Podstawy muzeologii 1402-PM-3Z-S1
- https://moodle.umk.pl/enrol/index.php?id=2418 (w cyklu 2022/23L)
- https://moodle.umk.pl/enrol/index.php?id=2418 (w cyklu 2023/24L)
- https://moodle.umk.pl/enrol/index.php?id=2418 (w cyklu 2024/25L)
- https://moodle.umk.pl/enrol/index.php?id=2418 (w cyklu 2025/26L)
Wykład obejmuje syntetyczną prezentację następujących zagadnień, stanowiących problematykę w ramach badań muzeologicznych:
1. Muzeologia (sygnalizacja zagadnienia): muzeologia jako dyscyplina nauki; obszary badań muzeologicznych; teorie muzeologiczne ("nowa muzeologia")
2. Historia muzeum: interpretacje tradycji i początków muzeum (tradycja etymologiczna; z sygnalizacją sytuacji w kulturze polskiej); muzeum jako kolekcja (geneza); historia muzeum (etap włoski; etap europejski; etap światowy; muzealnictwo na ziemiach d. Rzeczpospolitej i Polski)
3. Kolekcja: kolekcja jako zbiór, obiekt kolekcji (muzealium), muzeum jako kolekcja publiczna
4. Definicja muzeum
5. Rodzaje i typologia muzeów
6. Ekspozycja: "język" komunikatu ekspozycji, zarys typologii ekspozycji muzealnej
7. Ewidencja, opracowanie, konserwacja muzealiów (prezentacja naczelnych zagadnień)
8. Architektura muzealna
9. Muzeum a edukacja
10. Muzeum a nauka
11. Muzeum jako instytucja (zarys zagadnienia): muzeum w systemie prawnym, muzeum w systemie ekonomicznym, organizacje muzealne (International Council of Museums, organizacje polskie)
12. Zarys naczelnych problemów współczesnej muzeologii
|
W cyklu 2022/23L:
HARMONOGRAM: na platformie Moodle |
W cyklu 2023/24L:
HARMONOGRAM: na platformie Moodle |
W cyklu 2024/25L:
HARMONOGRAM: na platformie Moodle |
W cyklu 2025/26L:
HARMONOGRAM: na platformie Moodle |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- wykład konwersatoryjny
- wykład problemowy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na postawie egzaminu końcowego, weryfikującego osiągnięcie przez studentów założonych efektów kształcenia (egzamin w postaci rozbudowanego testu lub wypowiedzi ustnej - do uzgodnienia ze studentami).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura podstawowa:
Z. Żygulski jun., Muzea na świecie, Warszawa 1982.
J. Świecimski, Wystawy muzealne, t. I, Kraków 1992.
Muzeum sztuki. Antologia, red. M. Popczyk, Kraków 2005 (m.in. P. Vergo, Milczący obiekt, komentarz A. Szczerski).
Muzeum sztuki od Luwru do Bilbao, red. M. Popczyk, Katowice 2006.
G. Matt, Muzeum jako przedsiębiorstwo, Warszawa 2006.
M. Pabich, O kształtowaniu muzeum sztuki. Przestrzeń piękniejsza od przedmiotu, Katowice 2007.
D. Folga-Januszewska, Muzeum definicja i pojęcie, czym jest muzeum dzisiaj, "Muzealnictwo" 49 (2008), s. 200-203.
Edukacja muzealna. Antologia tłumaczeń, red. M. Szeląg, J. Skutnik, Poznań 2010.
K. Pomian, Muzeum historia światowa, t. 1-3, Gdańsk 2023-2024.
Słownik encyklopedyczny Muzeologii, red. A. Desvallees i F. Mairesse, red. edycji polskiej D. Folga-Januszewska, Warszawa 2020.
Studia o muzealnej pamięci na ziemiach d. Rzeczpospolitej, red, T.F. de Rosset, A. Tołysz, M. Wawrzak, Toruń 2020.
M. Mencfel, "Muzeum” w XVIII wieku : Z dziejów semantyki pojęcia. Acta Universitatis Nicolai Copernici Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo [online]. 4 grudzień 2021, T. 52, s. 9–23. [udostępniono 16.2.2023]. DOI 10.12775/AUNC_ZiK.2021.001.
Literatura dodatkowa:
W. Gluziński, U podstaw muzeologii, Warszawa 1980.
S. Pearce, Museums, Objects and Collections, Washington 1992.
R. Schaer, L'invention des musees, Paris 1993.
D. Crimp, On the Museum's Ruins, Cambridge-London 2000.
B. Frydryczak, Świat jako kolekcja, Poznań 2002.
M. Sommer, Zbieranie, Warszawa 2003.
D. Poulot, Musee et museologie, Paris 2009.
R. Tańczuk, Ars colligendi. Kolekcja jako forma aktywności kulturalnej, Wrocław 2011.
|
W cyklu 2022/23L:
Szczegółowa literatura do poszczególnych zajęć podana jest w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2023/24L:
Szczegółowa literatura do poszczególnych zajęć podana jest w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2024/25L:
Szczegółowa literatura do poszczególnych zajęć podana jest w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2025/26L:
Szczegółowa literatura do poszczególnych zajęć podana jest w kursie na platformie Moodle. |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
Zajęcia dobywają się w trybie spotkań kontaktowych (WSP, s. 220) i w trybie zdalnym synchronicznym za pośrednictwem platformy TEAMS (w okresie konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć - czwartek, godz. 9:45-11:15, sala 220: Wszystkie niezbędne materiały oraz prezentacje znajdują się w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2023/24L:
Zajęcia dobywają się w trybie spotkań kontaktowych (WSP, s. 220) i w trybie zdalnym synchronicznym za pośrednictwem platformy TEAMS (w okresie konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć - czwartek, godz. 9:45-11:15, sala 220: Wszystkie niezbędne materiały oraz prezentacje znajdują się w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2024/25L:
Zajęcia dobywają się w trybie spotkań kontaktowych (WSP, s. 220) i w trybie zdalnym synchronicznym za pośrednictwem platformy TEAMS (w okresie konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć - czwartek, godz. 9:45-11:15, sala 220: Wszystkie niezbędne materiały oraz prezentacje znajdują się w kursie na platformie Moodle. |
W cyklu 2025/26L:
Zajęcia dobywają się w trybie spotkań kontaktowych (WSP, s. 220) i w trybie zdalnym synchronicznym za pośrednictwem platformy TEAMS (w okresie konieczności prowadzenia zajęć w trybie zdalnym). Terminarz zajęć znajdziesz także w moim udostępnionym kalendarzu Google, który możesz podpiąć do własnego kalendarza. Terminy zajęć - czwartek, godz. 9:45-11:15, sala 220: Wszystkie niezbędne materiały oraz prezentacje znajdują się w kursie na platformie Moodle. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: