Pracownia konserwacji zabytków II 1402-PKZA-5L-RK-SJ
Student wykonuje pełną konserwację-restaurację zabytku w okresie czterech semestrów. W poprzednich semestrach (8 i 9) student w pełni rozpoznał obiekt, jego historię, budowę, właściwości. Przeprowadził wszystkie wymagane badania i w czasie obecnego 10 semestru kontynuuje prace konserwatorskie. Przy zabezpieczaniu obiektu wykorzystuje wiedzę z przedmiotu – profilaktyka konserwacji zabytków, przy wzmacnianiu – z przedmiotu konserwacja zabytków kamiennych – wzmacnianie, przy uzupełnianiu ubytków – z uzupełniania ubytków, przy rekonstrukcji formy rzeźbiarskiej – z pracowni rzeźby i kopii. W przypadku wystąpienia konieczności konsultuje swoją pracę z artystami-rzeźbiarzami, historykami sztuki, kustoszami muzeum oraz innymi specjalistami. W kwestiach skomplikowanych organizowane są komisje konserwatorskie w celu zespołowego podjęcia trudnych decyzji dotyczących dalszego przebiegu prac konserwatorsko-restauratorskich. Student w dalszym ciągu prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorskich. Postęp prac rejestruje fotograficznie, wykorzystując wiedzę nabytą na zajęciach fotografii dokumentalnej. W trakcie semestru student uzupełnia dotychczas zebraną literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę i rozwiązania.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
W cyklu 2025/26L:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- referatu
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody służące prezentacji treści
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100 % frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami.
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KK-RAiR dostępne na miejscu w katedralnej podręcznej biblioteczce,
Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KK-RAiR w Katedrze Technologii i Technik Malarskich
Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011.
Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012.
A. Gralińska-Grubecka, A. Paskal, Wyzwania przy konserwacji secesyjnej lady sklepowej dekorowanej flizami fajansowymi z wytwórni w Miśni, Wisłocki Krzysztof (red.): Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów: praca zbiorowa, 2024, Poznań-Szreniawa, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-593-6, s. 67-85.
A. Gralińska-Grubecka, T. Kozłowski, I. Lorek, P. Niemcewicz, K. Polak, K. Stefaniak, Conservation of the skeleton of the Palaeoloxodon antiquus forest elephant (aged 80 000-100 000) from the collection of District Museum in Konin : the research and conservation practice, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, ISSN 0208-533X, DOI:10.12775/AUNC_ZiK.2019.004
Literatura dodatkowa nieobowiązkowa (wybrane fragmenty):
L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998.
P. Niemcewicz, Aspekty estetyczne konserwacji i restauracji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012, s. 351-364.
Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dn. 19-20.11.1999 w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999.
P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005
Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55.
J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.
Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88.
I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65
M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5.
W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003.
W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002.
J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: