Pracownia konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego 1402-PKiR-3L-SJ
W ramach zajęć, pod ścisłą opieką prowadzących, studenci przyswajają praktyczne umiejętności prawidłowego diagnozowania problemów konserwatorskich oraz wykonywania głównych zabiegów z zakresu konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego na różnych podłożach. Student zyskuje świadomość znaczenia profesjonalizmu oraz konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej i potrzebę dalszego kształcenia. Każdy student odpowiedzialny jest za wykonanie pełnej konserwacji i restauracji wyznaczonego obrazu oraz dokumentacji opisowej i fotograficznej przeprowadzonych prac. Zadania te realizowane są etapowo, w obu semestrach.
Obecność na zajęciach jest niezbędnym warunkiem realizacji zadań objętych programem.
|
W cyklu 2022/23L:
W ramach zajęć pod ścisłą opieką prowadzących studenci przyswajają praktyczne umiejętności prawidłowego diagnozowania problemów |
W cyklu 2023/24L:
W ramach zajęć pod ścisłą opieką prowadzących studenci przyswajają praktyczne umiejętności prawidłowego diagnozowania problemów |
W cyklu 2024/25L:
Jak w sekcji nadrzędnej. |
W cyklu 2025/26L:
Jak w sekcji nadrzędnej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- doświadczeń
- studium przypadku
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Wskazane efekty uczenia się są efektami finalnymi uzyskanymi po obu semestrach cyklu dydaktycznego.
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z dwóch semestrów.
Student oceniany jest na podstawie umiejętności stawiania i rozwiązywania napotkanych problemów konserwatorskich i restauratorskich (U1, U2, KS3), zaangażowania w realizowane zadania (W1, W2, W3, KS2), jakości ich wykonania (U3), poziomu wykonania dokumentacji (W4, U4, KS1, KS2). Na opisywanym etapie (semestr letni) oceniane jest finalne opracowanie zagadnień zawartych w dokumentacji. Dokumentacja do końcowego zaliczenia przedmiotu przedstawiana jest w zatwierdzonej, ostatecznej, fizycznej formie w dwóch egzemplarzach, z wywołanymi w laboratorium fotografiami.
Jakość wykonanej dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich jest ważną składową oceny.
Kryteria oceniania:
do 50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst plus)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db plus)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Obowiązuje, w wybranych fragmentach:
- Ciabach J., Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Toruń 1998;
- Łękawa-Wysłouch T., Uzupełnianie ubytków zapraw w malowidłach na płótnie – przegląd materiałów i metod, AUNC Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, Tom: XXXIX/zeszyt 395, Toruń 2010, s. 179–228, ISSN 0860-1232;
- Nicolaus K., The restoration of paintings, Cologne 1998.
- Rouba B. J., Płótna jako podobrazia malarskie, Ochrona Zabytków, z. 3 - 4, 1985, s. 222 - 244, ISSN 0029-8247.
- Rouba B. J., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000, ISBN 83-231-1141-3.
- Slansky B. , Technika malarstwa, tom II Badanie i konserwowanie obrazów, Arkady, Warszawa 1965.
- Szmit-Naud E., Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń, 2006, 2 wyd. 2017;
- Wolbers R., Cleaning painted surfaces: aqueous methods, London 2003;
- Wyszyńska J., Metody dublowania w procesie konserwacji malowideł sztalugowych na płótnie, Studia i Materiały Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, tom XII, Kraków 2003.
Pomocniczo:
Artykuły w czasopismach o tematyce konserwatorskiej i materiały pokonferencyjne:
Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń,
Ochrona Zabytków - Warszawa,
Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia),
Restauro (Niemcy),
akta konferencji IIC (triennial meetings)
oraz:
dokumentacje konserwatorskie i prace teoretyczno-badawcze wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK.
|
W cyklu 2022/23L:
1. Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 |
W cyklu 2023/24L:
1. Buck R.D., Stabilizacja wymiarowa podobrazi, BMiOZ, seria B, 1970 |
W cyklu 2024/25L:
Jak w sekcji nadrzędnej. |
W cyklu 2025/26L:
Jak w sekcji nadrzędnej. |
Uwagi
|
W cyklu 2024/25L:
- |
W cyklu 2025/26L:
- |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: