrzennych, zasad komponowania na płaszczyźnie. Te predyspozycje i umiejętności są rozpoznawane i oceniane w czasie przeglądu teczek i wstępnego egzaminu praktycznego kwalifikującego kandydata na studia.
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Studenci rozliczani są z realizacji poszczególnych zadań malarskich. Po każdym bloku ćwiczeń organizowane są przeglądy podsumowujące. Semestralny cykl zajęć kończy się zaliczeniem na oceną.
Głównym kryterium oceny jest poziom artystyczny i warsztatowy wykonanych prac, a także zrozumienie i rozwiązanie postawionego w ćwiczeniu problemu plastycznego.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest wykonanie wszystkich ćwiczeń i zadań domowych.
Wpływ na wysokość oceny ma także indywidualny postęp studenta, zaangażowanie w realizację zadań, prace dodatkowe wykonane przez studenta.
Zaliczenie na ocenę uwzględnia:
- poziom artystyczny i warsztatowy wykonanych prac (U1, U2, W1): 80%
- indywidualny postęp pracy studenta i zaangażowanie (W2, K2): 20%
Oceny przyznawane są według punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura obowiązkowa:
E. Gombrich, O sztuce, Warszawa, Arkady, 1997
L. Losos, Techniki malarskie, Wyd. Art. i Film., Warszawa 1991
M. Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, PWN, Warszawa 1983
W. Ślesiński, Techniki malarskie. Spoiwa organiczne, Arkady, 1984
Literatura uzupełniająca:
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Słowo/Obraz/Terytoria, 2005
J. Gage, Kolor i kultura, Universitas, Kraków, 2008
J. Gage, Kolor i znaczenie, Universitas, Kraków, 2010
K. Clark, Akt – studium idealnej formy, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1998
U. Eco, Nieobecna struktura, Wydawnictwo KR, 2003
E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce, Kraków, 1969
J. Guze, Malarze mówią, Kraków, wyd. Literackie, 1963
E.T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, PIW, 1978
W. Kandyński, O duchowości w sztuce, Łódź, 1996
S. Kościelecki, Współczesna koncepcja wychowania plastycznego", 1975, PWN
S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, podstawowe zasady, Warszawa, 1964
R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa, Muza S.A.,1997
P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Wrocław-Warszawa-Kraków, 1992
Techniki wielkich mistrzów malarstwa, prac. zbiorowa, Arkady, Warszawa 2004
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988
H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1972
M. Rochecka, Abstrakcja i sacrum. Tajemnice światła i koloru, Toruń, Wyd. UMK, 2007
J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Warszawa-Kraków, PWN, 1981
H. Wölfflin, Podstawowe pojęcia z historii sztuki, Wrocław, 1962
|
W cyklu 2022/23Z:
Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Warszawa, Wyd. Artyst. i Fillm., 1978 U. Eco, Nieobecna struktura, Warszawa, 1996 P. Francastel, Sztuka a technika J. Gage, Kolor i kultura, UNIWERSITAS, Kraków ,2008 Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa, Arkady, 1997 E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce, Kraków, 1969 J. Guze, Malarze mówią, Kraków, wyd. Literackie, 1963 E.T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, PIW, 1978 L. Losos, Techniki malarskie, Wyd. Art. i Film., Warszawa 1991 M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa, 1989 H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1972 R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa, Muza S.A.,1997 W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Arkady, Warszawa 2004
|
W cyklu 2023/24Z:
Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia Twórczego oka, Warszawa, Wyd. Artyst. i Fillm., 1978 U. Eco, Nieobecna struktura, Warszawa, 1996 P. Francastel, Sztuka a technika J. Gage, Kolor i kultura, UNIWERSITAS, Kraków ,2008 Ernst Gombrich, O sztuce, Warszawa, Arkady, 1997 E. Grabska, H. Morawska, Artyści o sztuce, Kraków, 1969 J. Guze, Malarze mówią, Kraków, wyd. Literackie, 1963 E.T. Hall, Ukryty wymiar, Warszawa, PIW, 1978 L. Losos, Techniki malarskie, Wyd. Art. i Film., Warszawa 1991 M. Poprzęcka, Akademizm, Warszawa, 1989 H. Read, O pochodzeniu formy w sztuce, PIW, Warszawa 1972 R. Smith, Tajemnice warsztatu artysty, Warszawa, Muza S.A.,1997 W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć, PWN, Warszawa 1988 Techniki wielkich mistrzów malarstwa, Arkady, Warszawa 2004
|
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemia zajęcia w pierwszym semestrze ( wyjątkiem m.ca października) w całości realizowane były w formie on-line. Możliwość pracy z natury w warunkach domowych studentów z przyczyn obiektywnych była ograniczona. Jako zadania zastępcze zrealizowane zostały prace na podstawie fotografii i reprodukcji. Problematyka dotycząca zagadnień kompozycji zrealizowana w sposób zadawalający. Zadania dotyczące problematyki dotyczącej zagadnień koloru zrealizowane w stopniu niepełnym. Brak możliwości pracy z modelem spowodował przeniesienie zaliczenia zadań związanych z postacią na semestr II. Wstępnie zrealizowane zostały autoportrety, szkice postaci i szkice portretowe w stopniu ograniczonym.
|
W cyklu 2023/24Z:
Ze względu na ograniczenia spowodowane pandemia zajęcia w pierwszym semestrze ( wyjątkiem m.ca października) w całości realizowane były w formie on-line. Możliwość pracy z natury w warunkach domowych studentów z przyczyn obiektywnych była ograniczona. Jako zadania zastępcze zrealizowane zostały prace na podstawie fotografii i reprodukcji. Problematyka dotycząca zagadnień kompozycji zrealizowana w sposób zadawalający. Zadania dotyczące problematyki dotyczącej zagadnień koloru zrealizowane w stopniu niepełnym. Brak możliwości pracy z modelem spowodował przeniesienie zaliczenia zadań związanych z postacią na semestr II. Wstępnie zrealizowane zostały autoportrety, szkice postaci i szkice portretowe w stopniu ograniczonym.
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i
terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: