Pracownia kopii i miniatury książkowej 1402-PKiMK-5Z-SJ
Na podstawie reprodukcji studenci wykonują kopie miniatur na podłożach z prawdziwego pergaminu. Na początku zajęć są nanoszone rysunki kompozycji, przygotowywane zaprawy pod złocenia oraz wykonywane złocenia przy użyciu złota płatkowego i proszkowego. Następnym etapem jest precyzyjne opracowanie partii malarskich tj. karnacji, szat, teł, ornamentów itd. Po namalowaniu każda praca jest oprawiana w celu przygotowania do ekspozycji. Do miniatur dołączane są dokumentacje zawierające informacje o malowanych obiektach oraz opisujące i prezentujące poszczególne etapy malowania.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie oceny namalowanej miniatury
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Teofil Prezbiter, Diversarum Artium Schedula, Średniowieczny zbiór przepisów o sztukach rozmaitych, Kraków 1998
2. Cennino Cennini, Rzecz o malarstwie, Zakład Imienia Ossolińskich, Wrocław 1955
3. Hopliński, Farby i spoiwa malarskie, Wrocław - Kraków , 1959
4. Merrifield M.P., Original Treatises on the Arts of Painting, New York 1967
5. Thompson D.V., The materials and Techniques of Medieval Painting, New York 1956
6. Brochwicz Z. Soldenhoff B., Gumożywice jako spoiwa malarskie , ich skład , właściwości oraz identyfikacja, Materiały Zachodniopomorskie, t. XVIII , 1977
7. Boltz von Rufach, „ Iluminierbuch” z XVI w.
8. Kodeks Neapolitański, XIV w.
9. Manuskrypt Strasburski, pocz. XV w.
10. Rosen – Runge H., Frabgebung und Technik Frűhmittelalterlicher Buchmalerei, Műnchen 1967
11. Michael Clarke, Akwarela, Wrocław 1994
12. Welte K., Malen mit Wasserfarben, Ravensburg 1969
13. Ślesiński W., Techniki malarskie – spoiwa organiczne, Arkady 1984
14. Teissig K., Techniki rysunku, Warszawa 1982
15. Berger E., Quellen und Technik der Fresco, - Oel, - und Tempra Malarei das Mittelalters, Műnchen 1897
16. Fjeldman W.A., Iskusstwo akwarelnoj żiwopisi, Kijew 1967
17. Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Arkady, Warszawa 1989
18. Potkowski E., Książka rękopiśmienna w kulturze Polski, Warszawa 1984
19. Śnieżyńska – Stolot E., Tajemnice dekoracji psałterza floriańskiego, Warszawa 1992
20. Miodońska B., Małopolskie malarstwo książkowe, PWN , Warszawa 1993
21. Nowicka M., Antyczne książki ilustrowane, Ossolineum 1979
22. Katalog wystawy: Średniowieczna książka rękopiśmienna jako dzieło sztuki, Gniezno 1993
23. Głombiowski K. Szwejkowska H., Książka rękopiśmienna i biblioteka w starożytności i średniowieczu, PWN, Warszawa 1971
24. Miodońska B., Miniatury Stanisława Samostrzelnika, Warszawa 1983
25. Pieńkowska H., Średniowieczna pracownia miniatorska w Krakowie, Kraków 1951
26. Amejsenowa Z., Rękopisy i pierwodruki iluminowane Biblioteki Jagiellońskiej , Ossolineum 1958
|
W cyklu 2022/23Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2023/24Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2024/25Z:
identyczne jak w części A |
W cyklu 2025/26Z:
identyczne jak w części A |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Brak |
W cyklu 2023/24Z:
Brak |
W cyklu 2024/25Z:
Brak |
W cyklu 2025/26Z:
Brak |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: