Pracownia konserwacji zabytków 1402-PKZA-5L-PIS-SJ
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej.
|
W cyklu 2022/23L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami reintegracji zabytku, oczyszczania, usuwania warstw wtórnych negatywnie wpływających na strukturę zabytku, wzmocnienia strukturalnego materii zabytkowej, stabilizacji poszczególnych warstw zabytku i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
W cyklu 2025/26L:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami reintegracji zabytku, oczyszczania, usuwania warstw wtórnych negatywnie wpływających na strukturę zabytku, wzmocnienia strukturalnego materii zabytkowej, stabilizacji poszczególnych warstw zabytku i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- obserwacji
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2025/26L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Literatura
Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry,
Konserwatorska literatura specjalistyczna w zależności od rodzaju wybranego obiektu dyplomowego.
|
W cyklu 2022/23L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2023/24L:
patrz podstawowe informacje o przedmiocie |
W cyklu 2024/25L:
Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry, |
W cyklu 2025/26L:
Dokumentacje konserwatorskie z zasobu biblioteki Katedry Konserwacji-Restauracji Papieru i Skóry, |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: