Pracownia konserwacji-restauracji malarstwa na papierze 1402-PKRM-4Z-SJ
Studenci pod kierunkiem prowadzącego zajęcia podejmują prace konserwatorsko - restauratorskie obiektów z barwną warstwą malarską, również konserwację nietypowych ze względu na wielkość i/lub technikę wykonania obiektów na podłożu papierowym: wieloarkuszowych map, tapet, pastelu, akwareli, oleodruków, projektów na kalce technicznej itp.
W ramach zajęć zaplanowane jest praktyczne wykorzystanie wiadomości zdobytych na wykładach i ćwiczeniach (I-III rok studiów) dotyczących metodyki konserwacji-restauracji zabytków na papierze, technologii papieru, dokumentacji konserwatorskiej oraz pracowniach artystycznych. Uzyskane w ramach zajęć umiejętności i wiedza zostaną wykorzystane i pogłębione w trakcie zajęć kursowych na kolejnych latach studiów (Pracownia Konserwacji Zabytków Orientu, Pracownia konserwacji Zabytków - dyplom)
Blok zajęć przewiduje opracowanie projektu konserwatorskiego dla wybranego obiektu w tym m.in. opis stanu zachowania konkretnego obiektu; dokumentację fotograficzną zabytku przed, w trakcie prac i po konserwacji; analizę techniki wykonania obiektu z przeprowadzeniem niezbędnych badań; opracowanie programu postępowania konserwatorskiego, który po przeprowadzeniu koniecznych testów, a także dyskusji z prowadzącym zajęcia oraz zespołem studentów biorących udział w zajęciach może być realizowany.
W ramach pracowni studenci wykonują podstawowe badania rozpoznania techniki i stanu zachowania zabytku: min. testy odporności na wodę i inne rozpuszczalniki, badania właściwości optycznych, stopnia zakwaszenia podłoża papierowego, zniszczeń mikrobilogicznych itd. Studenci realizują przyjęty program konserwatorski praktycznie wykonując szereg zróżnicowanych zabiegów: np. oczyszczanie zabytku wytypowaną metodą, przygotowanie i przeprowadzenie zabiegów usuwania zaplamień i mycia, odkwaszanie, wzmacnianie strukturalne lub powierzchniowe podłoża papierowego, konsolidacja warstwy barwnej z doborem właściwych materiałów oraz technik aplikacji, uzupełnianie ubytków i scalanie kolorystyczne warstwy malarskiej, itp.).
W wielu przypadkach studenci zobligowani są do zaprojektowania właściwego sposobu oprawy przeznaczonej do bezpiecznego przechowywania lub ekspozycji obiektu zabytkowego, opcjonalne wykonanie lub opracowanie zaleceń dla wykonawcy tejże oprawy (zasady oprawy obrazu w ramie, passe-partout, łączenie obiektów wieloarkuszowych, napinanie na krosna, panele itp).
Każdy student prowadzi dzienniczek prac konserwatorskich oraz opracowuje opisową, a także fotograficzną dokumentację prac konserwatorskich i restauratorskich na bazie schematu dokumentacji. Przygotowuje drukowany egzemplarz dokumentacji konserwatorskiej dla właściciela zabytku oraz wersję elektroniczną do archiwum katedry.
Konserwacja - restauracja realizowana obiektów zabytkowych jest prowadzona pod ścisłym nadzorem i przy współudziale prowadzącego zajęcia.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2022/23 dotyczą następujących obiektów: 1.. Obraz pastelowy w ramie ze szkłem, Kopczyński "Niedzielne popołudnie" Chełmno 1930 (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska -aktualizacja, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich - finał) 2. Akwarelowy i rekopiśdmienny "Dyplom urzędników Polskiego Związku Poczt i Telegrafów w III roku Odrodzenia Polski" 1920 rok, oprawa w prostą ramkę ze szkłem (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich -finał) 3. Mapa rękopiśmienna Gubina z XIX w. (finał prac: aktualizacja dokumentacji konserwatorska oraz realizacja zabiegów końcowych) |
W cyklu 2023/24Z:
Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2022/23 dotyczą następujących obiektów: 1. Oleodruk Jesus-cierpiące serce (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich - finał) 2. Akwarelowy i rekopiśdmienny "Dyplom urzędników Polskiego Związku Poczt i Telegrafów w III roku Odrodzenia Polski" 1920 rok, oprawa w prostą ramkę ze szkłem (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich -finał) 3. Pastel "Jezus w koronie cierniowej" , Krzeszów, (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich) 4. Obraz olejny na podłożu papierowym "Św. Walenty" Tarnowskie Góry, rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich) |
W cyklu 2024/25Z:
Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2024/25 dotyczą następujących obiektów: 1. Pastel "Jezus w koronie cierniowej" , Krzeszów, (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich) 2. Obraz olejny na podłożu papierowym "Św. Walenty" Tarnowskie Góry, (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich) 3. Rysunek lawowany na podłożu papierowym.....Tarnowskie Góry, (rozpoczęcie prac: dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt oraz realizacja działań konserwatorskich) |
W cyklu 2025/26Z:
Zakres tematów - prace konserwatorskie w cyklu 2025/26 dotyczą następujących obiektów: 1. Obraz olejny na podłożu papierowym "Św. Walenty" z Muzeum w Tarnowskich Górach, (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, scalanie kolorystyczne, naprężenie, przygotowanie do oprawy) 2. Rysunek lawowany na podłożu papierowym - karykatura z Muzeum w Tarnowskich Górach, (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, uzupełnienie ubytków, naprężenie, przygotowanie do oprawy) 3. Mapa podziemi Tarnowskich Gór z Muzeum w Tarnowskich Górach (kontynuacja prac: dokumentacja konserwatorska, wzmacnianie strukturalne podłoża papierowego, naprężenie, uzupełnianie ubytków) 4. Obraz na podłożu tekturowym - "Scena rodzajowa" (rozpoczęcie prac dokumentacja konserwatorska, podstawowe badania i projekt konserwatorski) |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- laboratoryjna
- ćwiczeniowa
- sytuacyjna
- projektu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę wystawianą w oparciu o:
A) Forma zaliczenia:
1. Wykonanie konserwacji - restauracji zabytkowego obiektu z problematyczna warstwa barwną na podłożu papierowym (K_W03, K_W02, K_W05, K_U01, K_U05, K_K01)
2. Wykonanie dokumentacji opisowej i fotograficznej realizowanych prac badawczych, konserwatorskich i restauratorskich przy zabytkowym obiekcie (K_W01, K_W04, K_U09)
B) Warunki zaliczenia
1. Obecność na zajęciach, dozwolone max. dwie usprawiedliwione nieobecności.
2. Zrealizowanie zadań opisanych w punkcie A) Forma zaliczenia
Składowe oceny w skali punktowej:
-K_W02 rozpoznanie problemu konserwatorskiego i umiejętne wykorzystanie wiedzy w praktycznej konserwacji zabytkowego obiektu (0-2 pkt.);
-K_W03 dobór metodyki konserwatorskiej do konserwowanego zabytkowego obiektu (0-2 pkt.);
-K_W05 dobór materiałów konserwatorskich do konserwowanego zabytkowego obiektu(0-2 pkt.);
- K_U05 prawidłowość przeprowadzonych zabiegów konserwatorskich (0-2 pkt.);
-K_U01 prawidłowa diagnoza stanu zachowania ze wskazaniem koniecznych do przeprowadzenia zabiegów konserwatorskich dla konserwowanego kodeksu zabytkowego (0-2 pkt.);
- K_K01 poszanowanie wartości wszystkich warstw historycznych i technologicznych w trakcie konserwacji kodeksu zabytkowego (0-2 pkt.);
- K_U09, K_W01, K_W04 prawidłowo sformułowana i opisana dokumentacja konserwatorska dla konserwowanego zabytkowego kodeksu wraz z prawidłowo wykonaną dokumentacją fotograficzną (0-10 pkt.)
Łącznie 22 pkt.
ndst. - 0-12 pkt. (<50%)
dst. - 13-14 pkt. (>50%)
dst.+ - 15-16 pkt. (>68%)
db. - 17-18 pkt. (>77%)
db.+ - 19-20 pkt. (>86%)
bdb. - 21-22 pkt. (>95%)
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Dokumentacje prac konserwatorskich oraz prace magisterskie (zasób Biblioteki ZKPiS).
Daniels V.D., Shashoua R.,
The Effect of Gum Arabic Solubility on the Washing of Watercolours, ICOM Committee for Conservation, 10th Triennial Meeting Washington 1993, Paryż 1993, s.442-447
Hummelen, IJsbrand M. C. (Editor); Sillé, Dionne (Editor); and Zijlmans, Marjan (Editor)
Modern art: who cares?: an interdisciplinary research project and an international symposium on the conservation of modern and contemporary art.
Book. Archetype, London (2005)
Karbowska-Berent J.,
Geneza foksingu w świetle badań chemików, biologów i konserwatorów zabytków, Bibliotheca Nostra, Śląski Kwartalnik Naukowy, Katowice 2017; 1 (47) 2017, s. 125-138
Bartl, Benjamin; Mašková, Ludmila; Paulusová, Hana; Smolík, Jiří; Bartlová, Lenka; and Vodička, Petr
The effect of dust particles on cellulose degradation.
Studies in conservation 61, no. 4 (2016 Jul), pp. 203-208
Cannon, Alice
Water-resistant adhesives for paper, 1870-1920.
Journal of the Institute of Conservation 38, no. 1 (2015), pp. 92-106
Wöllner, Annine; and Brückle, Irene
Honeycomb panels for treatment and vertical storage of large paper objects.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 199-207
Zappala M. P.,
Modified Starches for Library and Archive Conservation Effect on Paper, International Conference on Conservation and Restoration of Archive and Library Materials, Erice 1996,s.761-775
Harrold, Jillian; Schmuecker, Emma; and Wyszomirska-Noga, Zofia
The treatment of two WWII maps from the Map Room in the Churchill War Rooms.
Journal of the Institute of Conservation 39, no. 2 (2016), pp. 133-144
Wójciak, Adam
Washing, spraying and brushing: a comparison of paper deacidification by magnesium hydroxide nanoparticles.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 36, no. 1 (2015), pp. 3-23
Burns, Thea; and Roy, Ashok
A passion for portraits: Elizabeth Cay's pastels.
Studies in conservation 59, no. 5 (2014 Sep), pp. 279-28
Kosek, Joanna; I'Anson, Stephen; Tindal, Alec; Daniels, Vincent; and Sandy, Mark
Model discoloured paper for analysis of aqueous washing and other conservation processes.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 1 (2014), pp. 47-80
Smuts, Sigourney
Diagnosis and decision making for current oxidative and reductive bleaching treatments used on paper.
CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2014) [English w. English, French summaries]. 11 p.
Ruiz Molina, Marina
The conservation of Tiffany Studios drawings: cases of complex paper reconstruction.
The Book & Paper Group annual 33 (2014), pp. 60-70
Voßkamp, Friederike
Preservation of pastels: a comparative study on museum preservation practice in France, Germany and Austria.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 34, no. 1 (2013), pp. 45-66
PENELOPE BANOU, ATHENA ALEXOPOULOU, BRIAN W. SINGER,
Investigating the Effect of Oil Medium on the Paper Supports of Works of Art. A Discussion on Factors, Mechanisms and Effects involved ,ERC Newsletter ,1/2016 April 2016, pp.4-12
http://www.restauratorenohnegrenzen.eu/erc/Publications/documents/ERC%20Newsletter_1_2016.pdf
Zofia Wyszomirska-Noga
Zastosowanie Funori w konserwacji sztuki współczesnej, na przykładzie konserwacji obrazu – tapety wykonanego przez Damiena Hirsta, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 391-402
Lesia Dzendzeluk, Liubow Loda
Metody konserwacji-restauracji oleodruków, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika , Toruń 2016, s.89-96
Tina Grette Poulsson,
Retouching of Art on Paper, Archetype Books 2008
Zasady postepowania z obiektami zabytkowymi na podłożu papierowym, OCHRONA ZBIORÓW Seria wydawnicza Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz Muzeum Narodowego w Krakowie, z.1, 2012.
LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA
Arslanoglu, J.
Aquazol as used in conservation practice.
WAAC newsletter 26, no.1 (January 2004), pp. 10-15
Burgess H.,
The stabilization of cellulosis fibres by borohydride derrivates, ICOM Comitette for Conserwation Preprints, 9th Triennal Meeting, Dresden 1990, s. 447-52
Carlyle L., Townsend J., Hacney S.,
Triamonium citrate, an investigation into its application for surface cleaning. Dirt and Pictures Separated, 1990,s.44-48
Durovic M., Zelinger J.,
Chemical Process in the Bleaching of Paper in Library and Archival Collections, Restaurator 1993, 14,s. 78-101
Keyes K.M.,
Alternatives to conventional methodos of reducing discoloration in works of art on paper, International Conference on the Conservation of Library and Archive Materials and the Graphic Arts, London 1987, s.49-55
Meyer, Fabienne; and Volland, Gerhard
A new housing concept for the Karl Friedrich Schinkel collection: chemical and mechanical aspects.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 38, no. 1 (2017), pp. 1-31 [English w. English, French, German summaries]. 13 color figs., 1 table, refs., list of materials and suppliers
Smith, Theresa J.; and Burns, Thea
Cut and tape: Marguerite Yourcenar's emendations to a typescript of L'Œuvre au noir.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 38, no. 1 (2017), pp. 87-105 [English w. English, French, German summaries]. 7 color figs., 1 table, refs., list of materials and suppliers
Pataki-Hundt, Andrea; and Hummert, Eva
Colour stability of natural adhesives: light ageing of adhesive films and colour changes of pigment layers after aerosol application.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 2 (2016), pp. 137-156
Gautier, Anne Laure
Étude comparative de la résistance à l'abrasion de trois fixatifs utilisés comme consolidant de techniques graphiques.(Comparative study of the abrasion resistance of three fixatives used as consolidants for graphic art objects)
CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2016)
Bonelli, Nicole; Chelazzi, David; Baglioni, Michele; Giorgi, Rodorico; and Baglioni, Piero
Confined aqueous media for the cleaning of cultural heritage: innovative gels and amphiphile-based nanofluids.in Book. Nanoscience and cultural heritage. Dillmann, Philippe; Bellot-Gurlet, Ludovic; and Nenner, Irène (Editors). Atlantis Press, Paris, France (2016) pp. 283-311
Wöllner, Annine; and Brückle, Irene
Honeycomb panels for treatment and vertical storage of large paper objects.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 199-207
Sladkevich, Sergey; Dupont, Anne-Laurence; Sablier, Michel; Seghouane, Dalila; and Cole, Richard B.
Understanding paper degradation: identification of products of cellulosic paper decomposition at the wet-dry "tideline" interface using GC-MS.
Analytical and bioanalytical chemistry 408, no. 28 (2016 11), pp. 8133-8147
Smith, Margit J.
White gloves, required--or not?.
Care and conservation of manuscripts 15 (2016), pp. 37-52
Smith, Theresa J.; Brückle, Irene; and Meyer, Fabienne
Large custom mount for a drawing on tracing paper.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 209-220
Mohideen-Rubitzko, Klaus; Baatz, Wolfgang; and Eyb-Green, Sigrid
A mounting support construction for a paper-caché bust.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 37, no. 3-4 (2016), pp. 221-235
Harrold, Jillian; Schmuecker, Emma; and Wyszomirska-Noga, Zofia
The treatment of two WWII maps from the Map Room in the Churchill War Rooms.
Journal of the Institute of Conservation 39, no. 2 (2016), pp. 133-144
Shaban, Nadia Zaki; Darouish, Sawsan Said; and Salah, Taha Ayman
Experimental study on the cleaning of foxing spots on the old paper manuscripts using natural products.
International journal of conservation science 7, no. 4 (2016 Dec), pp. 1023-1030
Caminiti, Ruggero; Campanella, Luigi; Plattner, Susanne Heidi; and Scarpellini, Eleonora
Effects of innovative green chemical treatments on paper: can they help in preservation?.
International journal of conservation science 7, no. special 1 (2016), pp. 247-258
Petrella, Greta; Mazzuca, Claudia; Micheli, Laura; Cervelli, Eleonora; De Fazio, Deborah; Iannuccelli, Simonetta; Sotgiu, Silvia; Palleschi, Giuseppe; and Palleschi, Antonio
A new sustainable and innovative work for paper artworks cleaning process: gellan hydrogel combined with hydrolytic enzymes.
International journal of conservation science 7, no. special 1 (2016), pp. 273-280
Thomas, Tessa; and Weir, Joan
Affichomanie: retracing the history and practice of lining Belle Époque posters with fabric.
The Book & Paper Group annual 34 (2015), pp. 90-102
Archakova, Julia G.
Unity in diversity basic principles, methods, and techniques of graphics restoration.
European journal of science and theology 11, no. 2 (2015 Apr), pp. 5-14
Kogou, Sotiria; Lucian, Andrei; Bellesia, Sonia; Burgio, Lucia; Bailey, Kate; Brooks, Charlotte; and Liang, Haida
A holistic multimodal approach to the non-invasive analysis of watercolour paintings.
Applied physics. A, Materials science & processing 121, no. 3 (2015 Nov), pp. 999-1014
Noehles, Martina; and Niehus, Lena
Mounting works on paper with neodymium magnets.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 3-4 (2014), pp. 231-248
Korbel, Barbara
Mounting paper objects for the permanent exhibition at the German Historical Museum Berlin.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 35, no. 3-4 (2014), pp. 249-264
Smuts, Sigourney
Diagnosis and decision making for current oxidative and reductive bleaching treatments used on paper.
CeROArt: conservation, exposition, restauration d'objets d'art (2014) [English w. English, French summaries]. 11 p.
Ruiz Molina, Marina
The conservation of Tiffany Studios drawings: cases of complex paper reconstruction.
The Book & Paper Group annual 33 (2014), pp. 60-70
Beauchamp, Marie-Lou
The use of cyclododecane as a temporary fixative for loose surface media on paper to allow mechanical conservation treatments.
Thesis. Master's thesis. Queen's University, Kingston, Ontario, Canada (2014
Turgeon-Brunet, Emily
Removing polymerized linseed oil and aged olive oil stains from paper using three prepared solutions and Image result for Shout Triple Acting Stain Remover.
Thesis. Master's thesis. Queen's University, Kingston, Ontario, Canada (2014)
Velzen, Bas van
Using warm cellulose ethers to soften water-based adhesives.
Journal of paper conservation: IADA reports = Mitteilungen der IADA 15, no. 2 (2014), pp. 39
Phan Tan Luu, Claire; and Christoforou, Dionysia
Materials and equipment: tape removal tools.
Journal of paper conservation: IADA reports = Mitteilungen der IADA 15, no. 1 (2014), pp. 37-38
Možina, Klementina; Možina, Klemen; and Bračko, Sabina
Non-invasive methods for characterisation of printed cultural heritage.
Journal of cultural heritage 14, no. 1 (2013 Jan-Feb), pp. 8-15
Voßkamp, Friederike
Preservation of pastels: a comparative study on museum preservation practice in France, Germany and Austria.
Restaurator: international journal for the preservation of library and archival material 34, no. 1 (2013), pp. 45-66
Sławomir A. Kamiński
Obrazy kaligraficzne Aleksandra Kobzdeja w świetle prac i badań prowadzonych
przy cyklu Pejzaże abstrakcyjne, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s.131-144
Justyna Olszewska-Świetlik, Katarzyna A. Cybulska, Tomasz Kozielec
Zagadnienia techniczne i konserwatorskie na wybranych przykładach współczesnych obrazów na podobraziach tekturowych, Sztuka, rzemiosło, przemysł z XIX−XX wieku Zagadnienia konserwatorskie, red. E. Jabłońskia, J. Czuczko, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2016, s. 231-256.
Irene Brückle | Maike Schmidt | Eva Hummert | Elisabeth Thobois
Removable Loss Integration in the Re - Treatment of Robert Delaunay‘s Three Graces, Study for “The City of Paris” at the Albertina, Vienna, Paper Conservation: Decisions & Compromises, red. Lieve Watteeuw and Christa Hofmann, ICOM-CC Graphic Documents Working Group Interim Meeting | Vienna 17 – 19 April 2013, s.69-71.
Valentine Dubard
The Restoration of Cartoons
at the Department of Drawings and Prints in the Louvre, Paper Conservation: Decisions & Compromises, red. Lieve Watteeuw and Christa Hofmann, ICOM-CC Graphic Documents Working Group Interim Meeting | Vienna 17 – 19 April 2013 s. 80-83
|
W cyklu 2022/23Z:
jak w opisie podstawowym |
W cyklu 2023/24Z:
jak w opisie podstawowym |
W cyklu 2024/25Z:
jak w opisie podstawowym |
W cyklu 2025/26Z:
jak w opisie podstawowym |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej: |
W cyklu 2023/24Z:
Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej: |
W cyklu 2024/25Z:
Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej: |
W cyklu 2025/26Z:
Terminy oddania do sprawdzenia poszczególnych punktów dokumentacji konserwatorskiej: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: