Pracownia kopii malarstwa średniowiecznego 1402-PKMŚ-4Z-SJ
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych.Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł.
Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz pracowni na uczelni. Do kopii student załącza dokumentację w formie cyfrowej, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac według obowiązującego schematu.
Semestr zimowy:
Wykonanie rysunku kompozycji na kartonie, pędzel tusz, farba wodna, przeniesienie rysunku na przygotowane podobrazie z zaprawą klejowo-kredową, (kalka olejna), opracowanie rysunku na zaprawie, opracowanie pozłoty w przypadku jej występowania na obiekcie zabytkowym (ornament ryty, lub wypukły, złocenie na mat, opracowanie pozłoty punce itp., laserunki, zabezpieczenie pozłoty).Nałożenie imprimatury, wstępne podmalowanie wybranych fragmentów obrazu. Dokumentacja fotograficzna wykonanych etapów prac wraz z ich opisem. Analiza wizualna kopiowanego dzieła i opis budowy technicznej wg schematu dokumentacji opisowej kopii.
|
W cyklu 2022/23Z:
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
W cyklu 2023/24Z:
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu.Obraz wykonywany jest w technice jak najbardziej zbliżonej do oryginału.Zajęcia odbywają się w Muzeum Okręgowym w Toruniu oraz w pracowni na uczelni.Do kopii student załącza dokumentację, która zawiera opis techniki oryginału wykonany na podstawie analizy wizualnej oraz szczegóły technicznego opracowania kopii wraz z fotografiami obrazującymi etapy prac wg obowiązującego schematu. |
W cyklu 2024/25Z:
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu. Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych. Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł. |
W cyklu 2025/26Z:
Na zajęciach studenci wykonują kopię fragmentu obrazu średniowiecznego ze zbiorów Muzeum Okręgowego w Toruniu. Obraz wykonywany jest w technice wielowarstwowej jak najbardziej zbliżonej do oryginału przy wykorzystaniu materiałów współczesnych. Istotnym jest odtworzenie wszystkich etapów tworzenia dzieła od zaprawy poprzez rysunek, elementy zdobnicze (pozłota, ornament patronowy itp.), zasad modelunku malarskiego charakterystycznego dla epoki średniowiecza oraz indywidualnych cech autora dzieła (faktura, impasty, laserunki). Studenci poznają tajniki warsztatu kopisty oraz sposoby wykonywania modelunku malarstwa średniowiecznego, co także jest przydatne do zaplanowania sposobu rekonstrukcji zniszczonej warstwy malarskiej tego typu dzieł. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- doświadczeń
- obserwacji
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie wykonanej kopii malarskiej wraz z dokumentacją opisująca sposób wykonania kopii wg schematu, aktywnego uczestnictwa w zajęciach.
Zaliczenie semestr zimowy uwzględnia:
• przygotowanie podobrazia(przeklejenie, oklejenie płótnem) położenie i opracowanie zaprawy klejowo-kredowej, wykonanie szkiców rysunkowych, przeniesienie rysunku kompozycji pary zastosowaniu kalki olejnej, wykonanie rysunku tuszem, w przypadku pozłoty ryty rysunek w zaprawie oraz ryty ornament. Pozłota na mat( w przypadku wyboru fragmentu ze złoceniami),ornament na pozłocie, zabezpieczenie pozłoty, przeklejenie, wykonanie imprimatury.Wstępne podmalowanie.(W1-W4, U 3 U4, U2, K1, K2):65 %;
• ocena dokumentacji opisowej oraz ilustracji dotyczących tego etapu pracy (dokumentacja powinna zawierać podstawowe dane o obiekcie, szczegółowy opis techniki i technologii oryginału, szczegółowy opis wykonania kopii wraz z dokumentacją fotograficzną – oceniana jest wartość merytoryczna i opracowanie redakcyjne dokumentacji (W1-W3, U1, U2, K1-K3): 20%;
• zaangażowanie w zajęcia, analiza sposobu wykonania kopii, dyskusje (K1-K3): 15%
ocena:
ndst - 50 %
dst-51-60%)
dst plus- 61-70%
db- 71-80%
db plus- 81-90%
bdb- 91-100%
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Literatura podstawowa wybór fragmentów związanych z kopiowanym dziełem:
1. Flik, J., Kruszelnicka, J., Zbiory gotyckiej rzeźby i malarstwa Muzeum Okręgowego w Toruniu, katalog, Toruń 1968.
2. Dobrzeniecki, T., Malarstwo tablicowe, katalog zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie, Warszawa 1972.
3. Ziomecka, A., Śląskie malarstwo gotyckie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 1986.
4. Karty inwentarzowe Muzeum Okręgowego w Toruniu.
5. Sadziak, T.,Klejowe i olejne prace pozłotnicze, ODK Warszawa 1981
6. Ślesiński, W.,Techniki malarskie spoiwa organiczne, wyd. Arkady 1984
7. Ślesiński, W., Techniki malarskie, spoiwa mineralne, wyd. Arkady 1983
8. Olszewska-Świetlik, J.< Warsztat malarski Mistrza ołtarza ze Strzegomia(1486/87), Toruń 2002
9.Olszewska-Świetlik, J.,Technologia i technika gdańskiego malarstwa tablicowego drugiej połowy XV wieku, Toruń 2005
10. Steinborn, B.,Malarstwo niemieckie do 1600, Muzeum Narodowe w Warszawie, Warszawa 2000.
11.Gosieniecka A., Malarstwo gdańskie XVI i XVII w. Katalog wystawy, Gdańsk 1967.
12. Steinborn B., Malarstwo śląskie 1520-1620, Katalog wystawy, Wrocłąw 1966,
13. Ziomecka A., Malarstwo śląskie z przełomu XV na XVI w. w zbiorach wrocławskich, Wrocław 1962.
|
W cyklu 2022/23Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2023/24Z:
Literatura podstawowa: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2024/25Z:
Literatura podstawowa, wybór: Literatura uzupełniająca: |
W cyklu 2025/26Z:
Literatura podstawowa, wybór: Literatura uzupełniająca: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: