Pracownia konserwacji zabytków II 1402-PKZA-6Z-RK-SJ
Student wykonuje pełną konserwację-restaurację zabytku w okresie czterech semestrów. W poprzednich semestrach (8, 9 i 10) student w pełni rozpoznał obiekt, jego historię, budowę, właściwości. Przeprowadził wszystkie wymagane badania i w czasie obecnego 11 semestru kończy prace konserwatorskie. W przypadku wystąpienia konieczności konsultuje swoją pracę z artystami-rzeźbiarzami, historykami sztuki, kustoszami muzeum oraz innymi specjalistami. W kwestiach skomplikowanych organizowane są komisje konserwatorskie w celu zespołowego podjęcia trudnych decyzji dotyczących dalszego przebiegu prac konserwatorsko-restauratorskich. Student w dalszym ciągu prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorskich. Postęp prac rejestruje fotograficznie, wykorzystując wiedzę nabytą na zajęciach fotografii dokumentalnej. W trakcie semestru student w dalszym ciągu uzupełnia dotychczas zebraną literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę i rozwiązania. Student oddaje promotorowi kompletną dokumentację w wersji elektronicznej i papierowej oraz zatwierdzony projekt graficzny posteru o formacie A0, prezentujący w estetyczny i klarowny sposób przebieg i efekty prac. Zajęcia kończy publiczna prezentacja wykonanych prac konserwatorskich, a ostatecznie obrona pracy dyplomowej.
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci kontynuują prace przy obiekcie dyplomowym - do ich zakończenia. Etap realizowany w ostatnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków to działania restauratorskie – uzupełnienia ubytków warstw malarskich, szkliwa czy innych dekoracyjnych np. patyny na różnych podłożach, pozwalające uzyskać finalny efekt estetyczny wpływając na harmonijny odbiór wartości dzieła/zabytku i wykonanie pełnej dokumentacji wykonanych przy obiekcie prac konserwatorskich i restauratorskich oraz badań. W miarę potrzeb wykonywane są także prace aranżacyjne, umożliwiające właścicielowi ekspozycję lub bezpieczne przechowywanie dzieła. Ocena artystyczno-konserwatorskiej pracy dyplomowej następuje podczas końcowego egzaminu dyplomowego. |
W cyklu 2025/26Z:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci kontynuują prace przy obiekcie dyplomowym - do ich zakończenia. Etap realizowany w ostatnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków to działania restauratorskie – uzupełnienia ubytków warstw malarskich, szkliwa czy innych dekoracyjnych np. patyny na różnych podłożach, pozwalające uzyskać finalny efekt estetyczny wpływając na harmonijny odbiór wartości dzieła/zabytku i wykonanie pełnej dokumentacji wykonanych przy obiekcie prac konserwatorskich i restauratorskich oraz badań. W miarę potrzeb wykonywane są także prace aranżacyjne, umożliwiające właścicielowi ekspozycję lub bezpieczne przechowywanie dzieła. Ocena artystyczno-konserwatorskiej pracy dyplomowej następuje podczas końcowego egzaminu dyplomowego. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- obserwacji
- studium przypadku
- laboratoryjna
- doświadczeń
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami.
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KK-RAiR dostępne na miejscu w katedralnej podręcznej biblioteczce,
Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KK-RAiR w Katedrze Technologii i Technik Malarskich
Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011.
Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012.
A. Gralińska-Grubecka, A. Paskal, Wyzwania przy konserwacji secesyjnej lady sklepowej dekorowanej flizami fajansowymi z wytwórni w Miśni, Wisłocki Krzysztof (red.): Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów: praca zbiorowa, 2024, Poznań-Szreniawa, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-593-6, s. 67-85.
A. Gralińska-Grubecka, T. Kozłowski, I. Lorek, P. Niemcewicz, K. Polak, K. Stefaniak, Conservation of the skeleton of the Palaeoloxodon antiquus forest elephant (aged 80 000-100 000) from the collection of District Museum in Konin : the research and conservation practice, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, ISSN 0208-533X, DOI:10.12775/AUNC_ZiK.2019.004
Literatura dodatkowa nieobowiązkowa (wybrane fragmenty):
L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998.
P. Niemcewicz, Aspekty estetyczne konserwacji i restauracji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012, s. 351-364.
Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dn. 19-20.11.1999 w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999.
P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005
Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55.
J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.
Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88.
I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65
M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5.
W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003.
W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002.
J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92.
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26Z:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: