Pracownia konserwacji zabytków 1402-PKZ-RP-4L-SJ
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z tematami przygotowania wstępnej dokumentacji konserwatorskiej. Tematem zajęć jest gromadzenie informacji na temat badanego i konserwowanego obiektu - danych związanych z historią, przebudowami, analizą formy i treści, a także oceną stanu zachowania obiektu i przyczynami zastanej destrukcji. Jednym z pierwszych zadań jest określenie stratygrafii obiektu zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych. Ostatnim zadaniem tego etapu jest ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania.
W cyklu 2024/25L:
W celu uzyskania zamierzonych efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, studenci realizują zadania związane z tematami przygotowania wstępnej dokumentacji konserwatorskiej. Tematem zajęć jest gromadzenie informacji na temat badanego i konserwowanego obiektu - danych związanych z historią, analizą formy i treści, a także oceną stanu zachowania obiektu i przyczynami zniszczeń. Jednym z pierwszych zadań jest określenie budowy obiektu, zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych. Ostatnim zadaniem tego etapu jest ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
- opowiadanie
- pogadanka
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4,K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Wybrana literatura:
Markowski D., Kamiński S.A., Wachowiak M., Wybrane zagadnienia konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010,
Markowski D. (pod redakcją), “Wybrane zagadnienia konserwacji sztuki współczesnej”, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2024
Markowski D., Ochrona impastowej warstwy malarskiej obrazów olejnych na płótnie podczas zabiegów konserwatorskich, wyd. UMK Toruń, 2002
Markowski D., Porównanie metod dublowania obrazów metodą próżniową i niskociśnieniową. Ich wpływ na strukturę warstwy malarskiej oraz siłę spoiny klejowej, AUNC, XXVI, Toruń
Markowski D., Zastosowanie folii poliamidowej w konserwacji impastowego obrazu XX-wiecznego A. Bodre „Przechodząca przez rzekę, Biuletyn Inf. Kons. Dzieł Sztuki, Vol. 8, No. 2(29), 1997, s. 18-23
R. Rogal, Określanie sekwencji stratygraficznych tynków i warstw malarskich jako element badań architektonicznych i przyczynek do prac konserwatorskich, [w:] Badania architektoniczne: historia i perspektywy rozwoju/ M. Arszyński red., Toruń-Pelplin, 2015, s. 293-306.
B. Krasnowolski, Ochrona zabytków, historia, doktryny, systemy prawne, Kraków 2023 (wybrane fragmenty),
P. Mora, L. Mora, P. Philippot, Conservation of Wall Paintings, Glasgow, 1984 (wybrane fragmenty),
M. Roznerska, P. Mikołajczyk, Malarstwo ścienne. Przyczyny powstawania zniszczeń, Toruń, 1995.
R. Rogal, A. Żychska, Nanotechnologia - perspektywy i osiągnięcia w badaniach i konserwacji dzieł sztuki, Acta Universitatis Nicolai Copenici, zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, R.45, 2014, s. 543-567.
T. Sawicki, Konserwacja malowideł ściennych. Problemy estetyczne. Historia, teoria, praktyka, Warszawa 2010 (wybrane fragmenty).
S. Stawicki, Utrwalanie warstwy malarskiej, Skrypty dydaktyczne ASP w Warszawie, Warszawa 1992 (wybrane fragmenty)
A. Mazur, Metody powstrzymujące niszczenie malowideł ściennych, Warszawa 1999 (wybrane fragmenty)
D. Białek-Kostecka, Spoiwa stosowane w wybranych zabiegach konserwacji malowideł ściennych w Polsce w latach 1945-2018, Rozważania wokół wyników badań, Kraków 2023 (wybrane fragmenty)
R. Rogal, Usuwanie pobiał z temperowych malowideł ściennych o pudrującej lub odspajającej się od podłoża warstwie malarskiej, Acta Universitatis Nocolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo Z. 22 1994, s. 81-106,
R. Rogal, Rozpoznanie zniszczeń malarskich i sgraffitowych dekoracji na elewacjach kamienic na ul. Wąski Dunaj 3 i 10 oraz przy ul. Piwnej 51/53 w Warszawie [w:] Polichromie i sgraffita na fasadach ośrodków staromiejskich odbudowanych po 1945 r.: kreacja i konserwacja, Warszawa 2015, s. 75-85.
W cyklu 2024/25L:
Wybrana literatura: Publikacje i artykuły w czasopismach polskich i obcojęzycznych o tematyce konserwacji i restauracji sztuki nowoczesnej (m.in.: Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo - Toruń, Ochrona Zabytków - Warszawa, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów-Restauratorów Dzieł Sztuki - Łódź, Studies in Conservation (Anglia), Restauro (Niemcy), akta konferencji IIC (triennial meetings) przechowywane w dostępnej dla studenta bibliotece zakładowej (wykaz na stronie internetowej zakładu); dokumentacje prac wykonanych w ramach zajęć dydaktycznych i dyplomowych oraz prac magisterskich wykonanych przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Sztuki Nowoczesnej i Współczesnej oraz Katedry Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej oraz UMK. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: