Pracownia konserwacji zabytków 1402-PKZ-RP-5L-SJ
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują, sekwencyjnie, zadania związane z zagadnieniami konsolidacji, usuwania warstw wtórnych, wzmacniania struktury i pierwszego etapu uzupełniania ubytków. W zależności od stopnia skomplikowania wskazanej problematyki i rozległości obszarów poddawanych zabiegom realizacja tych zadań może być różnie rozłożona w zimowym i letnim semestrze Pracowni Konserwacji Zabytków. Wykonywane są próby mające na celu wybór optymalnych środków stosowanych w tych zabiegach i metod ich aplikacji, uwzględniających skuteczność ocenianą w czasie rzeczywistym i efekty oddalone w czasie. W doborze materiałów brane są pod uwagę wszystkie parametry istotne w zastosowaniu do substancji zabytkowej.
W cyklu 2024/25L:
Jak w sekcji nadrzędnej. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: |
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacje mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa:
zależnie od problematyki, jaką prezentuje obiekt będący przedmiotem pracy dyplomowej fragmenty poniższych pozycji oraz literatura indywidualnie dobrana do traktowanych zagadnień konserwatorskich.
- M. Roznerska, P. Mikołajczyk, Malarstwo ścienne. Przyczyny powstawania zniszczeń, Toruń, 1995.
- .K. Nicolaus, The restoration of Paintings, Konemann Publisher, 1999
- R. Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] Badania architektoniczne: historia i perspektywy rozwoju/ M. Arszyński red., Toruń-Pelplin, 2015, s. 293-306.
- L. Baij, J. Hermans, B. Ormsby, P. Noble, P. Iedema, – K. Keune, A review of solvent action on oil paint. Heritage Science, 2020, 8:43, pp. 1-23
- Rouba B. J., Podobrazia płócienne w procesie konserwacji, Wydawnictwo UMK, Toruń 2000;
- E. Szmit-Naud, Uzupełnienia ubytków warstwy malarskiej obrazów. Zmiany optyczne a stabilność stosowanych materiałów UMK, Toruń
- B. Krasnowolski, Ochrona zabytków, historia, doktryny, systemy prawne, Kraków 2023 (wybrane fragmenty),
-
W cyklu 2024/25L:
Uzależniona od problematyki konserwatorskiej obiektów będących przedmiotem zajęć - wskazana w poszczególnych grupach zajęciowych |
Uwagi
W cyklu 2024/25L:
Obecność na zajęciach praktycznych jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: