Pracownia konserwacji zabytków metalowych 1402-PKZM-4L-SJ
Praca podczas zajęć z udziałem prowadzącego:
Zastosowanie wiedzy nabytej podczas wykładów oraz ćwiczeń z metodyki konserwacji metali wykonując praktyczną konserwację obiektów.
Zajęcia 1: Przedstawienie zasad zaliczenia przedmiotu, BHP P-POŻ. Przekazanie obiektów zabytkowych do prac podczas zajęć. Omówienie możliwych badań i określenie wstępnego programu prac konserwatorskich (projektu).
Zajęcia 2-15: Konserwacja zabytków metalowych:
Wykonywanie czynności konserwatorskich. Podejście problemowe do dylematów konserwatorskich, omówienie możliwości różnych rozwiązań. Zaznajomienie z dalszymi metodami antykorozyjnego zabezpieczania, stabilizacją procesów korozyjnych oraz używania inhibitorów, a także z warunkami i sposobami przechowywania zabytków. Szersze omówienie problematyki współistnienia różnych materiałów w obiekcie zabytkowym (zabytków tzw. multimateriałówych).
Praca własna pod kierunkiem prowadzącego zajęcia:
Dokumentacja konserwatorska:
Inwentaryzacja powierzonych obiektów zabytkowych z naciskiem na określenie materiału oraz techniki ich wykonania, opis formalny i stanu zachowania, ze szczególnym naciskiem na procesy korozyjne, nawarstwienia i kondycję rdzenia metalicznego, opracowanie programu postępowania konserwatorskiego, wykonanie dokumentacji fotograficznej.
Obecność jest obowiązkowa. W razie przypadków losowych lub z powodów zdrowotnych należy ubiegać się o urlop u dziekana wydziału (regulamin studiów § 53 - 58). Obecności reguluje § 24 regulaminu studiów. Obecność nieusprawiedliwiona skutkuje obniżeniem oceny (nieobecność na 2 zajęciach o jeden stopień, na 4 zajęciach o dwa stopnie). Brak przesłania dokumentacji konserwatorskiej w terminie wyznaczonym przez prowadzącego może skutkować niezaliczeniem przedmiotu.
Istnieje możliwość odpracowania nieobecności podczas dyżuru prowadzącego po uprzednim umówieniu się.
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
- wystawa
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- studium przypadku
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji i oceny:
- dyskusja podczas zajęć, pytania otwarte - ocena efektów kształcenia z zakresu wiedzy (W1-W4) za pomocą tzw. "wejściówek" [punktacja: poniżej 3 pkt brak zaliczenia; 4-6 pkt ocena 3; 7-8 pkt ocena 4; 8,5-9 pkt ocena 5]
- projekt konserwatorski (U4, U6-10)
- aktywność (W1-W4)
- wykonywanie zadań realizowanych na zajęciach (U1-U13, K1-K4)
- przygotowanie dokumentacji prac konserwatorskich do wydruku (W1-W4, U4, U6-U10)
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik, staranności wykonania projektu/pracy/realizacji zadania (W1-W4, U11-U13)
- ocena poziomu umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi oraz technologii warsztatu (W1, K2, K5, U8-U13);
- ocena poziomu estetyki wykonawstwa pracy (U4-U5, U11-U12)
Ocena przedmiotu jest oceną ciągła. Składają się na nią: wykonanie ćwiczeń zleconych przez prowadzącego (10% oceny końcowej), poprawne wykonanie prac konserwatorskich przy powierzonym obiekcie (40%), poprawne wykonanie dokumentacji konserwatorskiej w określonym terminie (30%), ocena składowa uzyskanej wiedzy - wejściówki (20%)
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
- Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna pod red. Domasłowskiego Wiesława. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2011.
- Gradowski Michał. Dawne złotnictwo. Technika i terminologia. Warszawa: PWN, 1984.
Literatura uzupełniająca (wybrane fragmenty):
- Krause Janusz. Zastosowanie taniny do stabilizacji procesów korozyjnych w zabytkowych obiektach żelaznych o minimalnym stopniu zachowania rdzenia metalicznego część 1, AUNC, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo XIV, Nauki Humanistyczno-Społeczne, z.189, 1989, s.143-164.
- Tomaszewska-Szewczyk Alina. Szkłem malowane. Problematyka konserwatorska emalierstwa. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: