Pracownia konserwacji rzeźby kamiennej i detalu architektonicznego 1402-PKD-4Z-RK-SJ
Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska.
W cyklu 2023/24Z:
Na podstawie wiedzy zdobytej w trakcie wykładów odnośnie profilaktyki konserwacji zabytków, wzmacniania i uzupełniania ubytków w kamieniu oraz zajęć z metodyki konserwacji zabytków, student opisuje stan zachowania obiektu, opracowuje plan prac badawczych, wykonuje samodzielnie odkrywki, podstawowe badania konserwatorskie, pobiera próbki do badań specjalistycznych, instrumentalnych. W oparciu wyników badań oraz ocenę stanu zachowania, student formułuje cel prac, opracowuje założenia konserwatorskie i przygotowuje program prac konserwatorskich uwzględniając kolejność planowanych zabiegów. W trakcie realizacji prac konserwatorskich student jest zobligowany do prowadzenia dziennika prac konserwatorskich, w którym opisuje przebieg prac, swoje spostrzeżenia i wnioski w trakcie wykonywanych zabiegów, wyniki z prowadzonych prób i badań itp. Równocześnie adept wykonuje szczegółową dokumentację fotograficzną obiektu, obejmującą stan zachowania zabytku przed przystąpieniem do prac, przebieg ich realizacji oraz efekt zakończenia. Efektem ukończenia prac konserwatorskich i restauratorskich obiektu jest opracowana przez studenta dokumentacja konserwatorska. |
Całkowity nakład pracy studenta
Efekty uczenia się - wiedza
Efekty uczenia się - umiejętności
Efekty uczenia się - kompetencje społeczne
Metody dydaktyczne podające
- pogadanka
- opis
Metody dydaktyczne poszukujące
- ćwiczeniowa
- studium przypadku
- obserwacji
- laboratoryjna
Metody dydaktyczne w kształceniu online
- metody wymiany i dyskusji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/23Z: | W cyklu 2024/25Z: | W cyklu 2023/24Z: |
Kryteria oceniania
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne.
Literatura
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu
2.Zabytki kamienne i metalowe, ich niszczenie i konserwacja profilaktyczna, praca pod redakcją Wiesława Domasłowskiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2011.
3. Preventive Conservation of Stone Objects; Domasłowski, Wiesław(ed.); Wydawnictwo UMK. Totuń 2003.
4. Proceedings fo the 10th International congress on deterioration an conservation of stone, Stockholm, June 27-July 2, 2004/ Kwiatkowski Daniel(ed.); ICOMOS Sweden, 2004; 2 vols. (1104p), ISBN: 91-631-1458-5;
5. Stefan Kozłowski, Surowce skalne Polski, Wydawnictwo Geologiczne, Warszawa 1986, ISBN: 83-220-0178-9
6. Hubert Sylwestrzak, Jolanta Kachnic, Kamienne tworzywo sztuki, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010, ISBN: 978-83-231-2442-9
7. Konserwacja kamiennych obiektów zabytkowych, Łukaszewicz Jadwiga(red.); Materiały z sesji, Wydawnictwo UMK, Toruń 1999, ISBN: 83-231-1124-3
8. Studia o konserwacji, Korzeniowski Tomasz(red.); Materiały z I ogólnopolskiej Konferencji Naukowej Studentów Konserwacji Zabytków, Toruń 1999, i tony następne II(2000), III(2001, IV(2002).
9. Księga pamiątkowa ofiarowana profesorowi Wiesławowi Domasłowskiemu, Soldenhoff Bożena(red.), Wydawnictwo UMK, Toruń 2002, ISBN:83-231-1429-3
10. Wiesław Domasłowski, Maria Kęsy-Lewandowska, Jadwiga Łukaszewicz, Badania nad konserwacją murów ceglanych, Wydawnictwo UMK, Toruń 1998, ISBN: 83-231-0909-3
11. Piotr Niemcewicz, Konserwacja wapienia dębnickiego, Wydawnictwo UMK, Toruń 2005, ISBN: 83-231-1713-6
12. Jerzy Ciabach, Właściwości żywic sztucznych w konserwacji zabytków, wydanie 3 poprawione, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2001
13. Sławomir Skibiński, Alicja Strzelczyk, Naukowe podstawy ochrony i konserwacji dzieł sztuki oraz zabytków kultury materialnej, Wydawnictwo UMK, Toruń 1993, ISBN: 83-231-0411-5
14. Alicja B. Strzelczyk, Joanna Karbowska-Berent, Drobnoustroje i owady niszczące zabytki i ich zwalczanie, Wydawnictwo UMK 2004,
15. Prace magisterskie(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)
16. Dokumentacje prac konserwatorskich i restauratorskich(archiwum Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby)
17. Dokumentacje technologiczne obiektów dyplomowych wykonane przez studentów Katedry Konserwacji-Restauracji Architektury i Rzeźby w Katedrze Technologii i Techniki Sztuk Plastycznych
18. Artykuły w czasopismach:
-Biuletyn Informacyjny Konserwatorów Dzieł Sztuki, ISSN: 1234-5210
-Ochrona Zabytków, ISSN: 0029-8247
-Renowacje i Zabytki, ISSN: 1643-2029
-Acta Universitatis Nicolai Copernici, Wydawnictwo UMK
W cyklu 2023/24Z:
1. Literatura z zakresu sztuki dotycząca konserwowanego obiektu |
Uwagi
W cyklu 2023/24Z:
Warunkiem uzyskania zaliczenia przedmiotu jest obecność na zajęciach - 100% frekwencja. Dopuszczalne są 2 nieobecności spowodowane ważnymi udokumentowanymi przyczynami. Sposobem weryfikacji efektów kształcenia i uzyskanych przez studenta kompetencji jest poprawne zakończenie prac konserwatorsko-restauratorskich przy obiekcie. Dodatkowo ocenie podlega frekwencja, w tym punktualność oraz efektywność wykorzystania czasu, przedłożona pod koniec semestru kompletna dokumentacja (jej wartość merytoryczna i techniczna tj. poprawność opisu, właściwe wykorzystanie fachowej terminologii, forma edytorska tekstu, umiejętność korzystania ze zdobytej wiedzy), jak również jakość pracy z zabytkiem, w tym umiejętności plastyczne, artystyczne, techniczne, przygotowanie merytoryczne, sprawność organizacyjna, aktywność, umiejętność podejmowania decyzji, higiena pracy, świadomość konserwatorska, samodzielność pracy oraz jej efekty finalne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: