Pracownia konserwacji zabytków (II) 1402-PKZ-4L-SJ
Celem zajęć jest wykonanie przez studenta pełnej konserwacji-restauracji dyplomowego obiektu konserwatorskiego w okresie czterech semestrów. W 8 semestrze letnim student zapoznaje się z przekazanym mu do konserwacji zabytkiem, przygotowuje rys historyczny zabytku, opis historyczno-sztuczny, określa stan zachowania, przyczyny zniszczeń, opracowuje szczegółowy projekt badawczy, pobiera próbki materiałów oryginalnych i zabytkowych do badań instrumentalnych i mikrochemicznych, zarysowuje wstępny program prac konserwatorsko-restauratorskich.
Wyniki wykonywanych jednocześnie badań, kwerendy bibliotecznej, archiwalnej i muzealnej oraz projekt prac są regularnie omawiane na Seminarium Dyplomowym Konserwatorskim. W trakcie semestru student kompletuje i poznaje literaturę konserwatorską na temat zabytków o analogicznym lub zbliżonym charakterze, porównuje stosowaną metodykę prac.
Pod koniec semestru po dokładnym rozpoznaniu budowy i kondycji obiektu, po odbyciu zajęć w Pracowni Dokumentacji Budowy Technicznej Zabytku rozpoczyna prace konserwatorskie. Wykonuje próby wstępne dla określenia i wyboru odpowiednich i bezpiecznych dla zabytku środków, narzędzi i metod konserwatorskich. Rozpoczyna wykonywanie zabiegów zgodnie z ustalonym we współpracy z promotorem programem. Prowadzi dziennik prac konserwatorskich, który wykorzystuje do sporządzenia dokumentacji prac konserwatorsko-restauratorskich. Pracę wieńczy publiczna prezentacja i obrona po ukończeniu 11 semestru.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
W pierwszym etapie działań podejmowanych w ramach Pracowni Konserwacji Zabytków studenci gromadzą i opracowują dane dotyczące badanego i konserwowanego obiektu związanych z jego historią – w tym historią materialną, przeprowadzają analizę jego formy i treści, dokonują oceny stanu zachowania i analizują przyczyny zastanych zniszczeń. Jednym z pierwszych zadań jest ustalenie stratygrafii obiektu tj. zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych oraz ich zasięgu na powierzchni i w strukturze obiektu. Na tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące pobrania materiału badawczego do badań budowy technicznej. W toku kolejnych zajęć studenci ustalają, jaki jest stan zachowania poszczególnych warstw, także wtórnych, by móc podjąć decyzje dotyczące programu proponowanych prac. Ostatnimi zadaniami tego etapu są: ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania oraz realizacja pierwszych czynności konserwatorskich: np. prekonsolidacji, odsalania, oczyszczania z patyny. |
W cyklu 2025/26L:
W pierwszym etapie działań podejmowanych w ramach Pracowni Konserwacji Zabytków studenci gromadzą i opracowują dane dotyczące badanego i konserwowanego obiektu związanych z jego historią – w tym historią materialną, przeprowadzają analizę jego formy i treści, dokonują oceny stanu zachowania i analizują przyczyny zastanych zniszczeń. Jednym z pierwszych zadań jest ustalenie stratygrafii obiektu tj. zidentyfikowanie i odróżnienie warstw oryginalnych i wtórnych oraz ich zasięgu na powierzchni i w strukturze obiektu. Na tym etapie podejmowane są decyzje dotyczące pobrania materiału badawczego do badań budowy technicznej. W toku kolejnych zajęć studenci ustalają, jaki jest stan zachowania poszczególnych warstw, także wtórnych, by móc podjąć decyzje dotyczące programu proponowanych prac. Ostatnimi zadaniami tego etapu są: ustalenie programu prac konserwatorsko-restauratorskich wskazującego na kolejne, niezbędne czynności i metody i materiały proponowane do zastosowania oraz realizacja pierwszych czynności konserwatorskich: np. prekonsolidacji, odsalania, oczyszczania z patyny. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- doświadczeń
- projektu
- klasyczna metoda problemowa
- sytuacyjna
- obserwacji
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody służące prezentacji treści
- metody ewaluacyjne
- metody rozwijające refleksyjne myślenie
- metody oparte na współpracy
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/25L: | W cyklu 2023/24L: | W cyklu 2022/23L: | W cyklu 2025/26L: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100 % frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami.
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studenta zaliczane są na ocenę na każdym etapie zajęć Pracowni Konserwacji Zabytków tj. po każdym z semestrów.
Ewaluacji, w różnym stopniu, zależnym od etapu i charakteru wykonywanych prac, podlega:
- formułowanie wniosków prowadzących do diagnozy stanu, precyzyjnego określenia problematyki konserwatorskiej i utworzenia programu prac (W1, W2, W4, U1-3, K1, K3), w czym zawiera się ocena umiejętności formułowania idei na poziomie koncepcji i jakości samej koncepcji;
- ocena właściwego doboru i zastosowania materiałów i technik w podejmowanych czynnościach konserwatorskich a następnie restauratorskich (W2, W4; K2, K3);
- ocena postępu w zdobywaniu sprawności warsztatowej - poziomu technicznego, umiejętności wykorzystania materiałów i narzędzi podczas wykonywania czynności konserwatorskich i restauratorskich (U4, K2, K3);
- ocena staranności, precyzji, poziomu estetycznego wykonanych prac konserwatorskich i restauratorskich (U4, K1, K2);
- na finalnym etapie - kompletność i jakość wykonania dokumentacji konserwatorskiej, a na poszczególnych wcześniejszych etapach - uzupełnianie jej o wiedzę o obiekcie nabywaną w toku prac i informacji mających wpływ na/relacjonujących jego przebieg (W3, U5).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Literatura obowiązkowa (wybrane fragmenty):
Dokumentacje konserwatorskie i prace magisterskie studentów KK-RAiR dostępne na miejscu w katedralnej podręcznej biblioteczce,
Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonywane przez studentów KK-RAiR w Katedrze Technologii i Technik Malarskich
Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, pod red. W. Domasłowskiego, Wyd. UMK, Toruń, 2011.
Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012.
A. Gralińska-Grubecka, A. Paskal, Wyzwania przy konserwacji secesyjnej lady sklepowej dekorowanej flizami fajansowymi z wytwórni w Miśni, Wisłocki Krzysztof (red.): Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów: praca zbiorowa, 2024, Poznań-Szreniawa, Poznańskie Towarzystwo Przyjaciół Nauk, ISBN 978-83-7654-593-6, s. 67-85.
A. Gralińska-Grubecka, T. Kozłowski, I. Lorek, P. Niemcewicz, K. Polak, K. Stefaniak, Conservation of the skeleton of the Palaeoloxodon antiquus forest elephant (aged 80 000-100 000) from the collection of District Museum in Konin : the research and conservation practice, Acta Universitatis Nicolai Copernici. Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, ISSN 0208-533X, DOI:10.12775/AUNC_ZiK.2019.004
Literatura dodatkowa nieobowiązkowa (wybrane fragmenty):
L. Czarnecki, T. Broniewski, O. Henning, Chemia w budownictwie, Arkady, Warszawa, 1996
Domasłowski W., Kęsy Lewandowska M., Łukaszewicz J. W., Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wyd. UMK, Toruń, 1998.
P. Niemcewicz, Aspekty estetyczne konserwacji i restauracji kamiennych obiektów zabytkowych, [w:] Wokół zagadnień estetyki zabytku po konserwacji i restauracji, pod. red. E. Szmit-Naud, J. Rouby, J. Arszyńskiej, Wyd. NID, W-wa-Toruń 2012, s. 351-364.
Konserwacja murów ceglanych. Badania i Praktyka, referaty na Ogólnopolską Konferencję w dn. 19-20.11.1999 w Toruniu, materiały pod red. B. Soldenhoff, Toruń, 1999.
P. Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wyd. UMK, 2005
Wpływ redyspergowalnych żywic proszkowych na właściwości zapraw budowlanych do celów prac konserwatorskich, L. Bujała, M. Kulesza, J. Michalak, D. Sobkowiak, BIKDS, Vol. 13 No 1-2 (48-49)2002, s. 50-55.
J. Ciabach, Żywice i tworzywa sztuczne stosowane w konserwacji zabytków, Wyd. UMK, Toruń 1998.
Rouba Bogumiła J., Zasady postępowania etycznego w ochronie dóbr kultur, [w:] BIKDS, 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 82-88.
I. Płuska, Międzynarodowa konferencja konserwatorska „Kraków 2000”, Karta Krakowska 2000 [w:] BIKDS, 2000, nr 4 (43), vol. 911 s. 58-65
M. Pronobis-Gajdzis, Wartościowanie obiektów zabytkowych w kontekście współpracy muzeum–konserwator i oczekiwań odbiorcy zabytku. [w:] Problemy muzeów związane z zachowaniem i konserwacją zbiorów, V Międzynarodowa Konferencja Konserwatorska Szreniawa, 5–6.10.2012, Szreniawa 2013, s. 304-310, ISBN 978-83-62119-12-5.
W. Kurdowski, Chemia materiałów budowlanych, Uczelniane Wydawnictwa Naukowo-Dydaktyczne, Kraków 2003.
W. Kurdowski, Współczesne cementy–rodzaje, zakresy zastosowań, [w:] Nowe rozwiązania konstrukcyjno-materiałowo-technologiczne. Konstrukcje żelbetowe, t. 2, Amgraf, Gliwice 2002.
J. Wolski, Kodeks etyki zawodowej konserwatorów dzieł sztuki [w:] BIKDS, 1998, nr 4 (35), vol. 9, s. 16-17; 2000, nr 2 (41), vol. 11, s. 91-92.
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2023/24L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024/25L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2025/26L:
jak w podstawowych informacjach o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: