Plener malarski 1402-PM-KiR-1L
Celem pleneru jest rozwój warsztatu malarskiego oraz kształcenie umiejętności samodzielnej pracy twórczej w warunkach plenerowych. Plener daje możliwość wnikliwej obserwacji zjawisk natury oraz pracy w bezpośrednim kontakcie z nią.
Skoncentrowanie się na wykonywanym zadaniu i samodzielna wielogodzinna, intensywna praca oraz zaangażowanie w wykonane zadanie sprzyjają ukształtowaniu takich umiejętności jak swoboda działania w przestrzeni innej niż pracownia, lepsza organizacja pracy i szybkość podejmowania decyzji. Zdobyte doświadczenie warsztatowe i poznawcze oraz pogłębiona obserwacja i rozumienie zjawisk natury pogłębią świadomość problematyki i warsztatu malarskiego oraz sprawność w posługiwaniu się techniką olejną, co w przyszłości ułatwi pracę nad pracami artystycznymi i przy obiektach zabytkowych.
|
W cyklu 2023/24L:
14 dniowy plener malarski. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- pokaz
Metody dydaktyczne podające
- tekst programowany
- opis
- wykład problemowy
Metody dydaktyczne poszukujące
- doświadczeń
- klasyczna metoda problemowa
- obserwacji
- ćwiczeniowa
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody integracyjne
- metody służące prezentacji treści
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
- Korekty
- Przeglądy
- Dyskusje
Plener kończy się przeglądem prac wykonanych praz studentów i zaliczeniem na ocenę.
Kryteria oceny:
- poziom artystyczny wykonanych prac
- aktywna obecność i komplet wymaganych prac
- oryginalność ujęcia tematu i kompozycji
- kreatywność
- zaangażowanie (prace dodatkowe)
- estetyka wykończenia i prezentacji wykonanych prac
- wysoki poziom techniczny i technologiczny
- indywidualne postępy
- kultura pracy, kultura osobista, współpraca w grupie
Ocena końcowa uwzględnia wszystkie kryteria składowe uwzględniając indywidualne możliwości i poczynione postępy.
Zaliczenie na ocenę uwzględnia:
- poziom artystyczny i warsztatowy wykonanych prac (U1, U2, W1): 90%
- indywidualny postęp pracy studenta i zaangażowanie (W2, K2): 10%
Oceny przyznawane są według punktacji:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Literatura
Literatura podstawowa:
Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Psychologia Twórczego oka, Słowo/Obraz/Terytoria, 2005
Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Słowo/Obraz/Terytoria, 2011
Zbigniew Mańkowski, Widzieć prawdę, , Słowo/Obraz/Terytoria, 2005
Literatura uzupełniająca:
M. Rochecka, Tajemnice światła i koloru, Wyd. Naukowe UMK, Toruń 2007
Anna Król, Obraz świata, który przemija, Inspiracje sztuka Japonii w malarstwie Jana Stanisławskiego i jego uczniów, wyd. Manggha, Kraków 2007
Techniki wielkich mistrzów malarstwa, prac. zbiorowa, Arkady, Warszawa 2004
Albumy malarstwa:
m. in.: Leon Wyczółkowski, Malarstwo; C. Monet - Malarstwo; P. Cezanne - Malarstwo, S. Baj - Malarstwo, J. Panfil - Malarstwo;
Katalogi z wystaw plenerowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: