Pracownia konserwacji i restauracji elementów snycerskich i ram 1402-PKES-5Z-SJ
Zajęcia praktyczne obejmujące zagadnienia konserwacji i restauracji elementów snycerskich i ram prowadzone są na rzeczywistych obiektach zabytkowych. Obiekty reprezentują dużą różnorodność opracowań oryginalnych, zróżnicowany jest też rodzaj i stopień występujących zniszczeń, zarówno podłoża jak i warstw opracowań malarskich i pozłotniczych. Student uczy się stawiania diagnozy konserwatorskiej – określania przyczyn powstałych zniszczeń. Na tym etapie określany jest również zakres niezbędnych badań budowy zabytku, które mogą zostać wykonane. Dla każdego obiektu indywidualnie opracowywany jest program prac konserwatorskich, dobierane są optymalne środki i metody wykonywania zabiegów. W trakcie ich wykonywania student zapoznaje się z wachlarzem dostępnych materiałów, poznaje ich właściwości i możliwości zastosowania. Praktycznie wykonywane są wybrane zabiegi konserwatorskie i restauratorskie z zakresu zabezpieczania polichromii i złoceń, dezynfekcji i dezynsekcji, oczyszczania powierzchni i usuwania wtórnych nawarstwień, impregnacji wzmacniającej, uzupełniania i rekonstrukcji formy rzeźbiarskiej, uzupełniania ubytków zapraw polichromii i złoceń, zabezpieczania obiektów.
Student, mając przygotowanie nabyte w ramach przedmiotu na IV roku studiów, rozpoczynając pracę powinien w stopniu zaawansowanym potrafić określić stan zachowania obiektu, jego problematykę konserwatorską i samodzielnie opracować program prac konserwatorskich. Mając już wiedzę na temat stosowanych metod i środków powinien potrafić zasugerować odpowiednie i uzasadnić proponowany wybór.
Dodatkowo na V roku studiów dla rozwoju umiejętności studentów z zakresu technik pozłotniczych i ramiarskich, wykorzystania w tym celu materiałów dawnych i współczesnych oraz poznania zakresu ich stosowania w obiektach zabytkowych, wykonywane są ćwiczenia na podłożach drewnianych lub drewnopochodnych, przygotowanych przez studentów.
Wszystkie prace przy obiektach zabytkowych prowadzone są pod opieką prowadzących. Wykonywana jest ich pełna dokumentacja fotograficzna i opisowa w stopniu zależnym od poziomu trudności problematyki konserwatorskiej obiektu.
Jeśli zachodzi taka potrzeba zajęcia odbywają się w powiązaniu z Pracownią konserwacji i restauracji malarstwa sztalugowego.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodny z podanym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024/25Z:
Kontynuacja prac przy jednym, wybranym przez siebie obiekcie w semestrze letnim na IV roku studiów, lub prace przy różnych obiektach, na różnym ich etapie. |
W cyklu 2025/26Z:
Kontynuacja prac przy jednym, wybranym przez siebie obiekcie w semestrze letnim na IV roku studiów, lub prace przy różnych obiektach, na różnym ich etapie. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne
Metody dydaktyczne eksponujące
Metody dydaktyczne podające
Metody dydaktyczne poszukujące
- klasyczna metoda problemowa
- studium przypadku
- referatu
- ćwiczeniowa
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025/26Z: | W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2023/24Z: | W cyklu 2024/25Z: |
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na ocenę na koniec każdego z dwóch semestrów cyklu dydaktycznego. Obecność na zajęciach jest podstawowym warunkiem uzyskania zaliczenia.
Metody oceniania:
Student oceniany jest na podstawie:
- jakości wykonania prac konserwatorskich i restauratorskich, tj. właściwy dobór i zastosowanie materiałów i technik, staranność, estetyka [U1, U2, U3, U4, U6; KS1-3],
- jakości i kompletności dokumentacji konserwatorskiej (przygotowania dokumentacji do wydruku i realizacji wydruku w przypadkach tego wymagających) [W1-4; U1, U2, U3, U4; KS1-3],
- aktywności i zaangażowania na zajęciach, w tym sposobu formułowania wypowiedzi, tj. kryterium logiki wywodu, klarowności przekazu, umiejętności prowadzenia dyskusji przy użyciu profesjonalnej terminologii, umiejętności obrony własnych wyborów [W1-4; U1, U2, U3, U6; KS1-3],
- merytorycznego i technicznego przygotowania do zajęć [U5; KS1-3],
- sprawowania opieki nad powierzonym obiektem [U6; KS1-3],
- odpowiedzialności za udostępnione miejsce pracy [U6; KS1-3].
Kryteria oceniania:
50% = 2 (ndst)
51 - 60% = 3 (dst)
61 - 70% = 3,5 (dst plus)
71 - 80% = 4 (db)
81 - 90% = 4,5 (db plus)
91 - 100% = 5 (bdb)
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
- Mielniczuk T., Grzegorzewski B., Historia ramy do obrazu, Warszawa 1977.
- Wantuch-Jarkiewicz K., Złocone ramy do obrazów: konserwacja i restauracja w zarysie, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XL, Toruń 2011, s. 275 - 284.
- Wantuch-Jarkiewicz K., Ramy do obrazów: cechy konstrukcji i dekoracji, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XLII, Toruń 2011, s. 209 - 249.
Wybrane fragmenty literatury uzupełniającej (dla zainteresowanych):
- Bjerre H., Frame state of the art, Kopenhaga 2008.
- Engelman Z., Pozłotnictwo, Zielona Góra 2005.
- Ford & Mimmack, The art and science of gilding. A handbook of information for picture framer, Rochester, Nowy Jork 1909.
- Huckel A., Picture Frame in the Nineteenth Century, [w:] Gilded Wood, Conservation and History, Madison, Connecticut 1991.
- Payne J., Framing Nineteenth Century Picture Frames 1837-1935, Victoria Australia 2007.
- Raszewski Z., Zabojszcz W., Masy wyciskowe i gipsy, Katowice 2010.
- Sierszynska U., Uzupełnienia ubytków pozłoty w ramach złoconych, praca magisterska, ZKMiRP UMK, Toruń 1983 (maszynopis dostępny w archiwum KK-RMiRzP).
- Stachera J., Materiały stosowane do uzupełniania powierzchni srebrzonych, [w:] Badania Technologii i technik Malarskich, Konserwacja Dzieł Sztuki, Kopia, Księga pamiątkowa z okazji jubileuszu 50-lecia pracy dedykowana prof. dr art. kons. Józefowi Flikowi pod redakcją Justyny Olszewskiej-Świetlik, UMK Toruń 2007, s. 203 - 221.
- Stachera J., Werniksy i lakiery barwne do ochrony powierzchni posrebrzonych, Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, nr 3 - 4, 2004, s. 18 - 25.
- Swaczyna I., Meble naprawa i odnawianie, Warszawa 1995.
- Wantuch-Jarkiewicz K., Renesansowa rama z Muzeum Narodowego w Poznaniu. Analiza stylistyczna prób rekonstrukcji brakujących elementów, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXII, Toruń 2002, s. 209 - 222.
- Wantuch-Jarkiewicz K., Rama do obrazu w służbie kształtowania wnętrza, Acta Universitatis Nicolai Copernici, Zabytkoznawstwo i Konserwatorstwo, XXXIX, Toruń 2010, s. 85 - 89.
|
W cyklu 2022/23Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2023/24Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2024/25Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
W cyklu 2025/26Z:
Zgodna z podaną w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu)". |
Uwagi
|
W cyklu 2022/23Z:
Od studenta wymagane jest przynoszenia na zajęcia własnych podstawowych narzędzi pracy, wykorzystywanych przez konserwatora dzieł sztuki oraz przestrzeganie przepisów BHP ogólnych i stanowiskowych obowiązujących w pracowni. |
W cyklu 2023/24Z:
Od studenta wymagane jest przynoszenia na zajęcia własnych podstawowych narzędzi pracy, wykorzystywanych przez konserwatora dzieł sztuki oraz przestrzeganie przepisów BHP ogólnych i stanowiskowych obowiązujących w pracowni. |
W cyklu 2024/25Z:
Od studenta wymagane jest przynoszenia na zajęcia własnych podstawowych narzędzi pracy, wykorzystywanych przez konserwatora dzieł sztuki oraz przestrzeganie przepisów BHP ogólnych i stanowiskowych obowiązujących w pracowni. Obecność na zajęciach praktycznych jest obowiązkowa. |
W cyklu 2025/26Z:
Od studenta wymagane jest przynoszenia na zajęcia własnych podstawowych narzędzi pracy, wykorzystywanych przez konserwatora dzieł sztuki oraz przestrzeganie przepisów BHP ogólnych i stanowiskowych obowiązujących w pracowni. Obecność na zajęciach praktycznych jest obowiązkowa. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: